Monday, August 22, 2011

Kari Ikan Tenggiri.

Salam semua...apa kabar?baru sempat nk buat n3 arini.Alhamdllh, atie diberikan kesihatan yg baik hingga puasa yg ke 22 ramadhan....blm ponteng lagi sembahyg Terawih bersama2 MyLaling di masjid.maybe ada yg dah 'OFF' yer..biasa la org pompuankn?.Bila jln2 kt umah kengkawan,masing2 dok bz mengukis yer..maklum la raya pon xlama lg.atie pon ada yg dah buat sebalang dua.Biskut kesukaan anak2 jer....Juadah berbuka kami semlm ialah kari ikan,request dr MyLaling..buat pon xbyk 2 ketul ikan jer.

Bahan-bahan:(sumber:http://www.potretkasih.com)

6 ekor ikan kembung ( apa ikan pun boleh )-atie guna ikan tenggiri

2 biji terung ( di potong memanjang )-atie xisi
1 labu bawang besar ( ditumbuk/dikisar )
3 ulas bawang merah ( ditumbuk/dikisar)
5 ulas bawang putih ( ditumbuk/dikisar )
1 inci halia ( dikisar )
3 sudu makan serbuk rempah kari ( gaul dengan sedikit air )
1 sudu makan serbuk cili ( optional )
1/2 cawan bawang goreng ( optional )
2 cawan santan pekat atau susu cair
2 keping asam gelugur
air secukupnya
garam secukupnya
daun kari secukupnya
minyak untuk menumis secukupnya

Cara Penyediaan

1. Tumis bahan tumbuk hingga wangi.
2. Masukkan daun kari serta serbuk kari yang dicampur dengan air tadi. Kacau hingga seketika.
3. Masukkan sedikit air, santan atau susu cair, asam gelugur dan ikan. Masak hingga mendidih. Jika dah mendidih kena kacau selalu agar santan tak pecah atau berketul-ketul.
4. Bila Ikan dah masak boleh masukan terung dan bawang goreng yang telah ditumbuk.
5. Sesuaikan rasanya kemudian kacau seketika, bolehlah diangkat.

16 comments:

Amie said...

hai Atie cayangggg...
rindi ngan Atie tau, tak mo laaa sepi2 lagi ye...sedih tau, kita pun sunyi takde Atie...raya nanti datang rumah kakak ye!

kasihredha said...

kat rumah akak jarang makan kari ati...suami cuma minat masak asam dan masak lemak cili api...huhu
tapi bila tgok kari atie akak jadi teringin nak masak kari :)

Anna Qawina said...

aslmkm kak atie...sihat? Salam Aidilfitri buat akak sekeluarga yer..

Diana @ Melley Mey said...

wah ada kari ikan... dah lama x masak kari ikan... terliur tgk kari ikan kat atas tu...

aNiM said...

sedapnya kari ikan kak atie :)
saya selalu guna ikan tongkol.hehe. nasib baik dah buka puasa. kalau tak terliur juga ni..

Acik Erna said...

Assalam atie..akak suka kari ikan..tapi anak2 nak ayam jugak..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam K.Amie..terim akasih akak rajen singgah kat umah atie yg bersawang nie.Cyg akak ketat2...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

umah atie pon jarang gak msk kari2 nie..kecuali ada permintaan baru buat..hihi.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Anna..terima kasih singgah & Tahniah atas kelahiran baby baru!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Diana..ala,masakan simple jer...umah Diana lg msk best2!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam anim...Happy Anniversary yer.Dah 4 tahun anim berumahtangga..semoga bahgia hingga ke akhir hayat yer.Amin

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam K.Erna..dah siap mengecat?hihi/Biasa la budak nie,ayam jer nknya..

ummiross said...

Salam atie...
Bau kari sampai ke Sarawak ni atie, datang merasa kari sebelum tido, hik!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam ummi Ross...apa kabar?ngeeeee

Nida said...

wah... sedapnya Kak Atie...

Rindu sangat nak makan ikan Malaysia.. kat sini yang banyaknya salmon jer.. tak lalu pula tekak ni nak makan :(

Nida said...

Kak Atie.. nanti datang blog Nida ye.. ada kad raya..

radinsah.blogspot.com

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™