Thursday, June 30, 2011

Happy Birthday FIKRY.

Ucapan "Selamat Ulang Tahun" tuk anakbuah atie,FIKRY yg berada di Ipoh.pada Fikry,Mak Yang doakn semoga panjg usia,murah rezeki,sihat selalu,rajen2 belajar & jgn asyik gaduh ngan kakak jer tau!.Fikry nie adalh anak ke 3 Yeop atie...masih bersekolah tadika.Kiss dari Mak Yang..!!hihi

Wednesday, June 29, 2011

MEEHOON GORENG

Salam & selamat pagi di hari rabu semua.sarapan kami pagi nie adalah meehoon goreng,masih menggunakn resepi yg sama milik zuriani(mesranet).Xder nk citer apa pagi nie,korang layan la meehoon atie tue.Klu nk mkn...cedok sendirik ,atie nk g BW jap!.Daaaaaaaaaaaaa
Sumber: zurinina (resepi.net)

Bahan2:

1 bungkus Mee Hoon-(atie buat 1/2 je)
Segenggam daging-(ganti ngan ayam)
Sedikit udang kering-atie udang basah
10 biji cili kering
1 labu bawang besar (sederhana besar)
Sedikit halia
3 ulas bawang merah (utk menumis)
2 1/2 ulas bawang putih (1 1/2 ulas dimesin bersama bawang, cili kering, halia)
Daun kucai
Taugeh-xisi
Kobis
Air asam jawa
1 s/b sos tomato-atie ganti sos cili
Garam
Gula

Caranya:

1. Potong daging, sayur
2. Hiris bawang putih & bawang merah utk menumis.
3. Tumis bawang naik bau masukkan daging dan udang kering sedikit garing.
4. Masukkan bahan yg telah dimesin. Kacau sehingga bebetul masak.
5. Masukkan air asam jawa + gula 2 sudu sederhana besar , garam kasar dan tomato sos. Kacau.
6. Masukkan mee hoon dan kubis gaul sebati masukkan kucai.
7. Last sekali masukkan taugeh tutup api. Sedia dihidangkan.


Tuesday, June 28, 2011

Hadiah Menang GA Dah Sampai.

Alhamdllh,hadiah2 yg atie menangi ketika join GA & Contest dah pon sampai tghari tadi.siap pakcik posmen tegur lg...'selalu dpt surat!'.Kpd penganjur,terima kasih atas kiriman trsebut.atie amat menghargainya...mmg happy sgt bila dpt hadiah2 camni!!

Kari Sotong

Salam semua....slmt tghari!mungkin masig2 dah siap memasak..mcm2 menu diartas meja.arini atie masak kari sotong(kat umah atie jarang masak kari2 nie....).trgoda lihat kari sortong kat umah salah seorg rakan blogger.Sebenarnya xpernah masak kari sotong..biasa ayam/daging & ikan jer.Resepi milik yanaMYR yg amat berbeza bahan2nya...mmg sedap!!makasih yana.Jom layan kari...sapa nk,cedok sendirik yer...

Bahan-bahan(sumber:yana MYR)

  • 6-8 ekor sotong (sederhana besar)
  • *1 ulas bawang merah
  • *1 ulas bawang putih
  • *setengah biji bawang besar
  • *2 hiris halia
  • satu tangkai daun kari
  • 2 biji lada besar
  • 2 sudu makan serbuk kari
  • satu sudu makan serbuk kurma
  • sedikit air asam jawa
  • secubit garam
  • 1 sudu makan cili boh
  • 1 batang kulit kayu manis
  • (bahan yang bertanda * di mayang)
  • Atie tambah kacang panjang-potong pendek2.

