Tuesday, July 31, 2012

Kari Sotong.

Salam semua.
Slmt menjalani ibadah puasa yg ke 11,InsyaAllah.Semoga dlm 10 hari yg lps...amalan2 & ibadah kita akan diterima oleh Allah.
Aminnn
Juadah  kami semlm...kari sotong buat  xbyk 7 ekor yg bsr tu je.Tu pon masa berbuka xhabih..bawak ke sahur tadi.
Alhamdulilah...habis dah kari sotong ni.
Dulu xtau pon sotong leh masak kari(hikhik)....tgk rakan2 blogger masak,tingin la pulak.
Bila dah buat...jadi poberet lak.Pada yg lom mencuba tu...slmt mencuba.
Jom tgk resepi..
Bahan-bahan:(sumber:yanaMYR)


6-8 ekor sotong besar

*1 ulas bawang merah

*1 ulas bawang putih
*1 biji bawang besar
*2 hiris halia
2 tangkai daun kari
1sudu makan rempah kurma
Sedikit air asam jawa
Secubit garam
1/2 kiub pati ayam
1 biji cili Merah-belah 2
1 sudu makan cili blend
1 batang kulit kayu manis
(bahan yg bertanda * dimayang)
2 sudu bsr kerisik-atie tambah


Cara-Cara:
1.Panaskn minyak & tumiskn bawang besar.Bila dah naik bau,masukkan kulit kayu manis,bawang putih,bawang merah,halia,cili blend dan daun kari.Tumis hingga naik bau
2.Kemudian masukkan sotong,serbuk kari serta serbuk kurma.Tambah sedikit air jika perlu.Kacau dan tutup tudung periuk selama 1 minit
3.Kecilkn api dan masukkan santan,lada besar dan kuib pati ayam.Kacau hingga mendidih.
4.Masukkan gula & asam jawa secukup rasa.Bagi yg suka tomato blh la ditambah kedlm masakan ini.Boleh lah diangkat & dihidangkan

37 comments:

Saya Disini said...

erm..sedpnye..

Ucu Faridah said...

tengok sotong tu mcm ban sosej..tergoda uuu....

Rai said...

wow..berpintal pintal sotong tu.. saya tak pernah lagi sotong ni di masak kari kak atie..entah kenapa, kalau kari pada saya lebih sinonim kepada ayam daging dan ikan..hehe.. kari telur pun suami saya yg suka masak..

Aida78 said...

waaa sdapnya nampak sotong tu pun cute juga....nak cuba jugak lah....

Deq's Qienz said...

ermmm nmpk sedap jew sotong tuh berpintal² la..

Ina Hashim said...

wah kak atie masak kari sotong pakai rempah kurma ke?Ina klu masak kari sotong Ina pakai rempah kari udang/sotong keluaran Adabi tuh dan takde letak kerisik...kiub pati ayam pun xde eltak

kak tini (umialya) said...

sedapnya, boleh cuba ni

Myra Jay said...

Sotong ada kat rumah ni, boleh la try :)

TiranaAduka said...

Assalamualaikum...

nice...
satu je nak tanya....
nak buat sotong tu berpintal cam ne..?

PutriesNoora said...

dapnya...dapppp=D

Azee Hana said...

selalu masak kari ayam,,ikan atau daging je..=)

nuyui a.k.a miss YUI said...

geram plak tgk sotong tu!

Adylia Qarissa said...

dkna tengok kat bazar ramadhan sotong bakar sekor rm15..huhu..mahal kan?

Izan Ishak said...

salam kak atie... maaf ye lambat sampai sini.

sedapnya! terliur tgk. izan pun blm makan lagi kari sotong. ada masa nnti nak cubalah buat sblm bersalin.. hehe...

Ummi Iman said...

Dah lama tak beli sotong ;)

UmmiSyarni said...

tak pernah lagi karikan sotong.hihi...

p/s:dah sampai pemanggangnye akak.beli yer!

Ayu said...

salam ramadan buat atie & family ya..
akak so far bulan puasa ni belum lagi masak kari.. nampak kari sotong atie ni rasa nak masak kari pulak..hehe

Qhaifa Nur said...

kat umah ada roti arab...cicah dgn kari sotong sedapnyaa......

Yana Shaiful said...

Sedapnya..dh lama xbt kari sotong..mkn dgn roti pun ok jgk ni ^^

Ardini Humaira said...

ada sotong dalam peti.. kalau blur tatau masak ape nanti dni wat gak kari sotong hehe

inahar ali said...

sedaapnye atie..leh kenen semangkuk x? terliur akak sehh!!

mama sara nur said...

assalam
best jgkkan kari sotong, selalu sotong duk masak kicap taupun sambal tumis je
sy x mkn sotong tp en suami kalau ada memang feberetlah tu

mama sara nur said...

assalam
best jgkkan kari sotong, selalu sotong duk masak kicap taupun sambal tumis je
sy x mkn sotong tp en suami kalau ada memang feberetlah tu

adyna said...

wah berstyle le cr kak atie potong sotong nie :)

SeputihSalju said...

kak atie campur rempah kurma ye... saya tak pernah lagi masak sotong masak kari... tp pernah makan... sedap jugakk..nnti blh try buat juadah berbuka...:-)

syiela said...

lepas ni nak potong camni gak la.. tergoda!!

umiyumi said...

Salam Kak Atie..
wahh cantiklah tgk sotong tu.. kalau dpt mkn dgn nasi panas2.. fuhh terangkat! :)

|| NaFiRaa || said...

sedapnye~

ekinashikin said...

waaahhh...sedap..
x pernah plak msk kari sotong..nti boleh cuba..

LYAfrina said...

idea bagus ni..
slama ni slalu buat gulai j.. xpnh lak masak kari.

quinnie said...

sedapnya kari sotong..fav saya ni kak..tapi kalau gi kedai mamak tak berani nak ambik sebab mahal..hehehe

Liza Razak said...

terliur saya tengok sis..nak cuba jugak la untuk juadah berbuka nanti :)

Mas Sani said...

dah malam baru leh bw...nsb baik sy x mkn sotong kalo tdk meleleh je sy tgk sotong akk tu...alahai cntiknye rupe sotong akk tu :)

ieda said...

haa sedap niee
saya pernah dgr org buat tapi saya x pernah makan
org cakap sedapp
hurmm bile lahh nak cuba buat ;)

Rohah said...

salam kenal..
sedapnye makan kari ni ngan nasi panas2..

Wanieys said...

sedapnya kak..meh sini sikit hihihi...wani klu sotong selalu buat sambal jer sbb husband suka sambal sotong

wan nurul hezrina said...

sedapnya kari sotong..nurul selalu makan sotong tapi jarang masak kari

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™