Thursday, June 9, 2011

Gulai Rebung + Udang

Salam semua & slmt ptg!..Cuaca kat luar mmg mendung sgt...mesti nk ujan lebat tuh!.Arini atie masak gulai rebung + udang basah balance rebung yg Apak kasi aritu.Psst***pandai lak MyLaling makan tu(mulanya dia tanya umbut kelapa ke?Atie jwp umbut buluh..hihi).Anak2 cuma cedok kuah jer..depa bkn reti nk mkn rebung2 nih!.Jom layan resepi...masih guna resepi MG gak.makasih mat...nak jalan2 umah kwn2 alam maya jap.Sapa nk ikotttttt..????
Bahan- Bahannya
800 g udang galah(atie udang kecik jer)
1 ketul rebung segar
3 batang serai, dititik
1 keping asam gelugor
1 biji kelapa, diparut
Garam dan sedikit gula

Bahan Kisar :-)
8 biji bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
3/4 inci kunyit hidup
4 biji cili merah
1/2 inci belacan

Cara membuatnya :-)
  1. Udang dibersihkan, buang kotoran di bahagian kepalanya, cuci dengan garam dan limau, toskan. Rebung dikupas, dan sagat nipis, cuci dan celur 10 minit, tos. Tuang 1 cawan air dalam kelapa parut, ramas dan perah untuk santan no. 1. Tuang lagi 3 cawan air, ramas dan perah untuk santan no.2 dan ketepikan.
  2. Dalam belanga (atau periuk), satukan udang, rebung, serai titik, asam gelugor dan bahan2 kisar, gaul rata dan masak hingga udang kecut sedikit. Tambah santan no. 2 dan biar hingga mendidih dan masak hingga rebung lembut.
  3. Tambah santan no.1 dan masak atas api sederhana hingga mendidih. Tambah garam dan sedikit gula. Biar mendidih perlahan sambil dikacau. rasa dan jika ok, boleh matikan api dan hidangkan...

P/S:ATIE MASIH MEMERLUKN UNDIAN KORANG KAT SINI LG YER...KLU SUDI JEMPUTLH VOTE ATIE....TQQQQQ


9 comments:

farasakura said...

ngeee nampak sedappp sangat...fuhh terliurr FS

So Shy Lady said...

ngeeee jugak lah hihiii. sy baru je blajar mkn rebung sblum ni t.pnh. sdap jugak ;D

Sofya said...

sedapnya.. pandai masak..

Chik Mimi said...

Assalam atie,sedappppnya last week balik TI tak beli pulak rebung masam iskhhh kecur dah tgk lemak atie ni

noorsafone said...

atie...feberet kak noor ni...sedap...mkn dgn nasi panas2...

Anna Qawina said...

pernah mkn rebung tapi tak pernah masak sdri..hehe

deqlis said...

sedappnyer nampak...

deqlis mmg peminat rebung...cuma jarang masak...sbb hb deqlis kurengg sikit rebung2x nie...

deqlis klu nak makan balik rumah mak laa..baru seronok ada geng makan reramai

Wanieyra said...

Dah lama ira tak makan rebung....dulu kat kg mak selalu masak. Kat sini tak sedap..

alinac lover said...

wow~ xpernah try lg

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™