Thursday, February 24, 2011

Masak Lemak CiliApi Telur.

Disbbkn kt luar hujan lebat...xdpt la nk g pasar beli ikan/sotong/udang.bukak jer esbox....tengok balance telur byk lagi...mengulai telur lak yer!..hihi.nak masak ayam....semlm dah mengoreng ayam,punya la banyak..muak lak bila negok ayam.klu ada ikan kering ,sedap la jgk tp xdak lam esbox tu.semlm kt taman atie nie pasar,tp dek kesibukkan atie ngan tempahan nasi lemak semlm...mmg x sempat nk g.brg dapo pon byk yg dh habih.lapang2 nk kena g beli gak nih!...okey lar,resepi copy kt umah Chef Kak Liza..makasih kak.klu korang nk cuba(mudah jer..)....blh la copy resepi milik kak liza nie.Daaaaa

Bahan-Bahan: (sumber:Kak Liza)

6 biji telur itik-atie guna telur ayam jer!
1 mangkuk pati santan
1 mangkuk santan cair
1 batang serai - dititik
10 biji belimbing - di belah 2(atie xdak!)
daun kunyit- dikoyakkan sikit

Bahan tumbuk:
10 biji cili api
4 ulas bawang merah
kunyit hidup
Sedikit air
Garam

Cara:
1. Masukkan bahan tumbuk, santan cair, serbuk kunyit & serai ke dalam periuk.
2. Reneh atas api perlahan sehingga mendideh.
3. Masukkan sedikit air agar kuah tidak terlalu pekat.
4. Pecahkan telur itik ke dalam periuk satu persatu - jangan sampai kuning telur
pecah.
5. Masukkan garam, daun kunyit dan belimbing. Kacau dengan perlahan jangan
sampai pecah minyak.
6. Hidangkan dengan nasi putih.

11 comments:

deqlis said...

wah sedap nie..

deqlis hari nie tak tau nak masak apa...

lepas demam nie..kekadang nak makan itu ini tetapi bila dpt tak selera juga...

kak atie sihat??

Mas said...

sedappnya..
mas kekadang pecah telur macam tu jer..he..he..

kak Erna said...

atie..baca tajuk je dah teringin pulak dah..
nak buat jugak gulai telur ni..
nak beli telur itik dulu..

Lagenda said...

Biasanya telur masak lemak ni, telur tu dipecahkan dlm kuah santan tu. Tapi kali ni, 1st time plak tgk telur yang direbus sblm masak..

Idea baru nih!

Sari Yusa Ibrahim said...

assalam, kak azatiesayang, selalu sy masak mcm ni sy pecah jer telur tu terus dlm kuah, rajin kak Atie merebus dulu...

b a m b a m ' s said...

feveret sayer niee!huhuhu

LinRosly said...

Assalamualaikum Atie...

Berselera tgk masak lemak cili api telor tu....

Nieza said...

sedapnya masak lomak ni...lagi pedas lagi sedap ni...singgah lunch sini boleh?..hehe

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

As salam semua...makasih singgah jenguk gulai lomak atie nie yer.kang atie anto sepiring sorang..hihi

So Shy Lady said...

assalam k atie,

nmpak pekat likat kuah,...pedas berasap tlinga nih hihi

So Shy Lady said...

assalam k atie,

nmpak pekat likat kuah,...pedas berasap tlinga nih hihi

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™