Friday, July 29, 2011

GULAI MASAK LEMAK CILI UDANG KACANG BUNCIS

Salam & slmt tghari!..arini masak simple jer sbb lps MyLaling blk dr sembahyang Jumaat nanti nk G AMBIK ANAK2 KAT ASRAMA,bestnya larrr.Sonoknya anak2 nk balik bercuti.dapat la atie berpuasa & brbuka ngan anak2 diawal ramadhan nanti,Alhamdllh.walaupon hanya sehari saje..jadi la kan.jom layan gulai lemak atie nie.Selamat bercuti gak tuk anakbuah atie dr SM Sains Rembau.mak Yang tau Angah mesti bukak blog mak yangkan?hihi.
Bahan:

Udang secukupnya (bersih dan tos)
100g kacang buncis (bersih dan potong ikut citarasa masing-masing)
10 biji cili api (kalau nak pedas boleh tambah)
1 inci kunyit hidup (2-3 tsp kunyit serbuk)
santan (kalau nak pekat guna pati santan, ikut citarasa)
1-2 keping asam keping (2 tsp air limau nipis)
garam

Cara:

1. Tumbuk cili api, kunyit hidup dan sedikit garam sehingga lumat.
2. Masukkan bahan yang ditumbuk tadi ke dalam periuk bersama santan dan masak dalam 5 minit. Kacau selalu supaya tidak bertahi minyak.
3. Masukkan udang, asam keping dan garam secukupnya.
4. Kacau sesekali sehingga mendidih.
5. Masukkan kacang buncis dan biarkan sehingga betul-betul mendidih.
6. Hidangkan.

14 comments:

izahdaut said...

e eh.. sama lak puding kat bawah tu ye. hehehe... aisehhh lawa je bila dah potong tu kak. kite yang buat nyer kan, yang penting bila ngap waduh sedap kan. woo gulai udang ni sedapnya.. maniss je kan. saya lama dah ta masak gini.. ada org kepantangan nagn udang la kak tie.. sob sob;hehe

Amie said...

Atie,
ingat2 Kak Amie masa makan tengahari ni tau... kita belum balik rumah lagi ni...

bestnya dapat puasa dengan anak2 ye...

Rose Khadijah said...

mak yang..sedap nye gulai tu..nak nak...hehehe..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Izah..oo dlm pantang mkn udang ye .Sok2 dah okey,leh mkn udang puas2 tau.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam K.Amie..Insllh.1 suap tuk atie,1 suap tuk K.Amie...rasa kenyang tak?hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Rose..masak simple jer..

Diana @ Melley Mey said...

wah ni mmg sedap nie.. makan ngan nasi putih panas.. sedap .. terasa plak kat tekak nie kesedapannya tu... hehehe

anymz said...

dah lama akak tak menggulai kacang buncis dgn udang ni atie..sedapnya..:)

quinnie said...

salam kakatie..lamanya tak makan gulai lemak cam gini...penuh berselera kalau dpt makan gulai cam ni....

Naz said...

Simple dan sedap..Naz suka lauk ni..Kak Atie, salam Ramadhan yer..

LinRosly said...

Assalamualaikum Atie...

Sesekali Masak Lembak Udang Sedapnya...Lagi Kalau Ada Ikan Kering Dan Sambal Belacan...Tak Cukup Sepinggan!

deqlis said...

semalam pun deqlis masak lemak cili padi ikan mabong + lobak putih:-)

che'iza said...

Sedap ni lemak cili padi... baru terangkat....

Sofya said...

sedap plak nampak..

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™