Wednesday, January 18, 2012

Lala Masak Tumis

Salam semua & slmt tghari.Sudah menjamu selera ke?Alhamdulilah.....
Arini atie masak lala,sebenarnya jarang jumpa lala ni kat pasar tp klu jumpa mmg atie beli lar.Beli tadi dalam sekg...5 henggit.
Dok pikir nk masak apa..g godek2 MYR & jumpa la resepi milik it's me ni...simple tp rasanya sedap.
Cuma atie tukar cili merah ngan ciliapi....family atie kan suka makan pedas2 nie,klu xder masakan pedas2 mmg xde selera nk makan.Jadinya mmg pedas kaw kaw mkn tadi..hihi
Jemput makan semua..Bismillah


Bahan-bahan ( sumber:it'sme MYR)
-lala
-bawang besar
-bawang putih
-cili merah & hijau(atie tukar dgn 8 biji ciliapi)
-garam & bahan perasa (secukup rasa)
-gula (satu sudu kecil)
Sedikit belacan-atie tambah
Cara-cara
-bwg putih di titek.tumis kan bwg putih tersebut..pastu masukan bawang besar yg dihiris bulat bersama cili merah & hijau serta btg serai..tumis sampai naik bau
-pas tu masukkan air(agak2),masukkan garam,bahan perasa,gula dan akhir sekali lala..
Tutup seketika ,biarkan lala masak dalam 2-3 minit.Sedia tuk dihidangkan!
***CARA ATIE***
Tumbuk ciliapi bersama garam hingga lumat,masukkan belacan & bwg merah serta bawang putih.Tumiskan semua bahan2 diatas dapur...dah garing br masukkan lala & batang serai yg telah dititik.
Tutupkn kuali seketika,xpayah isi air.Ketika kita tutup kuali tadi pon,lala akan mengeluarkn airnya sendiri.
Isi gula & garam...sedia tuk dihidangkan.

Jom makan lala..la..la....la...laaaaaa


18 comments:

faa.rosli said...

da lama xmakan lala...nak try masak camni la.

nuyui a.k.a miss YUI said...

lama xmkn lala..nyum2..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam faa..akak pon br ni la jumpa lala..mmg borong habih lar..hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam nuyui..meh,jemput singgah umah k.atie kita mkn lala sama2...sambil berdendang la..la..la...laa :D

Cik Ina Do Do Cheng said...

lala memang peberet, goreng cili pun sodap. sekarang ni lala dah mahalkan?ada cili api yang mencongkam ni.

Mas said...

lalalala...
lama dah tak makan lala...

anitadiana said...

sedapnya tie..anak ita diana memang suka makan lala ne..tapi nak jumpa yg fresh memang tak ada..yg bekunya ada...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Ina Do Do cheng...salam kenal.Kat sini sekg dalam 5 henggit jer..mahal yer.jarang jumpa..tu la rebat jer walaupon mahal..:)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam mas...jemputlah makan lala kat umah k.atie ni yer :)

Zefa NorAsmara said...

Sedapnya kak.. lala ni kalau makan kat kedai tak puas hati, secoet je.. masak sendiri barulah best. Tapi sy tak pernah masak lala pun.. hehe..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam anita..rasanya ni fresh lagi sbb beli kat pasar tadi.Sampai jer kat umah terus masak....la..laaaa..laa

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam zefa..kebetulan jumpa lala tadi kat pasar tu yg membelinya.mkn kat kedai mmg semuanya sedapkan :D

~K Ham~ said...

Malam tadi akak makan pari/lala bakar ala portugis kat food court mid valley...sedapp

Ayu said...

asslam atie, waduh cantik rumah baru dah renovate ya..wah..makin berseri2 akak tengok ..lala masak tumis nampak sedap sanagt ni..dah lama tak jumpa lala..

Cik Rose Cute said...

Sedapnya...dah lama teringin nak makan lala..

fieda said...

saya baru beli lala tu..nk try jgk nanti..

faa.rosli said...

kak..nah cendawan+sutun utk akak..hehe

Azi said...

kak ati murahlah lala tu, azi biasa beli sekg rm7.. sekarang dah naik rm9 pulak. azi ngan husband mmg suka makan lala... sedap tengok gambar tu tapi skrg tak boleh makan sebab ari tu makan lala alergik kat hakeem...

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™