Sunday, February 13, 2011

Cendawan Masak Lemak.

As -Salam semua....selamat berhari mggu gak!....br nak tayangkan masakan atie tuk mkn tghari tadi....cendawan masak lemak!...trliur bila tgk kt umah izahdaut...biasa cendawan nie,atie buat goreng jer....sbb anak2 suker.makasih pada Izah atas resepi yg sedap nih..halalkn k.atie copy resepi yer(dh mintak izin ngan izah..).pada korang yg nk kelainan ngan sayur cendawan...leh la try resepi izah....nambah2 nasi engko!...sapa nk jawap tuh?.klu nak cuba ,resepi ada kt bwh tu...selamat mencuba yer..Daaaaaaaaa


CENDAWAN MASAK LEMAK(sumber:Izahdaut)

Bahan-Bahan:

2 mangkuk cendawan tiram
1/2 biji bawang besar- hiris
2 ulas bawang putih - hiris
sikit ikan bilis-(atie ganti ngan udang basah)
cili padi-ikut kepedasan masing2..cam atie suker pedas2
kunyit hidup
garam
semangkuk santan- tak pekat tak cair, sedang2 je

Caranya:
Tmbuk lumat cili padi bersama kunyit hidup. Kemudian masuk sekali dan tumbukkan lembut ikan bilis dan bawang- jangan hancur.
Panaskan sedikit minyak, tumis semua bahan tumbuk sehingga naik bau.
Masukkan santan dan didihkan sebentar sambil dikacau.
Masukkan cendawan dan rasakan dengan garam.
Bila cendawan lembut angkat dan hidangkan.


7 comments:

ieda said...

ermm menyeleerakan .. selalu saya masak air jer cendawan nie kak .. kalau tidak taruk dlm nasi grg kekekek

izahdaut said...

waduhhh kak tie nyer gulai cendawan lagi best... ada letak udang ye kak?aduiiii terus menjejes air liur mengingatkan kesedapannya tu..hehe..mekasih akak sudi cuba yeee.. sedapkan..nama pun lemak kannnn..hehe

Kamsiah said...

hubby akak tnm cendawan tiram kelabu...dok tgk tiap ari...nak jemu pulak

anymz said...

waaah!bestnya ada lauk cendawan kat sini.ya lah dah lama tak saling berkunjung kan atie.sehat ke?
akak suka gulai cendawan.masak pindang style negori pun sodap atie..masak sampai pekat2

Idah said...

tak pernah pulak wat cendawan masak lemak..biasanya wat cendawan goreng colek sos dan wat soup je..

Chik Mimi said...

atie wah kita pun tak pernah masak cendawan camgini

norakhtar said...

ooo..cendawan boleh masak lemak ke? boleh ler buat lepas ni..

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™