Cara-cara

  1. Panaskan minyak, tumis bawang besar bersama secubit garam.
  2. Apabila dah naik bau, masukkan kulit kayu manis, bawang putih, bawang merah, halia, cili boh dan daun kari. tumis hingga naik bau
  3. Kemudian, masukkan sotong dan serbuk kari serta serbuk kurma. tambah sedikit air jika perlu.
  4. Kacau dan terus tutup periuk untuk satu minit. (kecilkan api)
  5. Terus masukkan santan, lada besar dan kiub pati ayam. kacau hingga mendidih
  6. Masukkan gula dan air asam jawa secukup rasa.
  7. Bolehlah diangkat dan terus dihidangkan. ( pd sesiapa yg sukakan tomato blh jg dimasukkan sekali)

Monday, June 27, 2011

Menang Di Blog Lizahanum & Deqlis.

Alhamdllh,rezeki atie menang kain pasang di blog Lizahanum!.wah,save sikit budget nk beli baju rayakan..Menang gak kat blog Deqlis...sebagai 'pengomen cemerlang'.kpd liza hanum & Deqlis..makasih & kpd pemenang yg lain,tahniah dr atie!

Masak Lemak Pucuk Ubi + Tempe

Salam semua,masakan tghari kami yg simple iaitu masak lemak pucuk ubi campur tempe.Biasa atie masak pucuk ubi sahaja,kali ini atie tambah tempe lak.
Sedap gak,rasa lemak2 tempe & pahit2 pucuk ubi(atie x celur pucuk ubi).klu korang nk cuba resepi nie,nk celur pucuk ubi trlbh dahulu pon boleh.Jom makan!!

Bahan-bahan:

  • * 1 Ikat daun pucuk ubi
  • * 3 tangkai cili merah-atie guna 6 biji ciliapi
  • * 1sm Kunyit hidup
  • * 1 biji bawang merah
  • * 1 ulus bawang putih
  • * 2 sudu makan ikan bilis
  • * 1 keping asam keping-X isi
  • * santan-agak2 sukatannya,nk kuah byk isi byk!
  • * 1 batang serai( di titik)
  • * Garam dan bahan perasa
  • 2 Biji tempe-atie tambah,potong bsr2

Cara-cara

  1. Tumbuk cili,bwg merah,bwg putih,kunyit hidup dan ikan bilis
  2. masukkan ke dalam periuk dan tambahkan santan.kacau hingga mendidih
  3. Bila sudah mendidih baru masukkan pucuk ubi dan tempe...kacau lagi hingga mendidih kali ke dua.
  4. Tambah sedikit garam dan gula(jika suka).rasa dan bolehlah diangkat serta di hidangkan.

Lempeng & Sambal Tumis Ikan Bilis

Salam semua..pg isnin kami di sambut dgn hujan kat luar.Alhamdllh,sejuk sikit slps 2-3 hari panas terik.sarapan kami,lempeng tepung gandum & sambal tumis ikan bilis.kenyang gak!.buat pon x byk dlm 4 kpg jer...buat mkn berdua.Disbbkn semlm x ziarah anak2 kat asrama....pd mlmnya MyLaling ajak g Sungai Besar pekena sate Hj samsuri(bkn sate Hj samuri kajang tu tau...hikhik.).kononnya nk rasa la kesedapan sate tue,biasa klu kami ulangalik dr perak ke KL...selalu nampak kedai nie penoh jer.bagi kami , satenya bole la...TP amat tidak berbaloi tuk kami yg drive jauh2 mlm tadi....ngeee.Korang dah pernah cuba??

Sunday, June 26, 2011

Apa Korang Nak kata kalau Kena Camni?

Adussss..ptg nie nk bebel sikit(wah!dah pandai bebel atie yer?),Bkn apa..kdg2 geram gak ngan jiran depan umah atie nie.Bygkan blh dia sidai baju dalam & seluar dalamnya cam gaya kat bawah tuh!.atie lak yg malu ngan MyLaling...(jiran depan umah atie melayu..tp 'J').awat la camtu perangai,xmalu ker ngan org yg lalu lalang depan umah?.umah atie nie depan jalan utama kat taman nie.cuba la sorok2 sikit.atie pon klu sidai benda2 camni..sorokkan bwh kain batik yg atie sidai.malu oooooooo...apa kata korang???
pic dr pakcik google

