Wednesday, October 26, 2011

Gulai Nangka Muda.

Salam & slmt tghari semua...trlbh dahulu atie nk ucapkn terima kasih kpd kwn2 blogger yg telah mendoakn kesihatan Apak atie.Alhamdllh,hari ini Apak telah dibenarkn kuar dr Hospital.terima kasih sgtttt pd korang..xmampu atie membalasnya.Semoga kwn2 semua dirahmati ALLAH,Aminnnn.
Dah lama xciter msk2 kat blog ni kan?hari2 masak tp simple2 jer,segan nk tempek kat sini.
Sebenarnya slps zohor nanti,kami akan menghadiri kenduri di rumah pakcik MyLaling tp atie sempat gak masak gulai nangka ni.yg menjadi poberet atie & MyLaling..klu ada sambal belacan mmg lagiii best tp MyLaling xsuker.
Jom layan resepi gulai nangka yg menjadi milik K.Nor 67MYR.terima kasih k.nor cuma atie ada la ubah sikit tang cara kepedasan tu sbb ganti ngan ciliapi.

Bahan-bahan ( sumber:Nor_67MYR) )

  • 500gm nangka muda
  • 3 cawan santan- tak terlalu pekat dan tak terlalu cair
  • 2 sb isi ikan - atie ganti dgn ikan bilis
  • 3 ulas bawang merah
  • 1/2 in kunyit hidup
  • 1 sk serbuk lada hitam - kalau suka pedas boleh ditambahkan lg(atie ganti ngan ciliapi)
  • secubit belacan
  • garam dan gula

Cara-cara

  1. Panaskan air dan celur nangka muda yg telah dipotong dan dibersihkan. Kemudian toskan.
  2. Bawang merah, kunyit, belacan dan isi ikan ditumbuk lumat. Bagi yg malas tu bolehlah dikisar dalam blender dan masukkan sedikit santan.
  3. Masukkan kesemua bahan - nangka muda, bahan2 yg ditumbuk/dikisar, serbuk lada hitam, santan, garam dan gula (secukup rasa) ke dalam periuk dan masaklah dengan api sederhana.
  4. Masaklah hingga mendidih dan hendaklah dikacau supaya tidak pecah minyak.
  5. Lauk ni sedap dimakan panas2 dgn nasi putih.. tambah lagi kalau ada ikan panggang dan sambal belacan..




14 comments:

Zana Adieyza said...

kak tie, ada lagi x lauk nangka ni? nak cikit boleh?

zana x pandai masak nangka.. tau makan jer.. tu pun x leh makan banyak, nnti sakit perut.. mencik tul!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam zana ..ada byk lagi lam peyok!.Arini nk g mkn lauk kenduri lps zohor nanti,saje msk gulai nangka kat umah :D
Ha'ah nangka mmg ada angin...k.atie ni jenis org yg okey jer mknnya..Alhamdllh,xder la berangin.nnati k.atie htr sepiring kecik kat umah zana yer...

inahar ali said...

salam rindu atie..meh kita tuko gulai nangka atie ngan sup ayam hadnyai nak? hehe..

Cik Rose Cute said...

Emm sedapnya gulai nangka....Nasib baik dah makan...

quinnie said...

kak atie..saya sekarang ni suka masak gulai lemak taruk belacan skit..tapi baru2 ni dah berkenan pulak dgn gulai lomak nogori..hehehhe...

Yana Shaiful said...

Salam Kak Atie..sedapnya gulai nangka..dh lama xmkn..wlaupun byk angin dlm bdn tp klu jmpa gulai nangka mmg xleh tahan..nk mkn jgk.. :=)

alia haryanie said...
This comment has been removed by the author.
alia haryanie said...

Assalamualaikum,kak atie apa khabar?anak2,ayah,adik kak atie apa khabar?kak atie,sy baca blog dn mengikuti perjalanan kisah akak.kak,sy doakan moga ayah dan adik kak atie diberikan kesihatan yg lebih baik,kesembuhan,dipanjamgkan umur,serta sentiasa dlm lindungan dan penjagaan Allah Taala.amin..moga tabh dan sabar dlm menghadapi setiap ujian Allah..Juga sy doakan moga kak atie sekeluarga diberikan kesihatan yg baik,dipanjangkan umur,dimurahkan rezeki,kesejahteraan dan sentiasa berada dlm lindungan dan penjagaan Allah Taala.amin.kak,pesan dekat adik akak,kuatkan semangat,banyakkan berdoa dan zikir,istiqfar dlm hati.Allah uji kita kerana Allah sayangkan kita..Semangat amat2 penting untuk adik kak atie menempuh ujian dlm kesakitan.Entry kak atie mengenai abang,amat sebak,sabar ya kak.Insyaallah doa dan redha seorang ibu akan sentiasa mengiringi anak2.Moga anak2 kak atie berjaya dunia akhirat.Alhamdulillah kak atie seorang ibu yang amat penyanyang dan amat menitik beratkan pelajaran agama.Insyaallah..Semoga Allah permudahkan perjalanan hidup kak atie sekeluarga dengan cahaya,taufik dan HidayahNya.Insyaallah.Akak jaga diri dan kesihatan.Akak pun kena kuat ya..

MOH KEMBARA said...

Assalamualaikum Yong,

Alhamdulillah dah kuar Apaknya ya. Semoga cepat pulih. Ada org kata angin makan nangka ni. Tp Allhamdulillah akak takde masalah makannya.

PutriesNoora said...

noora follow sini..gulai nangka...pehh memang feveret ni...sodap!

Cik Anita said...

salam.

aduhaii kak Atie ni, kalau masak selalu aje nampak sedap! tengah lapar ni.. rasa macam teringin pulak makan gulai nangka. manalah nak cari petang ni.. ishk. mengidam terus!

tiefazatie said...

mak ifa pun suka gak masak lauk nie..hehe..time ble ada nangka la..

umiyumi said...

Salam Kak Atie.. tengok gulai ni teringat lak kenduri kat kampung. kalau dapat makan dgn nasi panas2, ikan kering dan sambal belacan fuhhh terangkat!

fieda said...

biasa mkn gulai mcm ni kt kenduri kawin..fuhh sedapnya pastu ada sambal belacan dgn ikan kering kan kak tie..

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™