Tuesday, October 4, 2011

Apam Balik

Salam & slmt ptg semua....cuaca kat luar mendung jer,perot on lapar memanjang!.Nak buat camna..kena la g dapo masak apa yg patut.hikhik.Disbbkn ada lebihan kacang yg atie goreng aritu ada lg & bahan2 lain pon ada gak...maka trhasillh apam balik ni.
sedapnya mkn panas2 ngan air tea berlimau ngan insan trsyg lak tu...jgn jeles tau.brkeping2 dah masuk lam perut kami(perut MyLaling lar..wifenya ingat diet lagik..:D).
resepi milik Ms OreoMYR.Terima kasih ya.atie kongsikan lak kat blog atie.
Emmm..ngantuk la pulakkkkkk

Bahan-bahan ( sumber Ms OreoMYR)

  • 2 cawan tepung gandum
  • ½ cawan gula
  • 1 sudu teh soda bicarbonate
  • 1 sudu teh baking powder
  • Sedikit pewarna kuning
  • 1 biji telur
  • 1½ cawan air
  • Sedikit mentega/planta untuk mengoles
  • Bahan tabur : Kacang tanah yang sudah dikisar

Cara-cara

  1. Mesin gula bersama telur hingga kembang,
  2. Masukkan soda, bicarbonate, air dan pewarna kuning. Mesin lagi hingga sebati.
  3. Masukkan tepung dan mesin lagi sehingga sebati. (ADUNAN SIAP)
  4. Oleskan planta di permukaan kuali & tuangkan 1 senduk adunan tadi, kemudian nipiskan.
  5. Biarkan seketika & sementara menunggu masak, taburkan bahan tabur di atas.
  6. Apabila cukup masak, angkat dan dilipat DUA sebelum dipotong. Selamat Mencuba!


20 comments:

JaSSNaNi said...

uwaaaa... lapar giler ni.. lagi2 nampak apam balik.. nak makannnnnn... ahahaha.. nak sket bleh? bodek atie.. kakakakkaka

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Nani..awat lambat no sampainya.habihhhhhhh

Ati Masrif said...

hebat boleh buat apam balik

moh jumpa di blogger gathering
23 oct ni :)

EmbunRosaliza said...

Assalam atie, mmg best zapam balik resipi ni kan akk pun dh cuba

Zefa NorAsmara said...

Baru semalam mkn apam balik, tp beli jer.. hehe..

Ps: mmg tak taruk jagung ye kak atie?

kasihredha said...

dah lama teringin nak buat sendiri tp tak terbuat lagi

So Shy Lady said...

rs mcm susah....pndainye k atie!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam atie,xder mana hebatnya pon..buat mkn sendirik.hihi

Myra Jay said...

sEDAPNYAAA..
mYRA SUKA APAM BALIK NI ESPECIALLY MAKAN MASA PANAS2.. :)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam.K.Rosaliza....klu ada anak2 kat umah,masing2 nk mencuba buat kat atas dapo...habih brkencah dapo.Bkn apa depa sonok mkn yg depa buat sendiri..rindu lak saat2 camtu ngan anak2

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam zefa..klu ikutkn resepi mmg xder Tp akak dh trlupa nk taip cream jagung sbb akak mmg isi:D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam K.Kasih...atie pon dah lama xbuat.bahan2 pon ada,tue yg 'jalan' jer:)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam so shy shy lady...mula2 buat dulu mmg cam susah tp bila dh buat..mudah rupanyaaaaaaa

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Myra..k.atie pon suka mkn panas2.sedapkannnnn:D

anitadiana said...

tie sedapnya..senang aje rupanya bila tengok resepinya...bila2 free nak buat lah..tq tie...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam anita...mula2 mmg nampak susah tp bila dah buat mudahh sgt!cubalah

anymz said...

salam atie
apambalik ni memang feveret akak..entah kenapa dari dulu akak suka sgt makan apam balik..selalu beli je atie..hehe
terimakaseh doakan yg baik2 utk akak ya atie.:)))

Nieda said...

Salam azatie. Dah terima nama dan alamat saya?

Saya hantar dlm komen saya .

Amie said...

Atie...
Kak Amie tertinggal keretapi ni... mesti apam balik dah habis kan.... hu hu huuu suka sangat!!!

umiyumi said...

bestnya apam balik. umi suka kalau letak kacang dan jagung krim tu lebih2. isk rasa cam nak buat apam balik la pulak :p

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™