Monday, October 24, 2011

Untuk Anakku..Abang.

p/s:Nukilan ini dihasilkn pabila hati terasa sebak...tringat anak yg ditinggalkn slps menziarahnya semlm.(23/10)


Malam tadi hujan lebat...dari Klang lagi hingga ke perak.Sebenarnya g ziarah anak llaki atie kat asrama semlm.Dr pg hingga hampir menjelang maghrib br kami sampai ke rumah(perak).
Mmg perjlnan amat meletihkn namun demi anak yg disygi....semuanya hilang apabila menatap seraut wajahnya yg gembira sgt dgn kehadiran kami,menikmati juadah airtgn Ibu & gelak ketawanya bercanda.Indahnya saat2 trhad yg kami ada bersamanya.
Alhamdllh,hilang kerinduan...
berarak kerisauan...menyapa kebahgiaan bila kedua tangan & pipi ini di kucupi oleh anak yg dirindui...bersinar ceria wajah lesuku.
Namun sebak terasa pabila waktu beransur senja..pastinya masa tuk kami berpisah buat seketika.Juraian airmata mengalir dipipi seperti titisan hujan yg mulai membasahi bumi.
Duhai anakku...
Ibu tinggalkn dikau utk menuntut ilmu..jadilah anak yg soleh,kuatkan azam untukmu berjaya..jauhilah perasaan rindumu pada kami mengatasi rindumu dgn kalimah-kalimah ALLAH,kecintaanmu kpd ALLAH & para Rasul.tanamkn dijiwamu cintakan Al-Quran yg akan sentiasa menghalangmu dr melakukn perbuatan mungkar & sebagai panduan untukmu mengharungi hidup di masa depan.
Duhai anakku...
Hanya doa yg Ibu & Ayah titipkan agar dikau sentiasa diberi hidayah & keterangan hati dlm menuntut ilmu.Semoga anakku menjadi seorg yg berilmu tinggi & dipandang mulia dgn ilmu agama yg ada...serta dimanafaatkn tuk semua.Insallh.
Duhai anakku,Abang...
Sebak rasa dada Ibu membalas lambaian tanganmu semlm..ingin Ibu paut & bawamu bersama kami pulang tp Ibu trpaksa kuatkn hati Ibu.Demi masa depanmu....Ibu harus tabah.
Anak Ibu seorg lelaki..bakal menerima pelbagai tanggungjwb...pada Ibu & Ayah,Keluarga,masyarakat & Agama.Semoga anak Ibu akan menjadi contoh yg trbaik tuk Adik,trutamanya.
Ibu akan kembali menziarahimu,anakku Abang.Biarlah sebak & titisan airmata ini hilang bersama titisan hujan yg semakin lebat disepanjang perjlnan kami semlm

47 comments:

Imaan09 said...

kak..
sbg org y penah duk hostel (family kt sabah n saya kt kedah)
n now sbg ibu, y pasti suatu hari nanti anak sy pun akan duk hostel..
sy paham perasaan akak..
sedihnyaa..tp bersabar laa..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Imaan.Terima kasih..hanya seorg ibu yg memahami hati & perasaan bila brjauhan dgn anak2...

Zefa NorAsmara said...

Aduhai.. sebak hati sy baca nukilan kak atie. Membayangkan diri sendiri, sb suatu hari nanti sy juga kan melalui saat2 spt itu..

Imaan09 said...

ye..tetiba teringat mak y tinggal sorg2 kt kampung.. kami adik beradik dh besar2 semua duk KL/Penang.. tinggal laa emak sorg2..arwah ayah dh 18 tahun pergi menghadap Ilahi..dulu kecik2 xpaham bagaimana laa perasaan mak jauh dr anak2..skang kdg2 mak biasa je..sy y lebih2 tolong nangis utk mak..sbb dh paham..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Zefa..demi masa depan anak2 trpaksalah berpisah buat seketika..anak dah la xramai...:(

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

K.atie pon sama ..ayah tinggal sorang2 kat umah.bila nk ajak tinggal ngan anak2,dia xmahu..lbh suka umah sendiri...

indahhouse said...

Salam kak Azatie,
Doa dan harapan seorang ibu. Agaknya dia tak biasa brjauhan dgn family?

