Monday, July 30, 2012

Ikan Cencaru Bakar

Salam semua.Slmt pg dihari isnin.
Semlm mmg xdpt nk BW ke umah kengkawan sbb bz sikit..InsyaAllah,hari ini dpt la brkunjung balas.Terima kasih kpd kwn2 yg sudi menitipkn komen2 disetiap n3 atie.
Antara juadah berbuka puasa kami semlm....ikan cencaru bakar menggunakn perencah homemade yg atie jumpa kat blog samida.
Terima kasih berkongsi resepi yg sdp ni & k.atie kongsikn pula di blog k.atie.
Untuk kelainan(derhaka sikit)...
sblm membakar dlm PEMANGGANG AJAIB ,atie balutkn ikan cencaru dgn daun kunyit,biar ikan tu beraroma daun kunyit lak..wangi gitu.
Msk xbyk...2 ekor jer,.Pada yg ingin mencuba...silakan.


Bahannya(sumber samida74)

SERAI- 2 batang hiris
BUNGA KANTAN- sekuntum hiris
DAUN KESOM - 3 @ 4 tangkai
BAWANG BESAR X BANYAK TAU.- aida bubuh 1/2 biji
BWNG PUTIH PUN SAMA X BNYAK - aida bubuh dlm 3 ulas
HALIA - 1 inci
CILI PADI - aida bubuh dlm 6 @ 8 biji nak lebih boleh tambah
BELACAN - 2 inci

BAHAN2 DI ATS KISAR YE

CILI BOH - aida guna cili kisar dlm 5 sudu
GULA MELAKA - secukupnya
SOS TIRAM - dlm 2 sudu
GARAM - secukupnya
SERBUK PERASA - jika suka
MINYAK TUK MENUMIS - secukupnya
4 ekor ikan cencaru / ikan2 lain pun boleh ikut suka....
Daun kunyit secukupnya-atie tambah

caranya :)

...... PANASKAN MINYAK DAN Tumis lada kisar , MASUKKN juga BHN YG DIKISAR... KACAU RATA dan tumis hingga naik bau dan garing baru masukan MASUKKN GULA MELAKA ,SOS TIRAM GARAM DAN SERBUK PERASA KALAU SUKE, aida masukan sikit air asam jawa penambah rasa....( ini aida tambah sendiri)
.....KACAU SEHINGGA sambal betul MASAK dan hingga agak pekat ....rasa secukupnya dah ok cukup semuanya rasa tutup api dan lumurkan kat ikan.

** pesan fara : MASAK DGN API PERLAHAN..... SBB PERENCAH NI LEH TAHAN 3 KE 4 MINGGU KALAU DLM peti sejuk..... ( masa masak sambal ni memang perlu banyak sabar ....nak tunggu lada tu garing adoi abis perecik2 lada tu kat dapur ....lap le nanti nampaknya heheh ....)

** Aida wat sementara nak tunggu sambal tu siap aida bakar dulu ikan yg telah di lumurkan dgn serbuk kunyit dan garam dlm 15-20 minit . dah siap sambal lumurkan pada ikan dan bakar lagi dlm 10 minit dan hidangkan....panas2 dgn nasi hangat putih dan lauk2 lain..perahkan dgn limau kasturi semasa menghidangkan 

Atie bakar menggunakn PEMANGGANG AJAIB NIE...berbaloi beli!

26 comments:

Myra Jay said...

Sedapnya, dah lama tak makan ;)

izan mama mia said...

ikan bakar mmg sedap..wah apatah lg gn pemanggang ajaib...

Mas said...

mas suka cencaru bakar.......
tak payah lauk lain dah kan kak...

TiranaAduka said...

Salam sis...

kat kampung ...kene bakar guna sabut kelapa..dan tempurung kelapa kering .asap banyak.....tapi best meriah.....

* ok je sis.....paham saya..almaklumlah original GERMAN....

Saya Disini said...

sedpnye

Gee® said...

sedapnyaaa cicah air asam atau kicap pedas kan...

nuyui a.k.a miss YUI said...

wah..sedapnya kak..

Ucu Faridah said...

assalam azatie...
ikan cencaru @ikan kayu masa zaman dk serama dolu2....mmg sedap dipanggang..
nak2 kalau ada air asam, cencaluk, budu, sambal belacan cair..dgn ulam2 sah2 mau tak hinggat donia....

Siti Nursyuhada said...

rasa nye benda tue tgh famous skrg hari2 ada ikalan kat tV... ramai cakap mmg sgt berbaloi.. tapi mahal sket lor/... hu3

Kakzakie said...

Alang-alang dah ada alat gunakanlah utk keluarga menikmatnya kan atie..

wan nurul hezrina said...

rasa sedap ikan2 guna daun pisang=)nak rayanie mcm2 nak pakai wit..hehe tapi memang berkenan lama dah ngan pemangang..pas raya bleh kenen2 hubby belikan.huhu

tapi bulan rayanie hehe tak dan nak beli lagi,...nnt pasni kalau nak org inform akak k.dah taw mana nak beli=)

Rai said...

ada pemanggang ajaib macam tu nak mencuba resepi baru pun seronok kan kak..

IDA MANSOR / IENA MANSOR said...

wahhhh nampak mcm sgt sedap >.<"

hazila said...

Saya bakar sotong pun guna pemanggang IKAN ni.

Qhaifa Nur said...

saya kalau ikan ni suka panggang cicah air asam...terliur udah hi..hi..

UmmiSyarni said...

dah sampai pemanggangnye nnt boleh la try.xsabar plak rasenye.hehe...

Che Rosliza Che mat said...

mesti sedap nie...

mamyharraz said...

lazatnya.
bila bulan puasa ni mkn makan berpanggang mmg menyelerakan.

ijayuji said...

Salam kak atie! uuwaaaaa...kita lama tak makan ikan cencaru! sini takde ikan cencaru teringin nak bakar2 ikan cencaru ni sbb kita suke dgn ikan nii, kalau balik mesia harus carik ikan ni hihihi...

Kesuma Angsana said...

nampak simple tpi mmg sedap ni!

Nur-nba said...

Sedapnya.. Lama tak makan ikan bakar. :)

Princess Solehah said...

terliur lah pula tengok ikan bakar ni :)

LinRosly said...

Assalamualaikum Atie,
Tak sabar Kak Lin nak cuba pemanggang baru hik3

Wanieys said...

sedap gak...bley try wani pun ada pemanggang ajaib hihihihi

Izan Ishak said...

dah lama tak makan cencaru bakar... bestnya!

SeputihSalju said...

haah kan bila balut dengan daun kunyit lagi naik la aromanya....

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™