Tuesday, May 21, 2013

AGAR AGAR SANTAN

Salam semua..
Dah 3 hari tak xder citer kat blog atie ni ya...Masa kat umah adik..line tenet dia slowwww jer.Malas nk tggu depan laptop lelama.
Arini mmg cuaca sgt panas!Cepat jer kain kering kat jemuran..
Alhamdulilahhh,
sbb byk kain kena basuh sbb MyLaling kena 'tinggai'kn jd byk la kain lam bakul tuh!
Dah pesan tak yah basuh...atie blk dr Ipoh nanti br atie basuh.
Okey la
Juadah ptg kami...buatnya awal  pg tadi.Mmg nyaman jer mkn agar2 santan yg br kuar dr esbok...dlm cuaca panas ni.
Jemput semua....
Bahan-bahan (sumber:suzzlyn@myresipi.com)

1 peket agar-agar bertali (25gm)
1.5 liter air
5 cawan santan
180g gula pasir (bg yg suka manis bleh tambahkan lagi)
1 biji putih telur
1/2 sudu kecil garam
1 sudu kecil esen vanila
2 helai daun pandan
pewarna hijau
gula batu lbh kurang2cm x 2cm


Cara-cara

1.Agar-agar dibasuh dan dimasak dengan air dan daun pandan yg disimpul hingga mendidih.
2.Masukkan gula pasir, gula batu, pewarna hijau, esen vanila dan garam kemudian kacau rata.
3.Tuangkan santan dan sementara menunggu ia mendidih, pukul telur putih sehingga kembang.
4.Apabila telah mendidih, tutup api, dan tapiskan kedalam loyang.
5. Segera tuangkan putih telur yg sudah kembang tadi kedalam loyang berisi agar2, kacau laju dan rata lebih kurang 5 minit.
6.Sejukkan dan simpan dalam peti ais... Enak dimakan ketika musim panas...



8 comments:

adda syuhada said...

baru gk makan..jiran sebelah umh bg..hihih

Sheila Shafeareen said...

salam..wahh lawa kejadian agar2 santan... hijau warna pun menarik...tegoda jugak ni :-)

Nad MamaZN said...

Sedapnye kak.... Nak sket! :)

Bbwana adienia said...

salam..

baru semalam buat agar-agar santan ni..memang sedap..

Ibu Lala said...

Suka suka tp x pandai buat. Ni dah tau resepi boleh la cuba. Sedapnya.

ibh_sue said...

Agar2 santan ni paberet. Lagi tebal kepalanya lagi sedap. Silap2 stakat sebekas tu sorang ja boleh ngadap..Heheheh

BUNDA a.k.a KN said...

assalam,

panas2 ni makan agar2...sejuk tekak..

anitadiana said...

lama dah hubby ita tak buat agar-agar ne...hubby suka buat kuih...

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™