Tuesday, August 2, 2011

Rendang Ayam

Ala ngantuknya larrr..tp xmo tido lak.hikhik.sebenarnya rendang ayam nie atie buat masa anak2 ada kat umah(ari ahad)...br arini sempat nk n3kn.Biasa la klu anak2 blk,mmg bz sakan.rendang yg menjadi poberet family atie(resepi dr Arwah mak atie).bahan2 xder la byk sgt & cara masaknya...sgtttt mudah!jom layan rendang...nk htr umah korang tuk brbuka ,habih la pulak!ngeeeee

BAHAN-BAHAN:(sumber:azatie)

1 ekor ayam-potong ikut suka.
4 helai daun kunyit, dibuang empulurnya dan dihiris halus/simpul jer!
5 batang serai-atie blend
5 biji bawang merah saiz sederhana -atie blend
1 inci halia-atie blend
1 ketul lengkuas-atie blend
4 sudu besar kelapa kerisik
15 biji cili kering (ubah suai mengikut tahap kepedasan) direndam air panas dan dikisar lumat
Sedikit serbuk kunyit atau kunyit hidup yang ditumbuk lumat
3 sudu besar gula merah
4 cawan santan pekat)
Garam secukup rasa

CARA MEMASAK

Campak-campak semua!

Sebetulnya begitulah. Tidak perlu menumis, tidak perlu dikacau selalu sangat, bimbang hancur pula ayam itu nanti. Jadi ringkas ceritanya, ayam dimasukkan ke kuali, semua hirisan.bahan blend dimasukkan juga, cili kering yang dikisar juga dimasuk sama (saya tidak suka menggunakan cili boh yang selalunya masam sedikit dan pelik rasanya), lengkuas, serta santan. Gaul rata dan biarkan di atas api yang sederhana.
Siap!!!!!!

13 comments:

Mas said...

menyelerakan la rendang ayam tu kak..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Mas...ngah puasa nie mmg lapo jer mas..ngeee

azian said...

laaa...ingat kan ada lagi baru nak hantar mangkuk tuk buka posa nanti...

Ucu Faridah said...

jarum jam dah pukul 12.05 tghari..perut ni suka sangat menyanyi...mcm mn ni azatie..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kak yan..habih dah kak!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Ucu..biasa la dah rutin kita sblm puasa..time mkn skrg.hikhik

♫ mokwo® ♫ said...

salam atie..selamt menjalani ibadah puase dan berbuka bersama laling terchintaa..hihi..masak pe tuh??

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam mokwo..terima kasih

alinac lover said...

nti yong nk try juga masak rendang

Liz said...

hehehe semua campak kedalam..hehehe bagus juga senang masak gini ..nanti Liz cuba ..masakan azatie pun nampak sedap

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam yong..selamat memsk rendang.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam LIz..nie namanya rendang org perak...

quinnie said...

salam kak..saya pun suka makan rendang cam ni...org perak kena pandai masak rendang ni...hehhehe

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™