Thursday, September 27, 2012

Laksa Asam@Laksa Penang

Salam semua.
Arini cuaca pon mendung lagik....sibbaek xmembasuh ,klu tak tak tau la nk sidai kat mana.Klu umah kat kg leh la sidai kat bawah umah (^_^).
Sebenarnya laksa penang ni,atie buat masa Abang(anak llaki) berehat kat umah aritu.Jd jgn lak sapa2 mintak...habih dah!
Klu family atie...
buat laksa mmg guna resepi ni lar cuma xder isi cili masak....kitaorg cuma guna ciliapi.Lg pedas,lg syok nk makan.(^_^)
Terima kasih
 kpd kak wana & blog citarasawan kerana brkongsi resepi ni di alam maya....& atie minta keizinan nk kongsikn pula di blog atie pula.
Jemput cuci mata jer ya....
Laksa Asam  @ Laksa Penang ( sumber : K.WANA & Dapur Citarasawan )

Bahan-bahan
1 kg laksa basah – saya guna laksa kering yng direndam kemudian celur hingga lembut
2 liter air
1 kg ikan kembung
6 keping asam gelugur
Seikat daun kesum
2 hiris lengkuas
1 batang serai di titik
1 kuntum bunga kantan di potong kecil
2 sudu besar pes udang – tak de stok! so saya ganti ngan 2 inci belacan
2 sudu teh serbuk perasa jika suka
garam secukup rasa

Bahan Kisar
3 ulas bawang merah – saya tambah dengan 2 labu bawang besar
4 tangkai cili api-atie isi lebih..kasi pedasss!
4 tangkai cili merah-(atie x isi)
(kisar dengan sedikit air rebusan hingga halus)

Bahan Sampingan
1 potong nenas di hiris – tak letak
1 biji timun di potong nipis dan memanjang
2 tangkai cili merah di hiris
1 ulas bawang merah di hris – saya letak lebih
6 tangkai daun pudina – saya ganti dengan daun salad
1 sudu petis udang  jika suka
Sedikit hirisan bunga kantan
4 biji limau kasturi di belah dua

Cara-cara :
1.  Didihkan separuh air dan rebus ikan hingga masak.   Angkat dan buang tulang ikan, kemudian siat isi ikan kecil2. (saya kisar je isi ikan… )
2.  Tapis air rebusan ikan, satukan dengan lebihan air dan bahan kisar, masukkan isi ikan, asam gelugur, daun kesum, lengkuas, serai dan bunga kantan.
3.  Kemudian masukkan pes udang, serbuk perasa dan garam secukupnya.  Biarkan mendidih seketika.
4.  Hidangkan bersama laksa dan bahan sampingan. 


p/s:harap2 arini dpt la BW ke umah kengkawan...yg telah brkunjung kesini.

27 comments:

kakcik said...

Kakcik kalau namanya LAKSA, kakcik memang sangat suka makan. :)

Kasih Salina said...

assalamualaikum atie..sedapnya laksa tu..saya pun pengemar laksa juga..tp nk membuatnya malas benor..huhu..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kakcik...atie pon sukeeeee mkn laksa,tambah2 klu yg pedas2 tuh!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Kasih Salina#

Biasanya atie beli jer sbb mkn berdua .Ni kebetulan anak blk brehat kat umah..merajinkn diri la membuatnya :)

Nazayiena said...

Sedapnya laksa penang,rajinnya atie buat.

adyna said...

sedap sangat walaupun pic jer..saya peminat tegar laksa nie :)

Saya Disini said...

sedapnyee..nak lksa

JaSSNaNi said...

Assalamualaikum atie...
atie kat mana ni? tak de kat umah ke? hmmmmm.. sedapnya asam laksa.. nani pun kalau wat mmg prefer penang punya... :) ehehehe..

Rai Ourkizuna said...

yummm..saya suka apa apa jenis laksa pun..laksam pun suka..sbb ada rasa masam2 pedas2 gitu..sedap kan...

ieda said...

yummy !
paling suke kak
tq resepi ..
saya selalu mak lah yg buat
x belaja2 lagi ekeke ;)

izan mama mia said...

hari ni izan mendobi byk sbb br balik dr kg...mg panas sampai petang...eh..lain sikit laa laksa yg selalu izan masak..boleh cuba resepi ni nnt..

ieedaz @ mama_isha said...

pg2 tgk laksa ni mmg lapo perut dibuatnye..hhehe

syiela said...

akak saya suka laksa tapi saya tak makan lagi tunggu baby besar sikit :)

ijayuji said...

Salam kak atie! sedapppnya laksa! lama sgt tak makan laksa asam nii nak buat tp mee laksa takde, terliur sudahhh.. tgk durian yg kat bwh tu pun alahaiiiiii... bestnya!

PinkUmmi said...

Salam kak...
Sedapnye laksa..terliur sudah...

Qhaifa Nur said...

sedapnya laksa.....
kalau anak dah suka tu yg rajin buat kan......

fieda said...

kak..feveret saya ni...dh lama tak buat..

IntaNBerliaN said...

fav kami 3 beranak ni kak tie :-)

Ati Masrif said...

aduhh..terliur tgk :)

kita ni laksa reti makan aje :)
kat banting ada 1 kedai org
utara jual laksa...mmg sedap :)

eB said...

x aci la kami tgk jerk. silalah2 pos yer. ha3

Nisa Greennnpanda said...

sdapnye kak..
nk gak, hehe.. XD

ummiross said...

Atie..favourite ummi gak laksa ni Atie, dah kecur2 air liur ni, hehe..

Norzie hany said...

Atie...sedapnya laksa penang,mmg fav sis ni.

inahar ali said...

sedaapnyer atie..akak suker makan laksa asam tp x pernah wat sendiri sbb selalu wat laksa johor jer..

Rini Jy said...

peberet sy!!!!!!!!

tiefazatie said...

wah..sedapnya laksa nie k.atie..

Izan Ishak said...

izan suka laksa! tapi kena tunggu sethn lagi baru boleh makan...

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™