Friday, October 21, 2011

Bubur Jagung Bersagu

Salam & slmt pg dihari jumaat yg mulia ini.pg ni nk menayang bubur jagung yg atie buat semlm...cam tingin sgt lak nk mkn..hihi.Jagung pon buat dlm 3 ketul jer,beli kat pasar pg semlm.
Hari ni Adik balik bercuti...bestnya sbb dh 2 mggu xjumpa, dia sibuk ngan exam akhir tahun.Semoga Adik mendpt kejayaan cemerlang dlm exam trsebut.Amin.Insallh,kami akan mengambilnya diasrama SABDA slps solat Jumaat nanti.Masak apa?blm plan lg tp Adik ni suka yg bersambal2....ayam atie dh kuarkn dr esbokk awal pg tadi.,korang layan la bubur jagung atie tu dulu ya.Daaaa
Bahan2(sumber:Fiza)
300 ml santan cair

150 ml santan pekat
150 gm biji jagung (direbus)
100 gm gula melaka
30 gm sagu biji
50 gm gula pasir
1 helai daun pandan

Cara2
Didihkan santan cair, gula melaka, sagu biji dan daun pandan. Apabila sagu masak, masukkan pula gula pasir, jagung dan santan pekat ke dalamnya. Biarkan ia mendidih selama 3 minit dan angkat, bolehlah dihidangkan.

7 comments:

quinnie said...

salam kak atie...dah lamanya saya tak makan bubur...yg jagung lagi la...sedapnya....:)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Quinnie..mmg best mkn bubur jagung..tambah2 klu simpan dulu lam esbok.Jemput makan....:)

Sari Yusa Ibrahim said...

wahhhhhhhh!! sedap ni, nampak pekat, tu sy sukaaaa

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam sari....mmg sedap klu buat pekat2 sikit..hihi

hazila said...

Dah 2.3 kali beli jagung yg didakwa "jagung manis" tapi end up tak manis langsung. Terfikir nak buat bubur tapi malas la pulak...

amiey lee said...

wahhh sedappnye kak atie

fieda said...

kak atie nk semangkuk..hehehe
saya pun pernah buat bubur jagung bersagu..anak2 suka..

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™