Monday, July 4, 2011

Masak Lemak Pucuk Manis

Salam semua!!selamat pagi..Alhamdllh,semlm dah ziarah anak2 kat asrama.Mmg happy sgt,terubat rindu di hati!.semuanya sihat2 & pelajaran pon ok gak...semoga ALLAH terangkn pintu hati kedua2nya tuk permudahkn menuntut ilmu.Amin.masakan atie adalah..masak lemak pucuk manis,lama xmkn sbb jarang jumpa pucuk manis nie.kebetulan g pasar,ada lak org jual...tp byk yg tua2 lak daunnya,jadi la dpt sepiring,mkn berdua jer!Jom layan..daaaaaa
Bahan-bahan:(sumber:K.InaKL)TQ:

1 ikat pucuk manis (RM1.50)-ambil daunnya sahaja
1 biji keledek- potong dadu dan rebus sebentar dan toskan
1 sudu besar ikan bilis
1 cawan santan pekat
1 cawan santan cair
4 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
garam secukupnya

Cara-cara:

1. Tumbuk lumat bawang merah, bawang putih dan ikan bilis.
2. Masukkan ke dalam periuk bersama-sama santan cair dan kacau sehingga mendidih.
3. Bila mendidih masukkan pula santan pekat bersama keledek dan garam.
rasa dulu baru di tutup api dan
4. Didihkan sekali lagi baru masukkan daun pucuk manis dan setelah masak
hidangkan.

8 comments:

Cheq Sue said...

kak azatie... kalau masukkan keledek atau labu lagi sedap kan...saya suka!!!

aDieyZa said...

k.tie, semalam mak mertua pun masak lauk masak lemak pucuk manis.. bertambah zana makan.. bila akk letak gmbr tu, terus rasa nak blk kg lagi.. huhuhu.. sedap!!

Fieza79 said...

pucuk manis ni yg org pngil sayo asin tu ka...hehee kalau yg tu mmg fieza suka makan...

dh terubat ye rindu pada anak2...alhamdulillah...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam cheq sue..mmg sedap klu isi keledek..manis jer.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam zana...meh!meh!mkn kat umah k.atie lak.bismillah.....

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam fieza..ha'ah pucuk asin-asin!.Terubat rindu ngan anak2...nk blk sedih lak!

deqlis said...

nyum2x sedapp nie..fav deqlis..makan sekali ngan sambal belacan sodapp:-)

deqlis hari nie mkn sayur tai miu dan asparagus jer..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam deqlis...sambal belacan lak xder..ngeee

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™