Saturday, February 26, 2011

Kue Teow Kerang.

As salam semua.selamat bercuti pada semua...pagi nie kami bertiga(Adik blk bercuti..) sarapan ngan kue teow kerang jer.poberet MyLaling jgk...tambah lak atie masukkan kerang byk2...nambah2 dia mkn,Alhamdllh.arini..xder la plan g mana2...Adik pon ada bwk keje sekolah dia,nk kena siapkn lah.Esok dah nak balik semula ke asrama...jap sgt rasanya!.okey la..korang layan menu sarapan kami yer...Daaaa


Bahan-bahan:(sumber:Raihan-periuk tanah)

*1 peket kue-teow (basuh dengan air dan toskan)- gaulkan dengan 2 sudu besar kicap manis. jika guna kicap masin, tak perlu letak garam dalam masakan
*2 ulas bawang merah dan 2 ulas bawang putih ditumbuk kasar
*3 tangkai daun kucai- potong 1 sm panjang
*segenggam taugeh dibersihkan(kalau tak suka boleh ganti dengan kobis)** k.an suka banyak taugeh
*3 sudu besar cili kisar -kurangkan jika cili jenis pedas
*3 sudu besar kicap manis
*1 sudu teh sos tiram
*1/2 sudu teh garam
*1/2 cawan kerang yang telah direbus dan dikopek kulit
*1/4 cawan air rebusan kulit udang
*1 biji telur A-atie xder isi


Cara membuatnya: (proses memasak sangat cepat)- gunakan api sederhana

1. Panaskan 2 sudu besar minyak dalam kuali (tak perlu minyak banyak sebab kue-teow dah berminyak). Tumis bawang merah dan putih hingga wangi.
2. Masukkan cili kisar. Tumis hingga pecah minyak (1 minit). Masukkan kerang dan kucai. Masukkan air rebusan kulit udang, kicap, sos tiram dan garam. Didihkan.
3. Masukkan telur, kue-teow dan taugeh. Kacau sebati. Rasa.. jika kurang masin, tambahkan kicap dan gaul rata.
4. Tutup api dan hidangkan ketika panas.


p/s:hari ini berlangsungnya majlis perkahwinan belah pompuan anak paman HB kt Johor.atie xder ikut sbb MyLaling bz...kebetulan Adik pon blk bercuti..semoga semuanya slmt.

12 comments:

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Isshhh cepatnya masak, Kak baru nak anta kari ayam cicah dengan roti. Anta sikit kat Kak, pagi ni malas pula nak masak

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Isshhh cepatnya masak, Kak baru nak anta kari ayam cicah dengan roti. Anta sikit kat Kak, pagi ni malas pula nak masak

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

as salam kak paty..moningggg & slmt berhari mgguuuu!laaaa..jauhnya kak nk htr nih!hihi

hazlin said...

anak saya suka kalau buh udang... kerang ni just rebus cicah kicap..

ezzyra said...

sdapnye kak...feveret 2 kerang..heheh

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

as salam hazlin...ezzyra..
Klu kerang buat rebus..pastu cicah ngan kicap yg dicampur ngan ciliapi,bwg,belacan & limau nipis..mkn xhingat donia larrr..hihi

Suara Hati Ini.... said...

huhu..sedap...

Nur Ede said...

Assalam atie...
sedap nyer kue teow kerang dier.. banyak pulak tu.. kerang uisk.. nie yang wat akak terliur nih... makan pulak masa tengah panas2 mmg bestss..

LyanaSyaZam said...

sedapnyer..koteow tu..nak..nak..akak nanti lyana suruh hubby lyana buangvirus yang ada kat blog tu yer...lyana x pandai la...

Kak Rose said...

atie, kecur air liur ni.... lapo!

deqlis said...

wah..sedappnyer nampak..
lama dah tak makan kuew teow nie..

kak tie, jom join GA nie

http://deqlis-contest.blogspot.com/2011/02/kakpahs-giveaway.html

Naz said...

Salam kak Atie..
Kak, nak sikit.. Naz suka kuew teow terutamanya yg basah2..

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™