Ikan Bakar & Sambal Kicap

Salam semua,slmt berhari mggu.arini xder g mana2 pon...lepak2 kat umah ngan MyLaling jer sambil nonton tv & layan tenet.arini atie masak simple jer...ikan bakar,sambal kicap serta sayur campur tumis.ikan pon atie bakar secara mudah jer,malas nk kotorkn oven.bungkus ngan daun pisang,kemudian bakarkan dalam kuali....guna api kecik!.Mmg berselera kami mkn tghari tadi....cicah lak ngan sambal kicap yg pedassssss..peloh2 makan..hihi.Jom layan ikan bakar ngan sambal kicap atie tuh!
Bahan-bahan:(sumber:azatie)

***bahan yg mesti dihiris
2 Biji bawang kecil
5/6 Biji Cili api-pedas nie,blh kurangkn
1/2 Bawang Besar
1 Biji Tomato

Bahan Lain:
Sedikit Belacan
Sedikit Jus limau nipis/asam jawa pon blh
Kicap Lemak Manis-atie guna kipas udang

Cara-cara:
1.Masukkan bahan-bahan hiris ke dalam mangkuk,tambahkan pula sedikit belacan,,kicap manis & perahan jus limau nipis.
2.Gaulkn kesemuanya hingga rata & bolehlh di cicah dengan ikan bakar!Mudahkan?

Saturday, June 25, 2011

Atie Menang Di BIFA COLLEZION

Alhamdllh,masih menjadi rezeki atie dlm bulan June nie!Atie menang kategori Entry favourite penganjur....makasih kpd Ifa(tiefazatie) yg selalu inform ttg kemenangan atie.kpd MR.BIFA & MRS.BIFA,terima kasih!!Untukpemenang yg lain..tahniah gak!.sebagai pemenang,atie boleh pilih apa saja di blog biz secara online tue..ada baju2,barangan gadget,baju tidur wanita & handbag...harga pon x kisah mahal/murah!.Bestnya & semestinya atie memilih HANDBAG!!(ni adalh hadiah handbag ke 2 atie menang semenjak join GA..Alhamdllh).Antara yg atie berkenan TP blh pilih 1 SAHAJA.ini antara pilihan atie....cantik tak???Full Result:http://mrsbifa.blogspot.com/2011/06/senarai-pemenang-giveaway-june-2011.html

Keripik Nangka

Salam & selamat berhari minggu!.Mggu nie atie xder ziarah anak2 kat asrama...Adik sibuk katanya,Abg lak,Insallh mggu depan g ziarah lg.wah!pagi2 atie dah suh korang layan keripik yer?.Sebenarnya,keripik nangka nie antara buahtgn dr kawan MyLaling yg g bercuti ke Indonesia.sedap gak keripik nangka nie...bau & rasanya mmg x 'lari' dari buah nangka yg original tp keras sikit.heran gak sbb kat mesia xder kan/atie x pernah jumpa lagi kot.jom makannnn..

Thursday, June 23, 2011

Hadiah Dah Sampai..!

Xder apa nak diciterkn mlm2 nie...nak tempek hadiah2 GA & pemberian kawan di alam maya nie.kpd semua,atie nak ucapkn terima kasih..kecil/besar hadiah bkn dapat menilaikn harga sebuah persahabatan,yg penting keikhlasan hati.Terima kasih semua...atie sukerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!.
Yang nie bkn hadiah GA tau!..hadiah pemberian kawan CGL atie,fieda sempena persahabatan kami yg trjalin.makasih Fieda...K.atie sonok sgt dapat nie..leh gantung lam kete!
Yang nie lak hadiah dari kakyong.com...join GA dia menang sebagai referrer trtinggi.makasih yong,leh pakai raya nanti.cantik!
Yg kat atas tue,atie dah lupa dari sapa...tapi dari mennag GA/Contest yg atie join.kpd penganjur semua....makasih!!

Rendang Pedas 'KEME"(perak).

