Friday, July 12, 2013

Sambal Tempe Goreng Kering

Salam semua
Slmt pg dihari Jumaat...Ramadhan yg ke 3 kita..InsyaAllahhhh
Sebenarnya ni juadah berbuka kami semlm...
requst dr My IMAM
Wong jowo kepenak mangan tempe yo..!!hikhik
Wah!atie dah pandai ckp jawa kooo
Tu la korang rajen2 mkn tempe..nanti pandai ckp jawa,lgpon tempe ni sgt berkhasiat.
Tak gitu Ling..?
Jemput mkn semua....
Resepi pastinya dr MGebu yg famous & pandai msk tu....menunya sedap2 belaka...
Terima kasih Mat.


BAHAN-BAHANNNYA (sumber:MGebu)

4 keping tempe (mat guna jenis yang bungkus dengan daun)
1 genggam ikan bilis, cuci dan toskan
1 genggam kacang tanah
1 cawan cili kisar
2 ulas bawang putih
1/4 cawan jus asam jawa @ 3 camca besar cuka makan
Garam dan gula secukup rasa
Atie isi daun kari beberapa helai-tambah aroma :)

CARA MEMBUATNYA :-)
Tempe dihiris nipis, gaul dengan sedikit garam dan goreng hingga garing. Angkat dan toskan. Begitu juga ikan bilis dan kacang tanah tadi, digoreng garing. Ketepikan.
Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang putih hingga wangi, masukkan cili kisar dan tumis hingga garing, tuang jus asam jawa atau cuka. Tambah sedikit garam dan gula secukup rasa (gula lebih sikit).
Bila pekat, masukkan tempe, ikan bilis dan kacang tanah tadi, gaul hingga rata. Biar kering sekejap dan boleh matikan api. Sejukkan sebelum disimpan dalam bekas kedap udara...

12 comments:

Myra Jay said...

My feveret ni, dulu tak reti makan sekarang ni pantang jumpa mesti beli punya..heheee

anitadiana said...

sedap tu..tapi hubby tak makan tempe...kalu buat ita makan 1 org..

JaSSNaNi said...

sedap nampak.. tapi nani suka goreng garing dengan kunyit garam .. masa goreng tu harum semerbak.. :) sedap.. ishhh.. berbunyik lak perut time menaip ni..

NURSHAKIRA ABDUL HALIM said...

ya rabbi...sedapnya!!

EmbunRosaliza said...

Assalam atie, selamat berpuasa, saya suka sangat ngan tempe msk kering2 mcm ni, memang sedap mkn ngan nasi panas, tambah2 lagi ada kacang n ikan bilis

Mama Idlan Irsyad said...

faveret saya ni, kenal sejak belajar kt Selangor dl.. kt kg, mak x pernah masak pun..

pinky said...

suka sangat mkn tempe...lagi2 bulan puasa mcm ni...mmg bertambahlah nasi...

QueeN TerataI said...

alamak... feveret gak ni... boleh buat la lps ni.. sblm ni tau mkn jer.. kehkehkeh

Khai♥Rin : anies said...

mkn dgn nasi panas2 da ckp ni

Gee® said...

Fav saya juga... sedap tu makan tempe goreng...

Nafira usof said...

zura x reti makan tempe.. sebab kacang soya kot.. hehehe

Qhaifa Nur said...

biasalah kak atie hubby org johor kalau ada tempe sure cicah dgn sambal kicap walau dah goreng bubuh cili...

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™