Wednesday, February 16, 2011

Penjan Ubi Kayu Likat.

As salam semua...mesti korang heran ngan nama masakan dr ubi nih!...org perak jer yg gheti masak2 camni.....ada ker org perak sebumbung ngan atie?....sebenarnya n3 trtunggak,buat masa Apak ada kt umah atie aritu...biasa la org lama2 nie,mskkan pon nk yg dolo punya(biasa arwah mak buat.).tp klu korang cuba msk mmg sedap!....atie pon lama xmkn & buat.sibbaek jumpa resepi nie kt mesranet...makasih gak kt hanna sbb mengimbau nostalgia atie dizaman kanak2 ngan mskkan penjan ubi ni....Alhamdllh,Apak mkn ngan seleranya....MyLaling lak yg dok heran tgk menu nih!..hikhik....Daaaa

Bahan-Bahan:(sumber HannaMesraNet)

3 ketul ubi kayu
1 biji santan kelapa
1 ketul Gula melaka/ 350 gm Gula merah(atie xisi)
10 sdb Gula putih
Garam (untuk lemak)

Cara-Cara:

1.Potong ubi kayu dalam ketulan kecil.Rebus semua sehingga agak empuk
Toskan dan biarkan sekejap
2.Sementara itu di dalam periuk lain masak air gula merah, gula putih dan sedikit garam.
Kacau sehingga likat.
3.Masukkan santan ke dalam air gula merah tadi serta kacau sehingga likat.
4.Akhir sekali campurkan ubi kayu yang telah direbus tadi bersama air gula merah. Kacau.
Hidangkan.


9 comments:

ieda said...

uishhh penjan ubi kayu ??

x pernah makan layie nie kak ..

bak mai sikittt .. tgh demam nie .. terasa dah sampai ke tekak huhuh

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam, lama tak makan ubi kayu. Anta sikit. Sedap ni dah meleleh air liur.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

As salam ieda..kak paty...ubikayu nie masakan org dulu2...org skrg jarang yg tau!

Sari Yusa Ibrahim said...

memang tak pernah dgr, rsepi tradisional ni harus dikekalkan agar tak hilang ditelan zaman.

JaSSNaNi said...

uikkkss.. lama tak makan ni... d0lu2 time arwah tok/tok wan ade, pernah la makan.. skrg ni pokok ubi pun payah nak tanam... huhu...

sedap makanan orang d0lu2... teringat nostalgia lama bila time makan tu kan.. :)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

as salam sari..nani...mmg dolo2 punya masakan nih!insallh

kakyong said...

dulu arwah onyang selalu buat ni... sedap... dah lama tak dengor nama penjan ni.. ;)

MOH KEMBARA said...

Salam Azatie, penjan ke nama dia, akak pangge ape he? Lupa pulak...isyyy tak ingat apa org Perak pangge, tp memang sedap arr. Pe kabor?

PUTERA2PUTERI said...

akak.....cam na rasa ubi tu...lom pernah dengan ...rasa lg la...

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™