Monday, December 12, 2011

Kuih Kukus Bawang Goreng

Salam semua & slmt ptg...maaf la atie dah ghupa biskut lak,kejap ada..kejap xder.Apa kabar korang semua?
Rindunya ngan blog & xsabar nk tempek masakan kat sini..jadinya menayang la kuih yg telah ramai mencubanya & arini br atie sempat nk mencubanya.
Alhamdulilah,kejadiannya elok sgt...sedap!.Sebenarnya atie buat 2 loyang...1 atie kasi MIL.wah!firstime buat terus kasi MIL ye?MIL pon pelik gak bila tgk kuih nie sbb dia xpernah jumpa..TP katanya sedap(perasan jap menantunya nih!.Pada Izah,terima kasih berkongsi resepi yg sedap & mudah ni.Jom layan..meh ambik sepotong sorang yer!.

KUIH KUKUS BAWANG GORENG

by: izah

3/4 cawan + 2 sb tepung gandum

1/4 cawan tepung ubi kayu

1/2 cawan gula halus

1 cwan air pandan *5-7 helai daun pandan

1 cawan santan pekat

sedikit pewarna hijau apple * jika suka

1/2 genggam bawang goreng

caranya:

Panaskan kukusan.

Campurkan semua bahan di atas kecuali bawang goreng.

Kemudian blend/ kisar sehingga sebati.

Masukkan ke dalam mangkuk, masukkan bawang goreng. Kacau-kacaukan.

Kemudian tuang ke dalam loyang yang telah disapu minyak.

Kukus sehingga masak (30-40 minit).

Tunggu sejuk kemudian hidang.

********kuih ni dapat kecik comel je.

Kena gunakan loyang palingg kecil.

*disyorkan menggunakan bahan2 semula jadi. Contoh: bawang goreng buat sendiri, santan perah dan daun pandan.

*bawang goreng kena letak sikit aje, nak kasi rasa lite lite gitu. Dalam gambar tu, saya letak terbanyak bawang goreng nyer. sedikit menjejaskan rasa.


P/S:Semlm 11 Dis merupakan tarikh hari lahir Arwah MAK atie.Hanya doa & bacaan ayat2 suci Al-Quran yg mampu atie hadiahkn tuk MAK.Semoga ALLAH mencucuri rahmat ke atas roh MAK & MAK trmasuk dalam golongan org2 yg beriman.Al-Fatihah.

14 comments:

Amie said...

Assalam Atie,
rajinnya buat kuih...boleh tumpang sekaki ye Atie.

KakAsma said...

Atie,
first time dgr kuih nie.sedap eek!!tak de buh udang ker ayam ker daging ker hanya tu ajer yer..agak2 wangi yea baunye..

Liza said...

salam atie...1st time dgr kuih dpd bawang grg....mst sedapkan dgn haruman bawang grg tu...

Acik Erna said...

assalam atie..ada jugak acik tengok resipi ni didapur izah.
alfatihah buat arwah mak atie..

Cik Rose Cute said...

rajin betul kak tie nie...sedapnya..

umialya said...

mesti wangikan!!!

Azi said...

tak penah dengar kuih ni..sy fail bab buat2 kuih ni. hi3

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

selalu jmpa kat market makcik2 jual...sedap

umiyumi said...

Salam Kak Atie.. menariknya kuih tu.. umi mmg suka bawang goreng :)
sedih kan bila teringat orang yg tersayang yg dah pergi meninggalkan kita. Semoga roh Mak kak Atie dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang2 beriman. Amin

AZLINA said...

Assalamualaikum Atie..Baru sempat nk singgah malam ni..wahhh, mesti wangi 1 rumah bau kuih ni kan! tengok resepi dia pun mcm sedap je ni..

P/s : Mmg sedih bila teringatkan ibu or bapa yg sudah tiada. Akak pun selalu teringat2 arwah bapak walaupun dh 6 tahun tiada. Alfatihah utk mereka yg tersayang..

fieda said...

salam kak atie..saya baru balik dari kg ni..rindunya dgn kak atie...kue ni mesti sodap kan kak atie...

Al fatihah..

anitadiana said...

.1st time dgr kuih dpd bawang ,...mesti harum...kenapa ak bu buh inti mcm daging cincang ke,saje...aje boleh kot kat tie....

al-fatihah untuk arwah mak tie...

IntaNBerliaN said...

sy rs mcm pnh mkn kuih ni ms dkt terengganu... nanti2 blh try nih..

Ayu said...

Assalam atie, wah berbunga2 hati ya..bila MIL puji..heheh
sedap kuih ni ya atie..akak belum cuba lagi ni..

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™