Salam,slmt tghari semua!.jgn lak heran tgk tajuk masakan atie arini..hihi.Dulu pon atie pernah masak gak.Nie la resepi turun temurun kluarga atie..klu hari raya,camnilah Arwah mak masak.Rindunya ngan masakan dr airtgn mak.Al-fatihah tuk mak.Biasanya rendang nie,kering jer tp sbb atie nk kuah2 sikit...atie lbhkn santannya.



BAHAN-BAHAN

1 ekor ayam-potong ikut suka.
4 helai daun kunyit, dibuang empulurnya dan dihiris halus/simpul jer!
5 batang serai-atie blend
5 biji bawang merah saiz sederhana -atie blend
1 inci halia-atie blend
1 ketul lengkuas-atie blend
4 sudu besar kelapa kerisik
15 biji cili kering (ubah suai mengikut tahap kepedasan) direndam air panas dan dikisar lumat
Sedikit serbuk kunyit atau kunyit hidup yang ditumbuk lumat
3 sudu besar gula merah
4 cawan santan pekat)
Garam secukup rasa

CARA MEMASAK

Campak-campak semua!

Sebetulnya begitulah. Tidak perlu menumis, tidak perlu dikacau selalu sangat, bimbang hancur pula ayam itu nanti. Jadi ringkas ceritanya, ayam dimasukkan ke kuali, semua hirisan.bahan blend dimasukkan juga, cili kering yang dikisar juga dimasuk sama (saya tidak suka menggunakan cili boh yang selalunya masam sedikit dan pelik rasanya), lengkuas, serta santan. Gaul rata dan biarkan di atas api yang sederhana.
Siap!!!!!!

Selamat Hari Lahir Apak!

Hari ini 23/6 adalh hari istimewa tuk insan yg trlalu istimewa dlm hidup atie....APAK!.Seorg insan yg sanggup bersusah payah demi anak2...kluarganya.Doa atie,Semoga ALLAH pjgkn usia APAK,murahkn rezeki.diberikan kesihatan yg baik & impian APAK tuk ke Mekah akan trlaksana(doakn atie APAK).
APAK adalah ayah yg trbaik di dunia ini!!kami semua sayang APAK.

Wednesday, June 22, 2011

Alhamdllh,Menang GA.

Alhamdllh,masih menjadi rezeki atie dalam bulan June ini!.makasih kpd penganjur Giveaway yg memilih atie diantara pemenang yg lain.kpd pemenang yg lain..Tahniah gak dr atie.makasih pada Tiefazatie(nama pon hampir sama.hihi) yg selalu ingorm ttg kemenangan atie dlm GA nih!

Full Result:http://queenroszaliza.blogspot.com/2011/06/senarai-pemenang-queenpink-lucky.html

Full result:http://belogakubukankau.blogspot.com/2011/06/keputusan-pemenang-giveway-gelimat.html

Muffin Pisang Coklat Chip.

Salam,selamat pg semua.Dah lama x letak n3 masak/resepi...hujung mggu lps mmg atie sibuk sgt!.Ari sabtu Adik blk outting,Ahad g ziarah anak llaki atie kat sekolah barunya,ari isnin g bawak kakak ipar g Hospital Teluk Intan & semlm sepupu MyLaling meninggal.muffin pisang nie antara jajan yg atie buat/bawak masa g ziarah anak llaki atie kat asrama.Alhamdllh,dia happy di sekolah barunya...tapi kat hanya dibenarkn tepon semggu sekali jer.baju kena basuh sendirik,xmcm sekolah lama....ada tpt dobi.harap2 dia rajen basuh baju....biasa la anak llaki niekan.
BAHAN-BAHANNYA:
  • BAHAN A:
  • 1 3/4 cawan tepung gandum
  • 1 s/t baking powder
  • 1 s/t soda bikarbonat
  • BAHAN B:
  • 3/4 cawan gula kastor
  • 4 biji pisang emas -
  • BAHAN C:
  • 1 biji telur
  • 1 cawan susu segar
  • 1/3 cawan minyak masak
  • 1 s/t esen vanilla
  • 1 s/t esen pisang
  • Secubit garam
  • Coklat chip secukupnya-xder,atie guna chocolate rice jer!
CARA-CARANYA:
  • Panaskan oven pada suhu 180c.
  • Campurkan semua BAHAN A kedalam mangkuk dan ayak, ketepikan.
  • Didalam bekas lain, lecek pisang dan gaulkan dengan gula kastor (BAHAN B)
  • Didalam bekas yang lain juga, pukul telur hingga sebati dan masukkan kesemua BAHAN C.
  • Tuangkan BAHAN C ke BAHAN A, gaul sebati gunakan whisk, setelah sebati gunakan pula senduk kayu dan masukkan BAHAN B, gaul rata.
  • Tuangkan sedikit adunan kedalam mangkuk muffin (3/4), taburkan pula sedikit coklat chip diatasnya.
  • Bakar selama 20-25 minit atau hingga masak


