Saturday, July 28, 2012

Sayur Kobis Goreng Style Jawa

Salam semua.
Slmt bercuti...ada yg balik kampung ke?Maaf la semlm xsempat nk letak n3 bagai...sibuk sgt!.Macam2 hal kena diuruskn...biasa lakn?
Ni pon lom sempat lg berbuka puasa ngan Apak atau ngan MIL...akan diusahakn jgk g berbuka puasa dgn mereka kat kg dlm bln puasa ini nanti walaupon cuma dpt sehari jer.
Okeylah antara juadah kami berbuka puasa semlm....
sayur kobis goreng style jawa.Ala yg selalu diletakkn bersama nasi ambeng tu.Ingatkan?
Atie mmg suka klu sayur kobis dimasak camni...buat ratah2...sedap!!
Jom tgk resepi...ambik dr umah Mas Sani.Terima kasih ya & atie kongsikn di blog atie pula.
Bahan-Bahan: 

Kubis - hiris kasar (ikut suka nak banyak mana)
1 biji kentang - potong sederhana nipis
4 ulas bawang merah - hiris
2 ulas bawang putih - hiris
5 tangkai cili padi - hiris (suka pedas letak lebih)
2 tangkai cili besar merah - potong serong
sedikit ikan bilis-atie ganti ngan udang basah
1 keping soun - rendamkan
sedikit kicap manis
garam dan pati ikan bilis secukup rasa
sedikit air

Cara-cara:-
- Tumiskan bawang merah, bawang putih, ikan bilis, cili api  dan cili merah hingga naik bau (sy suka tumis hingga sedikit garing)
- Masukkan kentang dan tumiskan seketika. (api jgn terlalu besar takut nnt bahan tumis hangus plak)
- Letakkan pula sedikit kicap, kacau sekejab dan masukkan pula sedikit air. Biarkan seketika hingga kentang empuk.
- Bila kentang sudah empuk dan air kering, masukkan sayur kubis, garam dan serbuk pati ikan bilis. Gaul rata.
- Akhir sekali masukkan soun yang sudah direndam dan tumiskan hingga semua bahan masak dan sebati. Bolehlah ditutupkan api (sy suka sayur setengah masak sbb cruncy bila dikunyah)





BAGI YG BERMINAT DGN PEMANGGANG AJAIB..JGN LUPA COLLING2 ATIE
HARGA MURAH RM110.00(TIDAK TRMASUK POS)


ATAU 
EMAIL:azatie_sayang7071@yahoo.com.my

18 comments:

Ummi Iman said...

sedap ni..

EmbunRosaliza said...

Assalam atie, sedap nampak sayur tu, mcm ni rupanya sayur yg mkn ngan nasi ambeng tu, akk suka. Bestkan kalo sayur kobis tu masih bunyi2 kruk2 gitu hehe

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Ummi Iman #

Blh try nanti ya...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

EmbunRosaliza#

Nie la dia..atie suka tambah suhun byk2...best sgttt!

ijayuji said...

Salam kak atie! sedappp! kita suke sayur masak mcm ni, kita kurang masak lerrr tp mak kita rajin buat ni nak2 kalau ada kenduri yasinan hihihi.. lauk2 org jawa mmg best lerrr :D

zila norazila said...

sayur masak mcm nie mmg sedapp..leh masak time sahur nnt..kecurr nengok..heh hee pose2

Mas Sani said...

slm bls kunjungan kak.... Wahhh akk dh msk syr ni...cmne sedap x? Kalo xnk buh kicap pun blh kak, nnt syr tu cerah warnanya hehehe... Terima kasih ye kak cuba resepi dr dpr sy ni :-)

~~zana@pb~~ said...

Akak nak buat hari ni sayur kobis kicap, sedap di ratah kan Atie?

Kaz said...

Salam kak atie, sedap npk sayur tu tp apakan daya, dlm pantang ni sayur kubis mmg No, No, No lah. Tiap2 hari mkn sayur sawi saja, dah boring dah ni.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Ijayugi#

Biasa org jawa klu buat yasinan mmg wajib masak sayur camni...sedapkan!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Zila#

Bersahur/berbuka pon blh gak masak sayur camgini...

Mudah sgt..kiter suka ratah2

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Mas sani#

K.atie suka sayur2 camni..buat ratah2..pastu isi suhun byk2...sedapnyaaa!!

Mas said...

sedapnya tengok kak....

Asmara said...

saya mmg suka sayur jawa ni. lg best ada suhun halus tu. :D

UmmiSyarni said...

Tak pernah makan nasi ambeng.tak terbayang mcm mana kubis tu.huhu..

p/s:Nak beli la pemanggang tu akak.big boss dh approved.hihi...
Cek email yer.

Zie said...

belom pernah jumpa lagi..

adyna said...

ada di kg jugak ;)
dah suka nasi ambeng ;)

Che Rosliza Che mat said...

Emm sedapnya...belum pernah rasa...

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™