Wednesday, June 22, 2011

Muffin Pisang Coklat Chip.

Salam,selamat pg semua.Dah lama x letak n3 masak/resepi...hujung mggu lps mmg atie sibuk sgt!.Ari sabtu Adik blk outting,Ahad g ziarah anak llaki atie kat sekolah barunya,ari isnin g bawak kakak ipar g Hospital Teluk Intan & semlm sepupu MyLaling meninggal.muffin pisang nie antara jajan yg atie buat/bawak masa g ziarah anak llaki atie kat asrama.Alhamdllh,dia happy di sekolah barunya...tapi kat hanya dibenarkn tepon semggu sekali jer.baju kena basuh sendirik,xmcm sekolah lama....ada tpt dobi.harap2 dia rajen basuh baju....biasa la anak llaki niekan.
BAHAN-BAHANNYA:
  • BAHAN A:
  • 1 3/4 cawan tepung gandum
  • 1 s/t baking powder
  • 1 s/t soda bikarbonat
  • BAHAN B:
  • 3/4 cawan gula kastor
  • 4 biji pisang emas -
  • BAHAN C:
  • 1 biji telur
  • 1 cawan susu segar
  • 1/3 cawan minyak masak
  • 1 s/t esen vanilla
  • 1 s/t esen pisang
  • Secubit garam
  • Coklat chip secukupnya-xder,atie guna chocolate rice jer!
CARA-CARANYA:
  • Panaskan oven pada suhu 180c.
  • Campurkan semua BAHAN A kedalam mangkuk dan ayak, ketepikan.
  • Didalam bekas lain, lecek pisang dan gaulkan dengan gula kastor (BAHAN B)
  • Didalam bekas yang lain juga, pukul telur hingga sebati dan masukkan kesemua BAHAN C.
  • Tuangkan BAHAN C ke BAHAN A, gaul sebati gunakan whisk, setelah sebati gunakan pula senduk kayu dan masukkan BAHAN B, gaul rata.
  • Tuangkan sedikit adunan kedalam mangkuk muffin (3/4), taburkan pula sedikit coklat chip diatasnya.
  • Bakar selama 20-25 minit atau hingga masak


20 comments:

Amie said...

asyik tengok muffin orang je.... amie sendiri tak pernah buat tapi suka makan..

♥LOVE2COOK♥ said...

Wow...so inviting muffins! Looks so delish :D

Cendana Kasih said...

salam kak Atie... nk sebijik dua mapin pisang tu..nampak sedap laaaa

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam K.amie...mcm atie lar suka mkn roti TP xpernah buat roti!.tingin gak nk buat..cuci2 mata kat umah kengkawan dulu..hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Hi Love...ala,nk kasi Love pon xleh sbb dah pinisssssss!!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Noorma..sowy la..habih dah..k.atie buat ari sabtu lps..ngeee

Fieza79 said...

tgk je tahu dh sedap ni...alahaii terliur nya nak rasa..hehee

PUTERA2PUTERI said...

sedapnya nengok.....antaq mai 10 ketoi..hehehe

Kaz said...

Salam Kak Atie, tq sbb share resepi ni. Npk sedap ya. InsyaAllah nanti Kaz nak try.

alinac lover said...

teringin nk buat muffin ah~

Mama Gee said...

suka makan pisang ek...
tp mmg nampak sodapp muffin tu..

IdaShazana said...

salam kak atie....
sedapnya muffin tp kalau buat kat rumah, sure tak de sambutan. anak2 dan suami peminat nasi. benda2 manis diorang kurang berkenan

LyanaSyaZam said...

EMMMM...SEDAPNYER..KENA PULAK DNG NESCAFE PANAS...PERGHHH...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam fieza..bahan2 pon simple jer,lapang2 mak yong leh cuba..hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam ieta..ala,nk hataq pon dah habih la ieta...!!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kaz...selamat mencuba yer.sedappppp!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam yong...mudah jer buatnya yong,rajen/malas jer...ngeee

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam ogy...klu ada pisang br la k.atie buat,itupon klu nk g ziarah anak2 kat asrama....klu buat mkn berdua jer,payah sikit.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam ida..Klu ada tetamu nk mai,baru ida buat..nanti membazir lak klu ida membuatnya!pastu post kat k.atie..hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Lyana..meh!nescafe secawan!

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™