Wednesday, October 5, 2011

Kue Teow Goreng

Salam & slmt pagi semua...bertemu kita lg di hari rabu lak.sarapan pagi kami pada hari ini ialah kue teow.dah lama rasanya xmasak kueteow...tp syg lak xder cili jeruk klu tak mmg mkn xhinggat la.ptg nanti kat area taman atie ada pasar mlm,blh la memborong cili hijau byk2...buat jeruk!.tapi yg X bestnya,atie mkn sorang2 jer...
okey la,jom layan kueteow ni & atie nk ziarah kawan2 jap....seblm kembali ke dapo,siapkn juadah tuk tghari pulak.Emmmm,nk masak apa lak tghari nanti?no idea tapi ikan,sotong,udang ada kat lam esbok...jln2 kat umah kengkawan,leh intai2 menu depa arini:D

Bahan-bahan;(sumber;K.Umi eMYR)

  • 1 kilo kuey teow-atie buat 1 bungkus yg jual kat kedai tu.
  • 1 biji bawang besar
  • 3 ulas bawang putih
  • 2 sudu makan lada boh/giling (tambah ikut suka pedas)
  • 2 biji telur
  • 20 batang crab meat (ikut suka banyak)-atie ganti ngan ayam
  • 2 sudu besar kicap manis
  • 2 susu besar sos tiram
  • 1 genggam taugeh (ikut suka)
  • 2 sudu besar minyak masak untuk menumis
  • garam dan perasa secukpnya
  • 1/2 cawan air

Cara-cara

  1. cuci dan toskan kuey teow
  2. blend/tumbuk bawang besar dan bawang putih
  3. panaskan minyak dan tumis bawang+bawang putih+cili boh/giling dan tumis hingga garing
  4. masukkan sos tiram dan kicap manis dan kacau rata dan tambahkan dengan sedikit air tadi (boleh tambah lagi jika suka)
  5. masukkan garam+perasa dan kacau rata
  6. pecahkan telor dan kacau hingga telor sebati (akan jadi pekat)
  7. masukkan taugeh dan crab meat dan kacau hingga sebati
  8. masukkan kuey teow dan gaul hingga rata



15 comments:

Zana Adieyza said...

zana pun dah lama x masak kue teow goreng.. tp selalu makan char keu teow kat kedai.. hihihi..

masak sotong goreng tepung la kak tie.. lps tu hntr kat zana.. hihihi..

Amie said...

kuey teow memang feveret Kak Amie.... sedapnyalah..... teringin nak makan hasil air tangan Atie pulak nih.... ngences...

MOH KEMBARA said...

Assalamualaikum Yong,

Wah nak masak kway teow goreng. Akak pulak masak spegeti goreng untuk brunch, kenyang sungguh!

Cik Rose Cute said...

kita tak pernah jadik goreng kue Teow Goreng hihihi...boleh ambik resepi...

Cendana Kasih said...

waduh kak...ni yg tak tahan ni...dah lama tingin nk makan kuetiau, tp masih tak terbuat/terbeli...semalam tgk rumah rakan blogger tayang char kuetiau, hari ni rumah akak plak...ish,ish,ish...

JaSSNaNi said...

NyUmmm NyUmmmmm.. sedap nye koew teow... nani makan pagi roti bakor je.. kita bakor.. kita bakor... eheheheh.. tengahhari bekal nasi goreng ayam.. tapau dari rumah.. pepagi tadi goreng skjp.. sbb anak2 request nak nasi goreng merah ayam.. ehehehhe merahnye sbb nani guna cili serbuk.. so merah tapi tak pedas... klu haikal dia kata dia dah kuat la.. sbb leh makan pedas.. tapi tak rasa pedas pun.. kikikiki

Ucu Faridah said...

rajin nye buat buat sarapan ye...
dah tengahari ni ada lagi tak..?

Cik Anita said...

salam.

alamak. kuetow goreng mmg idaman hati! hari2 makan pun tak jemu.. nak beli lah petang nnt! hihi

p.s malas nak masak~ :P

shiori_LA said...

salam atie;
tahniah ye buat semua pemenang GA yang lepas....walaupun tak menang adatlah kan....menang kalah....cepat2 buat GA baru hahaha

Acik Erna said...

Azatie..akak buat nasik goreng je tadi..

admie said...

bestnye hubby kak atie dpt isteri suka masak2 ni..sy tak pandai masak..huhuhu...

thanx drop by my blog ye...best kan baca kisah kejayaan orang..n saya usaha utk jadi mcm dia jugak..

thanx to allah lorongkan hati saya n bagi semangat kuat untuk mencuba..hehhehe...

taknak toleh belakang lagi..nak tgk depan aje sambil berlari.....hehhehe

Kujie said...

lor...menu kita sama hari ni :p

buat entri lak tu..hehehe

deqlis said...

suap cikit kat deqlis nie leh tak?? nyuum3x...

Ati Masrif said...

sedap tu ...

anak dara kita suka sgt KTG :)

umiyumi said...

Salam Kak Atie, rumah umi ada cili jeruk, bawak la kue teow tu kita mkn sama2 hehehe

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™