Wednesday, August 3, 2011

Daging Masak Merah

Salam semua...slmt berpuasa hari ke 3,Insallh,dr pagi nie hingga ke waktu berbuka nanti.semlm trjadinya satu pekara yg tidak disengajakn ketika waktu berbuka di Taman atie nie.jam baru kul 7.20 mlm tp dah azan kat masjid(klu ikutkn kul 7.33 br waktu brbuka).atie pasti sesiapa kat taman nie yg dgr azan..akan segera brbuka trmasuk la MyLaling atie tuh!.kemudian br dia perasan..habih diluahkn semula makanan yg dikunyah(sempat habih air segelas....ngeee).masa tue lak atie br trkial2 nk ddk,jd lom sempat la brbuka.Tp azan yg brkumandang hanya separuh jalan jer...time tue la br perasan jam kt dinding br kul 7.20mlm..Adussss haru betullh,bila kul 7.33 baru la azan sepenuhnya.rasanya puasa semua penduduk taman atie nie trbatal tak?..atie cakap ngan MyLaling,klu was2....nanti ganti la puasa semlm tu.
Jom layan daging masak merah...juadah berbuka kami semlm...Alhamdllh.

Bahan-bahan ( sumber:Dyna MYR )

  • 1/2 kilo daging dipotong nipis n direbus dengan pewarna merah sehingga lembut
  • 1 bijik bawang besar dimayang
  • 1 bijik cili capsicum hijau
  • 1 cm halia
  • 2 ulas bawang putih
  • 2 sudu besar sos cili, 2 s/b sos tomato n 2 s/b sos tiram.. klu suka bleh lebih2 kan ikut citarasa
  • garam secukup rase...
  • klu ader.. bleh letak kacang buncis.. daun bawang n daun sup... tak der kat dapur so tak letak...

Cara-cara

  1. Tumiskan bawang besau.. bawang putih n halia sehingga kekuningan
  2. Masukkan sos cili, sos tomato n sos tiram... klu kering taruk air skit... klu suka berkuah bleh taruk banyak skit... tapi jangan banyak ngat...
  3. Masukkan garam.. serbuk perasa klu suka bleh letak.. tapi saya tak letak sbb tak elok lah....
  4. Masukkan daging rebus tadi.. masak hingga sebati..
  5. Masukkan cili capsicum hijau tadi.. klu nak letak.. bleh masukkan kacang buncis.. daun sup n daun bawang..


24 comments:

Rose Khadijah said...

hai kak atie:..akak ni, pagi pagi da buat sy terliur tau..hehehe..
sy tak selalu masak daging kak, sebab liat semacam jer..sakit gigi nak makan..ader petua nak lembutkan daging stail akak tak?!!

admie said...

ahad sebelum puasa pegi pasar tani..berebut orang beli daging..geram je rasa sbb tak dapat nak menyelit...huhuhu...kene cari gak daging nak buat masak merah..hehhehe..

Diana @ Melley Mey said...

daging masak merah juga fav nie... mmg sedap d makan nagn nasi putih.. anak2 pun suka makan

hazila said...

Macam mana boleh azan awal pulak tu? Agaknya jam tangan dia tercepat kot...

Sofya said...

lah boleh plak azan lagu tu?! budak2 ka?
Daging dah ada dalam peti leh la wat juadah sahur nt.. tq share

Mas said...

lama dah tak makan daging masak merah..
sedappnya tengokk..

izahdaut said...

bilal salah tengok jam ke kak atie? hhi... sedapnyer men daging gitu.. suke.. kalau lauk gini buat sahur pun membuka selerakan. tapi tak best bile lekat kat gigi.. kiki

amiey lee said...

kak atie..huhuhu aiseh leh plak gitu.. kak atie cerita buta kta teringat ada satu kes org azan kul 3 pagi kt area umah.. huhu ..siap annouce suh bangun solat..hehehehe..

quinnie said...

salam kakatie...bestnya daging masak merah....sukaaa...lain kali ada daging nak masak cam gini....:)

Fiza Amran said...

wah .. k atie tergoda iman fiza tgk dagingnya....

selamat berpuasa yer k atie....
semoga mendapat keberkatan

Nisa' Azman said...

sdap2.. leh sy cube resipi nie nnti..

btw, kak atie mnang GA la..hehe..congrats..

http://adyshariz.blogspot.com/2011/08/pemenang-giveaway-from-adyshariz.html

Kaz said...

Salam Kak Atie, daging ni mmg jadi feveret ketika bulan puasa kan. Kaz pun hari tu masak daging dendeng, laku betul.Lepas ni bolehlah try resepi daging merah yg Kak Atie buat pula.
Fasal azan awal tu, kena tanya alim ulamak jugalah kan, takut terbatal pula puasa tu.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Rose,entah la..biasanya k.atie rebus lama gak.poberet aak pompuan k.atie nih!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam admie...ramai peminat daging kot!.k.atie pon jarang beli..klu trjumpa...beli lar sikit.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Diana..mmg kesukaan anak2 k.atie...asyik ngulang mkn jer ,mereka.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam hazila..xtau lar,mamai kot!hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam sofya..bkn budak2 azan,org tua.
selamat mencuba yer..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam mas..pasni blh la masak.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Izah,tk tau lar...mami kot!hihi.daging masak merah mmg kesukaan kami skluarga trutamanya anak2 k.atie.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Amiey..gelak k.atie baca citer Amiey..tue lg teruk!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Quinnie..slmt mencuba.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam fiza,Insallh.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Nisa..slmt mencuba.makasih kerana inform ttg kemenangan k.atie.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kaz..umah k.atie jarang beli daging,klu ada masak camnilah/buat rendang.Tue la ckp ngan HB,klu was2...ganti puasa nanti.

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™