Tuesday, May 28, 2013

Masak Lemak Sayur Keladi Lambuk

Salam semua
Lamanya atie bercuti ya.Biasa la time cuti sekolah ni masa atie byk kat dapo & g umah org kawen.
Tambah2 sabtu/Ahad lps..jiran atie buat kenduri kawen anak yg ke 2 & halaman rumah atie jadi tpt  masak-memasaknya.
Tak kisah la..kita hidup berjiran mmg begitu..bantu membantu
Okeylah,
 lama gak atie tak menempek juadah kat sini.
Hari ini br sempat...
Ni la masakan yg sungguh nostalgia
Dulu2 Arwah mak rajin masak camni.Atie msk kat umah Apak masa blk kg aritu.
Malas nak taip2..
 atie copy dr blog K.Ida yg famous tu...mmg resepinya sebijik...sepesen...ngan yg biasa atie msk.Dah minta izin ngan Kak Ida utk atie kongsikn di blog.
Terima Kasih kak Ida...

Bahan-bahan:(sumber:KAK IDA)

2 batang (pelepah) keladi lambuk, basuh dahulu kemudian disiat kulitnya dan di potong serong dan nipis-nipis
1 cawan cendawan kering atau 3 paket kecil cendawan segar, disiat-siat(atie tak isi)
200g udang kecil putih, buang kepala dan ekornya(ikan bilis-tumbuk)
2 cawan santan pekat
2 helai daun kunyit
1 keping asam gelugor (keping)
1 batang serai, diketuk
10 biji cili api, di potong kecil
2 biji cili merah, buang biji dan potong kecil

dikisar;
1 biji bawang besar, 1" kunyit, 1/2" halia, 2 biji bawang putih.

Cara membuatnya
Masak 2 cawan santan dengan bahan kisar sehingga mendidih dan pekat. Masukkan serai, asam keping, cili padi, cili merah dan keladi lambuk. Masak sehingga keladi kecut. Kemudian masukkan udang dan cendawan. Kacau sebentar. Masukkan sedikit garam dan 1 sudu kecil gula. Hidang panas dengan nasi putih.

8 comments:

Nafira usof said...

sedapnyeee~

Cendana Kasih said...

sedapnyer lambuk..buat ulam mentah pun sedap...lama dh tak makan,dulu kat kg mmg banyak

zila norazila said...

mmg nampak sedap..klu zila suka hirup kuah tue byk2 ..bru puas ati..:)

LYAfrina said...

sedapnyer.. dh lme x mkn sayur keladi ni.. tp kalo sakit badan xleh mkn..nnti btmbah sakit ..

mama sara nur said...

assalam k azatie
sedapkan, kalau ada sy layan jg ni he hee tp x reti masak sendiri
org kata kalu x pandai blh gatal kan
entah betul ke tak he hee

Yana Shaiful said...

Dah lama yana xmkn sayur keladi..biasa dpt mkn sayur keladi klu blk umah mertua yana kat kedah..mak mertua slalu msk..yana xpnh msk sndiri sayur keladi hihii

Aida78 said...

salam waaa sedanya kalau di campur dengan siput sedut auuuuwww rasa nak menjilat jari jerk....

intanfirdaus247 said...

salam kak ,..wah sedapnya...makan dgn nasi panas n sedap n...huhu

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™