Tuesday, June 21, 2011

Al -Fatihah

Salam takziah tuk sepupu MyLaling yg telah kembali ke Rahmatullah(sakit jantung brlubang).Tghari tadi telah selamat dikebumikan di kg MIL atie(Arwah dok KL)...muda lagi br brusia 32 tahun & br 3 tahun mendirikn rumahtgga(ingat lg atie masa kenduri kawen Arwah yg meriah).arwah meninggal di pangkuan suaminya..... xsempat tuk dibawa ke Hospital setelah mengalami sesak nafas.Setiap yg hidup pasti akan kembali ke PENCIPTAnya....cuma MASAnya kita xpasti.Kpd seluruh ahli kluarga sepupu MyLaling semoga tabah & redho ngan pemergian Arwah.Al-fatihah

P/S:atie baru balik dr sana nie....nk rehat jap!

Saturday, June 18, 2011

Happy Birthday YEOP.


Hari ini 18/6 adalh besday Abang atie yg sulung."Selamat Ulangtahun Yeop".........
Semoga ALLAH pjgkn usia,murahkn rezeki & yeop sentisa bahgia di samping yong & anak2 serta Sucess dalam pekerjaan yeop skrg.Amin

Friday, June 17, 2011

Lengat Pisang Emas.

Salam semua....minum ptg kami pada hari ini iaitu lengat pisang (stail org perak...Arwah mak ajar).resepi yg sgt mudah & sedap di makan janji korang ada pisang.Biasa guna pisang emas/minyak...pisang lain xtau la blh guna /tak sbb xpernah cuba.Klu ada pisang emas..mmg atie masak camni.Jom layan resepi....

BAHAN – BAHAN :(sumber:Azatie)

12 Biji Pisang Emas –belah 2
1 Cawan Santan Pekat
Sedikit Garam
1 1/2 Sdb Gula
**Campurkan santan & garam hingga sebati.

Cara-cara:

1.Buangkan kulit pisang & belah 2..susun spt diatas,sblm tue taburkn 1 sdb gula di dalam loyang seblm menyusun pisang.
2.Dah siap,taburkn 1/2 sdb gula lagi diatas pisang hingga rata..kukuskan sebentar dalam 5 minit.
3.Kemudian tuangkn santan pekat diatas pisang tadi & kukus lagi dalam 15 minit-20 minit/hingga pisang nampak layu dalam kukusan.
4.Tadddddaa...dah pon siap!boleh la di makan,klu simpan dalam esbok baru di makan pon sedap!!Selamat mencuba..

Menu Hari Ini

Salam & smt tghari semua.Alhamdllh,rezeki tuk kami berdua hari nie.yg jenis berkuah2 nie mesti ada tuk Mylaling & yg pedas2 tuk atie lar.Klu xder pedas & sayur mmg atie xder selera nk makan.kami pon dah slmt menjamu selera & MyLaling pon dh g masjid tuk sembahyang Jumaat.jom layan menu atie ,arini xder resepi yer sbb lauk pauk nie mmg korang pejam mata jer blh masakkan?hihi.Daaaa..
© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™