Tuesday, June 19, 2012

Jelly Kelapa Muda.

Salam semua...slmt ptg.Semoga kawan2 semua sentiasa di rahmati Allah.Aminnn
Juadah ptg kami..dalam cuaca yg panas terik ni pastinya yg sejuk & nyaman bila lalu kat anak tekak menjd pilihan kami.hihi.
Arini merajenkn diri membuat jelly kelapa muda
...balance air kelapa muda masih byk lagi lam esbok.Asyik minum air kelapa...jemu lak.
Jadinya trhasillah jelly ni...
bahan2 pon  mmg ada...nk buat pun sgtlah mudah.Sebenarnya  buah kelapa muda tu,MyLaling yg bwk semlm..ambik kat kebun yg sdg dibersihkan.
Alhamdulilah,rezeki kami.
Jemput mkn semua...kat esbok atie masih byk lg tu.
Jelly Kelapa
Sumber resepi: RosJintanmanis & Kak Nor @ Secubit Garam


1 paket agar2 serbuk (10gm)
2.6 liter air kelapa ~ k.nor guna air dr 3 bj kelapa muda
isi kelapa muda
11 sudu besar gula ~ terpulang pd citarasa masing2
3 helai daun pandan

1. Masukkan air kelapa muda, serbuk agar2, gula dan daun pandan ke dalam periuk.
2. Masaklah hingga mendidih dan masukkan isi kelapa muda. Padamkan api.
3.Biarkan sejuk sedikit dan boleh lah dimasukkan kedalam bekas yg disukai.
4.Sejukkan dlm peti ais dan bila dah sejuk bolehlah dimakan.

# sekiranya air kelapa muda tidak mencukupi, bolehlah ditambah dgn air biasa untuk mencukupkan sukatan 2.6 liter.


Terima kasih Ros & K.Nor brkongsi resepi.

12 comments:

Azi said...

sy suka jelly kelapa ni.. xpernah buat, xreti.. biasa beli jer...

Ummu Muhammad said...

sedapnye kaktie panas2 mcm nih..dah rase lembut2 dah kat tekak heheh

Ummu Muhammad said...

sedapnye kaktie panas2 mcm nih..dah rase lembut2 dah kat tekak heheh

izan mama mia said...

aok..nnt nak g rumah kak atie perabih jelly tu..tgg tau..hahaha..nak juga........

Deq's Qienz said...

ermm sedapp..kwn kite wat biz nih..hihii

Arol Mubin said...

Terima kasih kak Atie kerana telah membuat Arol terliur! Hehe. :D

EmbunRosaliza said...

assalam atie, amani paling suka ngan jelly kelapa, akk kalo jumpa pasti beli, sedap n sangat nyaman dlm panas2 gini

Wanieys said...

wah sedapnyer jelly kelapa....nyummy...makan sejuk2 memang sedap sgt lah hihi

yanti isa said...

suka makan tapi malas nak masak ... macam mana tu ? :)

IntaNBerliaN said...

ooo senang je rupanya... lnkali leh try ;-)

Myra Jay said...

Sedapnya jelly kelapa, dah lama tak makan = buat seniri :)

Acik Erna said...

assalam atie..sedapnya jelly kelapa..acik belum pernah buat sendiri

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™