Tuesday, December 6, 2011

Kuih Bom Pisang

Juadah tuk kami minum ptg hari ini ialah kuih bom pisang..ghupanya xbape cantik la pulak sbb xpandai nk bolat2 dia..hihi.
Apapon mmg sedap & lembuttttt sgt.Sebenarnya ada lebihan pisang lam esbok..dr membazir dek busuk,atie pon merajinkn diri buah kuih bom pisang ni.xdpt byk pon...jadi la buat keluarga kecil kami.Terima kasih kpd Quinnie yg berkongsi resepi ini.

Bahan-bahan:(sumber:Quinnie)

600gm pisang masak ranum
1 telor ayam
120ml susu segar/ santan-saya ganti dgn susu pekat dlm 4 sudu besar lepas tu tambah dgn air dlm 50 ml
60-70 gm gula pasir
210-230gm tepung gandum
1 sudu teh soda bikarbonat
sedikit garam
minyak utk menggoreng

Cara2

1. Lecek pisang..kemudian masukkan susu dan gula dan telor...ayak tepung..soda dan garam dalam adunan..kacau rata...adunan hendaklah agak keras..jika tidak bentuknya tidak bulat(atie trlembut sikit)

2. biar adunan 2 jam kemudian barulah di bentukkan bulat dan digoreng dalam minyak yg panas hingga warnanya keemasan. angkat dan toskan.

24 comments:

Yatie said...

Assalamualaikum Atie,
kuih bom pisang ni kegemaran yatie dan anak2...kalau ada pisang masak mesti buat kuih bom mcm ni..suka tngk anak2 makan dngn berselerakan...

So Shy Lady said...

yummy! mmng sdap mletup nih klau ltk pisang byk ;D

Acik Erna said...

Assalam yatie..acik pun suka sangat dengan kuih bom ni.

lina_pg said...

assalam kak atie..wat kudapan petang2 sedap ni..jangan meletup dlm molot sudahlah ya..namapun bpm tuh kih3

Kaz said...

Biar rupa tak cantik, janji rasanya sedap. Kuih2 mcm ni sepiring pun tak cukup ni Kak Atie.

admie said...

mcm jemput pisang aje ye..tp tgk bahan2 dia lain beno...sy pun suka kuih2 simple mcm ni...:))

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Wah hebat ni udah main2 bom kat cni...all time favourite menu dan tak pernah jemu,

LinRosly said...

Assalamualaikum Atie Apa Khabar? Sedapnya Bom Pisang Tu...Kalau Kat Tempat Kak Lin Di Panggil Jemput2 Pisang...

Kakzakie said...

Family kakak tak kisah kuih yg berunsurkan pisang memang kami suka..

quinnie said...

dah buat rupanya kak atie..hehehe..saya kelmarin buat bom pisang ni..adunan dia memang kena pekat..kali ke 2 buat baru dpt adunan yg betul..hehehe...air tu memang tak leh taruk awal...tengok adunan...sebab kalau pisang tu dah masak ranum..air dari pisang tu je dah byk..tapi saya suka guna resepi ni walaupun kena tunggun 2 jam...hehehe

Zana Adieyza said...

makan kuih bom pisang dgn air teh o panas mesti lagi sedappppppppppp...

anitadiana said...

tei..teringgat masa kat kampung dia jual besar mcm penumbuk ita panggil kueh boom pisang gak..sedap dan lembut di dalam dan garing di luar...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam yatie.tk pernah cuba,firstime nih!Tp mmg sedapkan...nanti nk buat lagi larr

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam shy lady...mmg meletop!cepat jer habih!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam k.erna..sama la kita.Jemput makan :D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Lina..cepat habih sbb dah meletup kat lam perot.hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kaz..ha'ah tp k.atie mkn ngan HB jer.anak pompuan k.atie xsuker...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam admie.ha'ah cam jemput pisang tp ada tambahan bahan2 lain.Cubalah..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam k.paty...tue la pasai.jauh2 kang kena bom lak :D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kak Lin...mcm sama cam jemput pisang tp saiznya besarrr lg dr jemput2 tu kan...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kak zakie...kat umah ni jarang msk pisang2 nih.klu ada br masak kuih/pengat

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam quinnie..terima kasih atas resepi yg sedap nih!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam zana.makan ngan kopi panas,pastu cuaca ujan lak.mmg ngancam :D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam anita.mmg kuah tu la ni tp atie xder buat bsr sgt...kat tepi2 jalan,kdg2 ada org jual gak.

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™