Friday, July 15, 2011

Bubur Jagung + Biji Sagu.

Salam semua....dr pagi tadi bkn main lebat hujan,mata pon rasa ngantuk jer..hihi.lgpon dah lama x ujankn?...sejuk sikit bumi nie.Okeylah,ptg tadi merajinkan diri buat bubur jagung(MIL kasi jagung yg ditanamnya semlm)...buat pon xbyk dlm 3 tongkol kot.jadi la buat kami makan ptg tadi,itupon x habih..masuk lam esbok.makan sejuk2 pon sedap gak.jom layan bubur...atie nk BW jap,jenguk kawan2 yg tinggaikn msj(maaf semlm sibuk sikit)

Bahan-bahan:(sumber:K.Zai@TeratakImpian)

  • 2 tongkol jagung manis mentah - dihiris nipis
  • 4 sudu besar sagu - yang halus @ kasar
  • Secubit garam
  • 100ml santan pekat (santan kotak @ tin @ fresh santan)
  • 1.5 liter air - dicampur dengan santan pekat
  • 3 sudu besar gula merah - tambah lagi jika nak warnanya lepbih perang
  • 5 sudu besar gula pasir - tambah lagi jika nak lebih manis
  • *** Kuantiti gula merah dan gula pasir hendaklah disesuaikan mengikut kemanisan yang diperlukan(atie x isi)
  • *** Kuantiti air boleh dikurangkan atau ditambah bergantung kepada banyak kuah yang diperlukan

Cara-cara

  1. Basuh sagu dan toskan. Jangan direndam. Basuh sekali lalu saja.
  2. Masukkan jagung yang telah dihiris, santan pekat yang telah dicampur dengan air, dan juga garam ke dalam periuk.
  3. Masak di atas api sederhana sambil dikacau hingga mendidih.
  4. Masukkan pula sagu, gula merah dan gula pasir. Kacau hingga sagu bertukar menjadi jernih.
  5. Siap untuk dihidangkan. Sesuai untuk minuman petang.
  6. Sesiapa yang tak suka sagu, tak bubuh pun tak apa.

p/s:pagi tadi Adik ke Putrajaya utk melihat pertandingan debat yg dipertandingkn disana.Adik diantara pelajar yg dipilih utk mengikuti rombongan sekolah trsebut.semoga selamat pergi & balik..Amin

5 comments:

quinnie said...

salam atie...saya pun malam2 baru dpt nak bw..hehehe...lama sungguh rasanya saya tak makan bubur jagung...selalu buat rebus je..kes malas nak perah santan...heheheh

Acik Erna said...

assalam atie..sama lak kita..tapi acik letak durian..dah musim sekarang kan.banyak jual..

Naz said...

Yuhuuuu..Kak Atie.. Ader lg ker bubur jagung yg dah masuk peti ais tu.. Nak yg sejuk tu... Nyumm..nyumm... Bestnya...

YANA SHAIFUL said...

Salam K.Atie..

lamanya xmkn bubur jagung nii.. yana suka mkn cicah roti..bestnyaa..ada lg x hehee

~~iEtA AzRi~~ said...

assalam akak...ieta mai mlm2 ni harap2 bubuq jagung tu ada lg.....heheheh...oppp tapau kt baby ckit ye.....

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™