Jangan risau, Allah bersamanya dan malaikat menaunginya dlm prjalanan mncari ilmu. Saya harapkan dia mnjadi seorang yg cemerlang. :)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Nurindah..terima kasih ya..Biasa brjauhan tp anak k.atie cuma 2 org maka kerinduan & kesedihan bila brjauhan amat terasa sgt...bg k.atie

JaSSNaNi said...

Atie... meh sini meh.. meh plok2 sket.. aloooo siannye atie cayang mucukkk ni.. berjauhan dengan anak mmg banyak dugaannya.. rindu menebal... selain jarang dapat berpelok dan bersua kan.. dah dah.. tak mo nangis2.. tak lawo.. kang abis cair make-up tu.. dah dah.. mai umah nani makan muffin nak? alahai atie.. setiap pengorbanan ibu dan bapa tu.. allah dah janjikan yang terbaik... insyaALLAh..

Chik Mimi said...

Sedihkan Atie minggu ni abang tak cuti ke ?

Liza said...

Atie...sedih pulak Liza baca..teringatkan anak bujang yg dok kat Seremban..rindu sgt rasanya...sebakkk

Ucu Faridah said...

Azatie...
ucu dulu degil banyak..kalau terlalu rindu sangat kat arwah mak sanggup balik asrama curi2...
sekarang bila kita dah ada anak rupanya perasaan tu sama jugakkan...

IntaNBerliaN said...

sy dpt byangkan perasaan kak tie.. mmg sedih kan.. mk sy pun dulu mcm tu jugak.. skrg pun sm.. kdg2 sy pun sbak stiap kali balik kg./.

Qhaifa Nur said...

saya belum ada pengalaman berjauhan dgn anak2..tak tahulah jika ada yang masuk asrama nanti sedih dan rindu juga.....doakan moga anak2 kita selamat

Naz / Nadz COSK said...

Kak Atie, shahdu pulak Naz lepas baca coretan akak ni. Tak dapat Naz bayang kan bila saat Naz pula mangalami apa yg akak alami...

Kaz said...

Sebaknya membaca coretan Kak Atie ni. Mungkin itu jugalah yg akan Kaz rasai seandainya terpaksa berpisah dgn anak2 nanti.Inilah sebuah pengorbanan yg perlu dilakukan oleh setiap yg bergelar ibu utk kejayaan anak2.
Tabahkan hati akak ya, InsyaAllah kemanisan pengorbanan ini akan dapat dirasai suatu hari nanti.

Amie said...

Atie sayang..... meleleh airmata baca n3 Atie, kiranya Atie sangat tabah sebab sanggup berjauhan dengan anak... tidak macam Amie yang pernah halang anak masuk asrama kerana.... tak sanggup berjauhan dengannya..., sampai Amie jatuh sakit, dan agaknya Amie ni tak kuat semangatnya sebagaimana Atie... insya-Allah Atie, abang Atie akan jadi anak soleh...

fieda said...

pearasan srg ibu gitu la kak tie kan..tp kita relakan la utk mereka menimba ilmu...rindu kan kak atie..nak2 time mkn..seronok jer kalau mkn dgn anak2..

Acik Erna said...

assalam azatiesayang..memang sedih bila berpisah dan berjauhan..tapi demi masa depan anak...relakan.
acik hanya boleh cakap..sendiri pun sama..

Totie@Tomy said...

pernah berjauhan dengan family masa belajar dulu..tp kadang2 berjauhan ni bagus mengajar kita erti berdikari..

nuwairani ismail said...

bukan setakat kak amie meleleh air mata, nani pon sama...sebak pulak baca isi hati seorang ibu ni...nani ada 6 orang adik beradik. semua tinggal di asrama. sekarang dah keje, berjauh lagi dengan keluarga sebab kene posting di sabah. tiap kali nak balik sabah, nampak sebak je muka mak nak lepas kite pergi...tapi demi tugas, apa boleh buat kan...

kasihredha said...

alahai terharunya baca
akak pun jadi sedih :(

MOH KEMBARA said...

Assalamualaikum Yong,

Kita dah buat yg terbaik utk anak2, semoga diorang dpt inspirasi dan semangat utk berjuang. Harap2 diorang tak sia-siakan pengorbanan ibubapa.

