Friday, July 1, 2011

Sambal Tumis Ikan Bilis +Terung Pipit

Salam Di hari Jumaat...permulaan bagi kedtgan bulan Julai.pejam-celik dah masuk 7 kan?.pantasnya masa berlalu,usia pon makin meningkat,semoga kematangan atie seiring dgn pertambahan usia.Alhamdllh,rezeki tuk kami hari ini antaranya ialah...sambal tumis ikan bilis + terung pipit(org jawa panggil pokak....ada sapa2 org jawa?hihi).kg atie lak panggil dgn nama 'terung kema'....ada tak geng2 terung kema kat sini.ngaku cepat!.Yg kelakarnya klu atie msk sambal nie...Mylaling akan kutip ikan bilisnya & atie suka kutip terung tu.korang nampak tak....terungnya byk.ikan bilisnya sikit?hikhik.Jom layan......
SAMBAL TUMIS BILIS TERUNG PIPIT(sumber:shahrose76)

Bahan-bahan

~ terung pipit dalam dua genggam - pecah-pecahkan sikit dengan lesung batu
~ ikan bilis segenggam
~ 2 biji bawang besar - blend
~ 1 bawang besar - di hiris
~ 5 Ulas bawang putih - blend
~ halia dalam sebesar ibu jari - blend
~ Ikan Bilis-ikut suka nk byk mana
~ sedikit air asam jawa
~ sesenduk cili kering - rebus dulu baru blend
~ garam gula

Cara memasaknya...

1. Panaskan kuali, masukkan minyak...goreng bawang merah yg dah dihiris tadi...jangan lama
sekejap saja..kemudian angkat, kemudian goreng ikan bilis ...pun sekajap jugak...
kemudian ketepikan...
2. Dengan minyak yang sama tumis dulu bahan yg diblend...bawang putih, bawang merah dan halia...dah naik bau baru masukkan cili kering yg dah diblend tadi...kacau hingga pecahminyak...
3.Masukkan garam gula..kacau lagi ...masukkan air asam jawa, bawang merah hiris danikan bilis yang dah di goreng sekejap bersama...
4.kemudian terung pipit, kacau kalau rasa keras terung pipit tu bolehla masukkan sedikit air...kacau sampai betul-betul masak angkat..

24 comments:

Ayu said...

Assalam atie,
wah ada terung pipitlah kat sini..akak pernah masak tapi tak berapa reti nak masak..heheh..terung pipit ni kita kena rebus dulu ya?..
sebab yang akak masak dulu..terung nya macam keras ler?..rupanya kena pecah2kan sikit dengan batu lesung ya..thanks for the info..

Amie said...

Assalam Atie,
Kak Amie belum lagi makan nih.... tengok terung pipit tu teringat masa kecik2 dulu petik dgn bonda di kebun....terasa2 gatalnya bulu daun terung tu...bonda suka makan begitu saja, buat ulam tapi Kak Amie suka makan yang dimasak sambal begini.

Myra Jay said...

Tak penah tengok terung pipit..
Kalau myra kutip ikan bilis je mkn..hehheee

D'aNie said...

salam kak,
teringat dulu2 masa kecik2.. arwah nenek suka buat sambal ni tp kami adik beradik cuma kutip bilis ja....

terung tu sume bagi kat mak or makcik2 lelain.. hehehe

D'aNie said...

salam kak,
teringat dulu2 masa kecik2.. arwah nenek suka buat sambal ni tp kami adik beradik cuma kutip bilis ja....

terung tu sume bagi kat mak or makcik2 lelain.. hehehe

Fieza79 said...

alahai terliur nya terung pipit tuu...rasa ketup ketap terung tu dlm mulut ni...

izahdaut said...

kak atie..org pahang panggil terung manggor.. mak pun suke masak gini. tapi sama la saya suke kutip ikan bilis je.. hehee

quinnie said...

atie...dah lamanya kita tak makan terung pipit....suka buat ulam terung nih...kita memang suka terung...heheheheh

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salamK.ayu..atie ketuk jer lam lesung baru biar pecah bijinya.akak xgheti makan...meh htr sini..hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam K.Amie..ha'ah dulu2 lam kebun byk,sonok kutip!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam myra..klu myra g pasar tani mmg selalu jumpa la..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam D'anie..hikhik cam HB k.atie jer.K.atie mmg suker klu terung nie buat sambal tumis!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam fieza..hikhik.mak yung jgn ngences udah la yer...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam izah..lain tpt lain panggilannya yer.oooo izah pon kutip ikan bilis gak yer..hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam quinnie...atie pon jarang jumpa,kebetulan g pasar ada lak org jual...1 henggit jer.

aDieyZa said...

kak tie suka bagi resepi yg sedap.. lepas tu mulalah perut zana ni rasa lapar bila nmpk gmbr mknan yg akk buat tu.. hihihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam zana..xder la.umah org lain lagi best masakanya..jemput makna zana..bismillah...

lina_pg said...

assalam kak atie..sedap ni layan ngan nasi panas..terasa lapar la plak.,

Atiey said...

akum kakatiey...atiey camnak booking jer akak jadi tukang masak kat umah hehehe..rajin betul dia...sayanglah kakatiey camnie..hehhe bak sepinggan bleh???

Wattie said...

Salam Atie,
Akak pun belum pernah makan terung pipit tu.... tp nampak cam sedap...leh cicah ngan roti la

Wattie said...

Salam Atie,
Akak pun belum pernah makan terung pipit tu.... tp nampak cam sedap...leh cicah ngan roti la

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Lina..mmg nambah2 makna nasi bila msk sambal tumis camni..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Atiey..xder la rajen,tanggungjwb kita kan,HB nk makan.Jemput makan kt umah k.atie...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam K.wattie,klu g pasar tani..rasanya ada org jual terung pipit nih!

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™