Tuesday, May 14, 2013

Sambal Sotong

Salam semua...
Lama tak update ttg masakan kat blog nie...bkn apa kdg2 malassss nak snap2 gambo,lps msk terus hidangkn jer.
Arini trrrajin la jgk tp msk simple jer...
sambal sotong.Klu buat sambal sotong atie suka lbhkn kuahnya...suka curahkn kuah yg pedas tu ngan nasi!Sedap oooooo....!
Jap lg nak singgah kengkawan ...harap2 dpt la ziarah korang semua arini(dpt  ke?...)
Jemput makan semua....

Bahan-bahan:(sumber:Norzailina)

4 camca besar minyak
400 g sotong, dipotong bulat
½ labu bawang besar }
4 ulas bawang merah }
2 ulas bawang putih } dikisar
1 cm kiub belacan }
12-15 tangkai cili kering }
3 camca besar sos tomato
3 camca besar sos cili
150 ml air
1 labu bawang besar (dihiris bulat)
Gula, garam secukup rasa

Cara membuatnya
1. Panaskan 1 camca besar minyak, goreng sotong hingga hampir kering airnya. Angkat.
2. Panaskan baki minyak, tumis bahan kisar hingga wangi dan terbit minyak.
3. Masukkan sos tomato, sos cili dan air.
4. Kacau sekali-sekala hingga naik minyak sekali lagi.
5. Campurkan sotong, bawang besar, gula dan garam secukup rasa.
6. Kacau lagi. Bila pekat, angkat dan hidangkan.

14 comments:

faa.rosli said...

sedapnyaaa..kalo makan ngan nasi lemak sedap ni..nyum nyum

Khai♥Rin : anies said...

fav sy ni...ratah begitu je pon bolehhhh ;-)

JaSSNaNi said...

assalamualaikum atie...
amboi dia, apdet pasal gambar sambal sotong ni.. sedap terliur nani skrg ni tau.. udah tengah perit tekak ni, gagah juga telan air liur tengok fev nani ni.. kalau menu ni anak2 nani makan bertambah2 nasi tau..

HALAMANKU said...

Sambal Sotong ngan nasi lemak.. nyum2 ngan nasi putih panas2 + kicap... Kak Atie lapo hu hu hu.. nak lunch he he he

Liza said...

kalau kat umah akk ni buat sambal sotong, mmg laju je anak2 n hubby makan...

umi's cup cake said...

Salam kak azatie,
umi pun suka makan kalau banjir skit lauk atas nasi panas2..selera sungguh

Che Rosliza Che Mat said...

sedapnya kak tie....terliur saya....saya hari nie masak ayam masak merah...

Falsya said...

dappppp..falsya pun suke letak kuah sotong byk2 kat nasi...bile sambal sotong terus lupe daratan yg falsya nie allergic..;D

Qhaifa Nur said...

tengok sambal sotong teringat kat aiman..dikaut sambal campur dengan nasi...dah merah warna nasinya...

ieda immi said...

sedapnyee kak
saya pun kalau masak sambal sotong , suke masak cair2 sikit ..

Amie said...

Atie suka makan berkuah ye... he he ehh, taklah tersekat di leher kalau nak menelannya ye...

Bbwana adienia said...

salam..

wah..sambal sotong berkuah ni memang sedap..kalau sya suka tuang di nasi..best makan..hihi..

zila norazila said...

Klu kuah lbh mmg sdap..ank zila pun suka klu mkn bnjir kuah..

Azi said...

SEDAP AKAK.. TERLIUR TGK PEPAGI BUTA NI

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™