Friday, June 17, 2011

MeeHoon Goreng.

Salam di hari Jumaat...sarapan kamai hari nie..meehoon goreng!.rasanya dh lama x masak meehoon camni..hihi.disbbkn xder ayam lam esbox,atie cuma isi udang ngan sosej yg dikerat2.kenyang gak mkn meehoon pagi2 niekan.jadi la buat alas perut MyLaling semasa brkeje sementara balik tuk mkn tghari nanti.jom layan meehoon atie,resepi simple dr zurinina(resepi.net.).daaaaaaaaaaaa

Sumber: zurinina (resepi.net)

Bahan2:

1 bungkus Mee Hoon-(atie buat 1/2 je)
Segenggam daging-(ganti ngan sosej)
Sedikit udang kering-atie udang basah
10 biji cili kering
1 labu bawang besar (sederhana besar)
Sedikit halia
3 ulas bawang merah (utk menumis)
2 1/2 ulas bawang putih (1 1/2 ulas dimesin bersama bawang, cili kering, halia)
Daun kucai
Taugeh-xisi
Kobis-ganti ngan sawi
Air asam jawa
1 s/b sos tomato
Garam
Gula

Caranya:
1. Potong daging, sayur
2. Hiris bawang putih & bawang merah utk menumis.
3. Tumis bawang naik bau masukkan daging dan udang kering sedikit garing.
4. Masukkan bahan yg telah dimesin. Kacau sehingga bebetul masak.
5. Masukkan air asam jawa + gula 2 sudu sederhana besar , garam kasar dan tomato sos. Kacau.
6. Masukkan mee hoon dan kubis gaul sebati masukkan kucai.
7. Last sekali masukkan taugeh tutup api. Sedia dihidangkan.


12 comments:

Amie said...

assalam atie,
sodap mee hoon goreng tu... laparlah pulak!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

meehoon main campak2 jer kak..hihi

Kerull said...

Salam K.atie...mihun goreng sepiring..hik hik tak bekpes lagik ni...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kerull..la awatnya x bekpes lagi?bz yer?

alinac lover said...

kat rumah yong pon ada mee hoon goreng heheh

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam yong..cam pakat lak kita yer.

ijayuji said...

Salam kak atie!!! sedapnyer bee hoon! masak apa jenis pun dgn bee hoon kita mmg suke! hari2 makan pun tak pe td nampk kat umah kak yat ni kat umah akak pulak, suke3!!! :D

Acik said...

Salam. Naper setiap kali saya wat mee hoon, hambar je wlaupun dah banyak letak lauk? huishhhhh! :(

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salamika..meehoon nie mmg mengenyangkn..xyah mkn nasi pon xper kan ika?

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam acik..hambar camna tue?

hazila said...

Kita masak bihun juga malam tadi tapi buat bihun sup. Tapi malas betul nak ambil gambar...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam hazila..meehoon sup..lagiiii sedapkan?

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™