Friday, June 17, 2011

Lengat Pisang Emas.

Salam semua....minum ptg kami pada hari ini iaitu lengat pisang (stail org perak...Arwah mak ajar).resepi yg sgt mudah & sedap di makan janji korang ada pisang.Biasa guna pisang emas/minyak...pisang lain xtau la blh guna /tak sbb xpernah cuba.Klu ada pisang emas..mmg atie masak camni.Jom layan resepi....

BAHAN – BAHAN :(sumber:Azatie)

12 Biji Pisang Emas –belah 2
1 Cawan Santan Pekat
Sedikit Garam
1 1/2 Sdb Gula
**Campurkan santan & garam hingga sebati.

Cara-cara:

1.Buangkan kulit pisang & belah 2..susun spt diatas,sblm tue taburkn 1 sdb gula di dalam loyang seblm menyusun pisang.
2.Dah siap,taburkn 1/2 sdb gula lagi diatas pisang hingga rata..kukuskan sebentar dalam 5 minit.
3.Kemudian tuangkn santan pekat diatas pisang tadi & kukus lagi dalam 15 minit-20 minit/hingga pisang nampak layu dalam kukusan.
4.Tadddddaa...dah pon siap!boleh la di makan,klu simpan dalam esbok baru di makan pon sedap!!Selamat mencuba..

4 comments:

kasihredha said...

sungguh sedappp

Mas said...

akak..nak sikit lengat tu...
sedappnya tengok..

Unknown said...

bestnya...sama sgt cm resepi arwah mak saya...akhirnya jmpe gak resepi ni...thanks ye...happy sgt2...tetibe rindu sgt kt arwah mak..Al- Fatihah buat mak( Allahyarhamah Mariam bt Abdul Rahman)

gee said...

bestnya...sama sgt cm resepi arwah mak saya...akhirnya jmpe gak resepi ni...thanks ye...happy sgt2...tetibe rindu sgt kt arwah mak..Al- Fatihah buat mak( Allahyarhamah Mariam bt Abdul Rahman)

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™