Wednesday, December 7, 2011

Gulai Kari Sotong

Salam & slmt tghari semua.Masakan atie ditengahri rabu ini adalh kari sotong.menu2 yg berasaskn sotong ni mmg poberet Adik...tambah2 lak klu buat sambal sotong tp atie rasa cam jemu lak.akhirnya,buat la kari jer sotong tu.
Tuk kelainan atie tambah 2 sdb kerisek..tambah sedap lak :D..Kpd yana MYR terima kasih atas resepinya..maaf la ada bahan lain yg atie tambah kat resepi yana ni.kpd yg ingin mencuba..slmt mencuba.Dah siap masak htr kat umah atie semangkuk yer.



Bahan-bahan ( sumber:yanaMYR) )

  • 6-8 ekor sotong (sederhana besar)
  • *1 ulas bawang merah
  • *1 ulas bawang putih
  • *setengah biji bawang besar
  • *2 hiris halia
  • satu tangkai daun kari
  • 2 biji lada besar
  • 2 sudu makan serbuk kari
  • satu sudu makan serbuk kurma
  • sedikit air asam jawa
  • secubit garam
  • 1 sudu makan cili boh
  • 1 batang kulit kayu manis
  • (bahan yang bertanda * di mayang)
  • 2sdb Kerisik-atie tambah
  • Separuh batang karot-potong bulat2-atie tambah

Cara-cara

  1. Panaskan minyak, tumis bawang besar bersama secubit garam.
  2. Apabila dah naik bau, masukkan kulit kayu manis, bawang putih, bawang merah, halia, cili boh dan daun kari. tumis hingga naik bau
  3. Kemudian, masukkan sotong dan serbuk kari serta serbuk kurma. tambah sedikit air jika perlu.
  4. Kacau dan terus tutup periuk untuk satu minit. (kecilkan api)
  5. Terus masukkan santan, lada besar dan kiub pati ayam. kacau hingga mendidih
  6. Masukkan gula dan air asam jawa secukup rasa.
  7. Bolehlah diangkat dan terus dihidangkan. ( pd sesiapa yg sukakan tomato blh jg dimasukkan sekali)

14 comments:

Kakzakie said...

Kalau dapat pada anak-anak kakak semangkuk ini tak cukup zatie...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kak zakie..mmg sedap klu sotong buat kari kan kak?dulu asyik sambal jer :D

Chik Mimi said...

Assalamualaikum atie wah sedap tu siap bergelung lagi sotongnya tue

EmbunRosaliza said...

Assalam atie, hari tu akk ada beli sutun yg besar2 ingat nak masak kari, tapi asyik dok buat sambal je huhuh, tak merasa lagi kari sutun buatan sendiri lagi heheh

Ucu Faridah said...

cantik jer badan sotong tu..sayang nak makan..hehehe..tpi minta semangkuk buat lauk malam ni..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam chik mimi...sotong yg brgelung tu keje org malas,main kelar2 je badab sotong tuh!:D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam rosaliza..klu sotong bsr2 ni mmg sedap & puas mkn.lain kali lar buat kali lak yer :D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Ucu..bkn cantik tu Ucu,nak cepat..dok kelar2 jer badannya :D

Marina said...

suker makan kari... :-)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam marina..klu kerap sgt jemu gak kan? :D

wan nurul hezrina said...

huhu terbaik tuh gambar..mmg sedap mkn sotong..nurul jarang2 buat kari..sotong?lagilah tak pernah wat kari

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam hezrina.Dulu mmg jarang buat kari tp nampak sotong besau2 masa beli terus tringat nk masak.Biasa buat sambal jer :D

QHAIFA NURIN said...

saya bab masak kari ni minat betul tapi hubby pulak kurang makan...
selalu cicah dengan cekodok tepung..

Hanih Borhan said...

kari sutun buat perut saya b'keroncong...haha

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™