Zana Adieyza said...

terharu zana baca entry ni.. kasih sayang seorang ibu mmg tiada tandingannya..

kak tie, try tengok blog zana yer.. ada suprise untuk kak tie!

wan nurul hezrina said...

nurul pernah duk asrama berpisah ngan family.mmg sedih..tapi pengalaman jauh ngan anak belum pernah lagi=(terut bersedih ngan cite akak

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam nani..makasih.Xmo la pelok2 ngan nani..br balik keje..masammmmmm..hikhik
Terima kasih ya...happy sikit bila baca guarauan nani nie..thanks dear

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam mimi...xder ct sbb sekolahnya beraliran lain ngan sekolah biasa...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Liza..kita serupa!.mmg sebak bila merindui anak yg jauhkan..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Ucu..nakal gak dulu2 ya?hihi
Agaknya mmg camtu la perasaan setiap wanita yg bergelar ibukan?..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Ina..klu balik kg lama2,time nk tinggalkn mak-ayah tu yg sebak sangat.sedih nk berpisah dgn mereka...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Qaifa Nur...dulu mmg xpernah mengalaminya sbb anak2 masih kecik lg.bila dah bsr & bersekolah asrama...br la melaluinya.Kdg2 nk masuk umah & tgk bilik mereka..sedihhhh sgt.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam naz...semoga naz tabah bila anak2 berjauhan ngan naz nanti.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kaz..saat k.atie menulis coretan ini pon menitis airmata k.atie.Entah la kenapa sedih sgt.
Demi masa depan mereka trpaksalah berjauhan dgn anak2...semoga ALLAH berikan kejayaan tuk mereka.Aminnnn

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam K.Amie.Entah lah..maybe atie ni mmg tabah orgnya..hihi.Dlm tabah tu bengkak gak mata menangis..ngeee
Bkn apa bila anak2 dok asrama,mereka lg berdisplin & pelajaran pon ok la..klu dok umah mcm2 xtvt lain yg mereka buat.
Tp tu lah sedih terasa bila berpisah...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam K.Amie.Entah lah..maybe atie ni mmg tabah orgnya..hihi.Dlm tabah tu bengkak gak mata menangis..ngeee
Bkn apa bila anak2 dok asrama,mereka lg berdisplin & pelajaran pon ok la..klu dok umah mcm2 xtvt lain yg mereka buat.
Tp tu lah sedih terasa bila berpisah...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Fieda..mmg saat mkn tu mmg sonok sgt bila ada anak2.sampai kena tegur ngan HB sbb xkuar2 dr dapor!
Sbbnya masak mcm2 bila anak2 blk bercuti....nk msk sedap2 tuk mereka.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam K.Erna..hanya seorg ibu yg berjauhan dgn anaknya yg akan merasai perasaan sebegini..
semoga kita sama2 tabah yer kak!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam totey..betul tu..anak2 makin berdisiplin,tumpuan hanya pada pelajaran
Tp kesedihan bila berjauhan mmg xdpt disangkal la...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam nuwairani...mmg xdpt bykkan persaan mak2 kita dulukan?masa tu mmg xpikir langsung..
Tp bila dah bergelar ibu..berjauhan dgn anak2,br tau camna perasaan mak dulu.sedih bila anak2 kembali bekerja.
Semoga mak nuwairani sihat selalu ya..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam k.kasih..luahan hati tu saat sedih teringat kat anak yg ditinggalkn....

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam yong halima...moga2 begitulah kak.Amin

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam zana..terima kasih.Mmg happy sgt bila k.atie menang di blog zana nie...cyg dia!:)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam hezrina...Klu ada anak,insallh mungkin akan mengalaminya begini bila anak2 meneruskan pelajaran mereka
Yg penting doa dr kita yg brjauhan dgnnya...

Cik Anita said...

Salam kak. Nita dari sekolah menengah duduk asrama sampailah masuk u banyak jauh dari family, tapi belum pernah menangis kerana rindukan rumah. Entahla, kenapa Nita camni eh. Tapi bila baca cerita akak ni, rasa macam sebak sangat..

tiefazatie said...

alahai..sedih nya..agaknya..mcm nie la mak ifa rasa masa ifa duk hostel masa sklh menengah..pastu g stdy kat labuan lg..ermm..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Ifa..perasaan seorg ibu mmg camtu la bila brjauhan ngan anak2.pastinya mereka sunyi kan cam k.atie...:)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam anita..Alhamdllh jika perasaan rindu nita dpt dijauhkn dr lubuk hati nita...sekurang2nya nita dpt belajar dgn tenang.

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™