Wednesday, October 12, 2011

Cucur Udang Geragau

Assalamualaikum semua...slmt pagi dihari Rabu yg indah.nape indah?sbb arini cuaca panas kat luar...kering la kain atie!!.bkn apa 3 hari xder kat umah jer..xder la membasuh kain..campak jer lam bakul.Klu basuh pon,nk sidai kat mana....klu umah kg blh la sidai kat bawah umahkn?
Sarapan kami pada pg nie sblm MyLaling g keje..cucur geragau!.dah lama xbuat..biasa org buat minum ptg yer?arini atie buat tuk sarapan sbb xder idea nk msk kuih apa pg ni.tp cucur nni tak keseorgan sbb ada kuah kcg & nasi goreng kg(tiada lam gambar :D).Yuk!mangan bareng2....


BAHAN-BAHANNYA (sumber:MG)
70 g udang geragau kering (kalau yang segar, guna 150 g)
1 biji bawang besar, didadu
1 biji kentang, didadu kecil2
1 biji cili hijau hiris halus
1 biji cili merah, hiris halus
3 tangkai daun sup, hiris
3/4 camca teh garam
1 camca teh baking powder
2 cawan tepung gandum
1 3/4 - 2 cawan air suam (kurang lebih)
Sos cili, sebagai pencicah

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang geragau direndam, cedok udang yang timbul dan asingkan dalam bekas lain, rendam lagi sekali dengan air yang baru. Ini kerana udang geragau kering dikhuatiri mengandungi pasir2 halus, jadi bila rendam pasir dia jatuh ke bawah, kalau guna yang segar, buang kotoran, cuci dan toskan.
  2. Dalam satu bekas, masukkan udang geragau tadi (toskan dahulu), bawang besar, cili hijau/merah, daun sup, kentang, kentang dan garam. Gaul rata.
  3. Masukkan tepung dan baking powder, kacau rata dan tuang air suam tadi sedikit demi sedikit hingga mendapat adunan yang sempurna (tidak terlalu cair), kiranya boleh di"jemput" dengan tangan untuk dibuat cekodok.
  4. Goreng dalam minyak sederhana panas dengan kaedah mencedok dengan sudu atau men"jemput" dengan tangan, pastikan anda basahkan hujung jari sebelum men"jemput" adunan tadi. Goreng hingga kuning keemasan, angkat dan letak atas paper towel. Hidangkan bersama sos cili....

13 comments:

Cik Anita said...

yuk!

mangan yeng warek-warek~ :)

tak pernah pulak buat cucur udang pakai udang geragau ni. Ilmu baru!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam anita...dah ramai yg cuba.,nanti anita cuba lak ya!

Yana Shaiful said...

Sedapnya Kak Atie..mmg best mkn cucur cicah kuah kacang..mabeles..tumpang bekpes sini lah..hihii

Cik Rose Cute said...

Sedapnya cucur hihihi...boleh ambik resepi nie...

amiey lee said...

kak atieeeee................nakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk lama tak mkn cucur geragau..last mkn 4 tahun lpas..itupun masa kt melaka ngan kawan
hanta sini sikittt

kakngah said...

petang kang nak beli udang geragau sepeket la..
:P

ieda said...

sedapnya kak
makan pagi dan petang ok je kan :)

~~zAnAfAhMi~~ said...

akak pun ada udang ni sekilo dlm peti, kawan bagi....nanti boleh cuba buat cekodok mcm Atie.

JaSSNaNi said...

Azatie....
sedapnyer cucur udang geragau cicah kuah kacang tu... kalau org belah utara mmmg makan cucur udang cicah kuah kacang.. cok kembong pun cicah kuah kacang.. tapi kalau kat KL ni tak de.. diorang kasi sos je.. nani kalau buat cucur udang pun kena wat sekali kuah kacang.. baru power rangersz kan.. eheheh.. :P sama la.. umah nani pun banyak kain tak kering.. ujan je kan.. tapi alhamdullillah.. hujan.. kalau tak hujan kan panas terik plak.. :)

kakyong said...

memang sedap.. cucur cicah dgn kuah kacang.. ;)

Rose Khadijah said...

hai kak atie..tak pernah rose makan cucur geragau ngan kuah kacang..new menu ni..

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum kak Atie..
Akak sihat? Harap sihat2 ye..
Udang geragau mmg sedap buat jemput2.. Hubby Naz kalau jemput2 udang geragau ker, ikan bilis ker..mmg dia suka sgt..
Sedap ni kak cicah dgn sos cili..nyumm..

deqlis said...

sedapnyer....deqlis pun suka nie:-)

udang geragau pun ada stok tu..nampaknya leh laa buat:)

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™