Monday, January 9, 2012

Daging Goreng Kunyit

Salam semua & slmt ptg.Dah lama xbuat n3 masak2kan? Ala masak pon simple2 jer sbb tu malas nk menempek trmasuk la masakan tghari tadi(tp nk nempek gak..hihi).Byk kali gak atie msk daging camni..mudah & kesukaan MyLaling yg suka meratahnya.
Klu ada yg nak mencubanya..silakn,pasti korang nak membuatnya lagik.
Sabtu lps atie melawat Adik kat asram(br htr dah g melawat...hihi)...biasa la anak dara atie tu la sorang.Nk gak tau pengalaman dia melalui 5 hari di kelas,di dorm bersama kawan2 barunya & guru kelas yg baru(sbb guru kelas tahun lps dah brpindah mulai tahun ni..).Atie dtg siap bwk lauk pauk,kuih & kek dlm mangkuk tingkat.
Plannya nk mkn  bersama2 ngan Adik...dan dptlah dia merasa kek besday ayahnya.Kat umah pon bkn ada sapa nk mkn...MyLaling & atie bkn minat kek yg ada cream2 nih.
Alhamdulilah,Adik belajar ok jer cuma sedih la jgk sbb kat bilik asramanya xder rakan  sama kelas...semuanya dr kelas yg berlainan.Semoga Adik dpt sesuaikn diri....yg penting belajar dgn tekun tuk exam yg akan dtg.
Ok...jom layan lauk atie nie..nk skodeng umah kengkawan jap.Daaaa


Resepi Daging Goreng(sumber:k.wawa-potretkasih)
  • 300 g daging lembu ( di cuci bersih dan di potong2 )
  • 1 labu bawang besar ( di potong )
  • 2 ulas bawang putih ( ditumbuk )
  • 1 biji tomato sedikit kicap manis
  • cili padi atau cili merah ( di hiris atau sebiji2)
  • sedikit garam dan serbuk kunyit
  • perasa ( jika suka )
Cara penyediaan
1. Gaul daging dengan serbuk kunyit, bawang putih dan sedikit garam. Masukkan dalam kuali dan masak atas api hingga kering airnya.
2. Masukkan 2- 3 sudu minyak masak  kemudian goreng daging seketika.
3. Masukkan bawang besar, kicap manis dan cili. kacau hingga layu.
4. Last selai masukkan buah tomato yang dipotong2, kacau seketika dan angkat serta hidangkan.

p/s:kat luar bkn main lebat ujan..sejokkkkkkkk

27 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

tetiba lpr tgk mskn ni sis.

Ucu Faridah said...

salam atie...windu tau...
daging goreng mmg fav. ucu tapi tag terselit kt gg tu yg x tahan tu...

selamat pjg umur utk laling atie ye..semoga dipermudahkan segala urusan dunia n akhirat..amin..

Qhaifa Nur said...

salam

masak daging memang fev saya nih...
resepi daging ni mudah dan simple..mahu nanti mencuba...

slmt thn baru juga..

Mas said...

kak atie...
kadang2 mas pun suka masak daging gini...
sedappp dimakan ngan nasi panas2.....
perhh...boleh bertambah nasi tu..he3

zarin said...

daging goreng macam gini memamg sedap..erkkk terliur ler pulak :D

ieda said...

sedapnyaa akak
dah lama x grg nie
musim mendaging dah berhenti , baru je habis stok daging korban tahun lepas huhuh

ibh said...

Assalamualikum Kak.
sue pun lama tak masuk sini jg. (^_^) selamat tahun baru kak.

daging goreng favorite sue tau kak. heeee

~K Ham~ said...

atieeee..ini peberet kak ham tau....nti masak lagi utk akak ya....muahhhhhhh

Ummu Muhammad said...

kak atie sayang yang dirindui..lamenye tak singgah..tak nyempat.. ;(

terliurnye tgk kaktie...ni kat rumah pun tengan rebus daging nak wat daging gorang hehe

Amie said...

sedap ni daging goreng! Amie suka sangat makan kering2 dengan nasi panas...

Liza said...

salam atie...liza pun suka mkn yg simple2 cmni, sedapppp...

LinRosly said...

Assalamualaikum Atie
Selamat Tahun Baru 2012

*Kak Lin mmg suka makan daging x kira daging masak apa, tapi daging goreng kunyit ni kalau Kak Lin ratah jer...sedap!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam nuyui..syiannya lar,meh!kita mkn sama2..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Ucu.makasih atas wishnya.Aminnnnn
Mmg sedap..naik lenguh mengunyah..hihi.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Qhaifa..mmg sedap & yg paling best sgttt mudah
Selamat mencuba yer..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam mas..mmg nambah nasik kitaorg mkn berdua tadi..hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam zarin..ala,menu simple jer.Tp yg penting HB atie suker :D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam eida..kat pasar sini ada gak org jual daging..tu yg dapat masak goreng2 nih!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam ibh..xper,masing2 bzkan.Terima kasih ya.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam k.ham.nanti atie beli daging,atie colling2 k.ham ya.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam ummu muhammad..terima kasih ke blog k.atie ni walaupon bz ngan kerenah & telatah muhammad ya.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Amie..klu mkn ngan nasi panas,lbhkn ciliapi..mmg perghhh...klu mkn dah xnoleh kiri-kanan.hikhik

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Liza..kat umah atie mmg hari2 masak simple,mkn berdua jer.Hb pon xcerewet sgt..janji ada yg atie masak kat umah.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam k.lin...selamat tahun baru 2012 jgk.semoga tahun baru menjanjikn seribu kebahgiaan buat akak sekluarga.Aminnn
Mmg sedap kak bila diratah..

Wana Yusuf said...

salam azatie...
Daging goreng cam ni feveret kak wana sekeluarga tau... sedap sgt makan dgn nasi panas2...

Angah said...

slm kak tie..hm lazat makan dgn nasik panas2 tu....

Ardini Humaira said...

dni ingat nak buat ayam goreng kunyit hari ni tapi tak jadi sebab terngidam ikan sweetsour hehe

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™