Wednesday, April 20, 2011

Pedal Goreng Kunyit.

Salam semua & slmt pagi!!...cuaca kat tpt atie nie hujan...dr mlm tadi dah mula hujannya.jadinya arini trpaksa la bercuti dr basuh kain..hihi.ya la,klu basuh xder tpt lak nk sidai.gambar masakan kat bwh tue bkn sarapan kami yer....semlm punya menu(simple jer).kami suka mkn klu pedal digoreng camni...tp kdg2 lenguh gak mulut nk nyungahnya(pedal nie kan liat sikit..).resepi atie milik sitiazma MYR...makasih yer!.korang jgn mintak2 lak....dah habihhhhhh.

Bahan-bahan ( 2-4 org )

  • 1/2 kilo - Pedal ayam (ikut suka)-basuh bersih2 tau!
  • 1 biji bawang besar- dimayang besar
  • 2-3 biji bawang putih -dimayang
  • 2 inch halia- dimayang panjang-panjang
  • 1 biji cili merah- dimayang serong-atie ganti ngan ciliapi
  • 1/2 sudu kecil kunyit
  • garam dan gula secukup rasa
  • 2 sudu besar minyak masak

Cara-cara:

  1. Panaskan kuali, masukkan pedal ayam yang dah dibersihkan. Goreng tanpa minyak sampai air kering
  2. masukkan minyak. Setelah minyak panas, masukkan bawang putih, halia, kunyit.
  3. Akhir sekali, masukkan bawang besar, cili merah, garam dan gula secukup rasa. Goreng lagi sampai bawang besar layu.
  4. *Anda boleh juga masukkan kacang panjang bersama.

8 comments:

Cendana Kasih said...

rumah saya, kalo beli ayam mesti buang pedal tu..sebabnya keras dan liat, takde sapa nk makan...tp kalo mak saya gorengkan, belum sempat masak pun dh habis kena ratah...

Mas said...

akak..mas pun suka masak pedal goreng berkunyit ni...
sedappnya..

Kak Rosaliza said...

Assalam atie. oh hujan juga situ, kl pun hujan tapi ni dh berenti. Akk tak makan pedal la atie, tapi bila tgk org mkn tu sedap je kunyah2 heheh

Sari Yusa Ibrahim said...

sukalah pedal ayam, goreng gitu2 pon sodap!

Atiey said...

atiey mmg suka mkn pedal tu sebb degil huhu..tapi skrg klu beli ayam mesti buang sebab mals hehe lagi satu hubby tak mkn..hemmmmm takder geng..kakatiey watlah resepi sup kaki ayam..hem peberet tu..

bobhandburry said...

Salam kunjungan.. singgah la ke blog saya ;)

http://www.zuwairiaiman.com

aNiM said...

alamak,pedal?sedapnya.wajib pegi kedai beli pedal jap lagi.huhu

amiey lee said...

Kak atie..kita singgah sini.. cari resipi nak masak pedal.. sedappp betul pedal kan

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™