Monday, December 26, 2011

Cendawan Goreng BerTepung & Balik Kampung!

Salam semua....jemu dah korang melayan n3 luahan hati atie tu ya?hihi.Biasa la,klu anak2 balik bercuti,masa byk kat dapo ..Alhamdulilah,anak lelaki atie dah mula bercuti cuti..bermula jumaat lps.Cuti pon  xlama  dalam 10 hari jer.jadilah kan?.
Semlm pula kami sekluarga menziarahi MIL kat kg(sonok dia brjumpa ngan cucu2 ni) & menghadiri jemputan ke majlis perkahwinan di sana sini....penat oooo!
Ramai yg mengambil kesempatan mengadakn kenduri kendara sempena cuti hari krismas semlm (sorang pekerja Mylaling(kristian) dh awai2 mintak cuti..nk g gereja katanya..)
.Jom kiter cite pasai masak2 lak(dah lama xn3 kan?).Sebenarnya,antara yg menjadi  kesukaan anak2 atie  ialah..cendawan goreng bertepung...mudahhhhhh sgt.mmg wajib ada bila anak2 bercuti kat rumah.Jom layann.
InsyaAllah,kami akan balik ke kg arini...Doakn semoga perjlnan kami slmt  yer.Jumpa lagi nanti.Klu rajen tu nanti buang la sawang2 ke?...mopkan lantai ke?..Daaaaaaaaaaaa

Bahan-bahan:

**3 pkt cendawan
**Tepung goreng ayam serbaguna(Tepung kentucky)
**3 biji telur
**sdkt garam
**ketumbar + jintan(tumbuk,gaulkn sekali ngan tepung)

Cara-cara:

1.bersihkan cendawan dan potong setiap cendawan kepada 4 bahagian.
2.pukul telur hingga sebati, masukkan ke dalam bekas yang berisi cendawan tadi, gaul rata. sementara itu bolehlah panaskan minyak.
3.masukkan tepung goreng ayam serbaguna, gaul hingga semua cendawan diselaputi tepung.
4.goreng hingga kekuning-kuningan (deep fry)
5.bolehlah dihidangkan...sesuai dimakan begitu saja atau bersama-sama dengan nasi.

Tuesday, December 20, 2011

Luahan Hati

Beberapa hari ni,sbk menglist semula blog2 kengkawan yg dah 'hilang' masa dok gatai tangan mengodek blog aritu.Maaf la pd korang semua yg mana blognya xdeInsyaAllah atie akan senaraikn semula.
.Penat gak nk  mencari mana2 blog yg atie ingat...sayang sgt sbb ada blog yg atie tak dapat kesan!.
Harap2 korang singgah ke blog ini  & atie akan senaraikn semula.Dulu penuh kat sidebar tu bloglist kengkawan.Nak singgah pon senang...bc n3 trbaru depa.Skrg ????
Nak buat camna kan?salah sendirikkkkk

Salam semua..br sempat nk buat n3....arini bzzz sgt,tukar langsir  & cadar bilik2,Alhamdulilah,cuaca ok arini..kain semua kering.Lepas mengemas semua,terus ke dapo..masak tuk tghari lak.
Apa yg atie masak arini?macam yg korang tgk lam gambar tu la...ayam WAJIB ada menjak anak balik bercuti ni.Xkisah la masak apapon..ibu-ayah jer yg dh jemu ngadapnya :D
Jom layan menu atie arini..nk ziarah umha kengkawan jap.sapa nk ikotttt????Jommmmm

Monday, December 19, 2011

Pilihan IBU & ANAK

Salam...ptg2 camni melayan selera & kesukaan atie & anak pompuan atie(no idea sebenarnya..hihi).dari sekolah menengah sampai la dh sekolah menengah,.kesukaan Adik..eskreem kacang merah!.Klu beli sekotak tu mmg asyik berulangalik kedapo,bukak esbok.
Ibunya lak...suka mkn kuaci!.Dulu mmg xsuker mkn kuaci...masa dok jg anak buah kat Ipoh aritu la,bermulanya 'jatuh cinta' ngan kuaci nih.Klu g soping..benda alah ni la yg atie cari dulu.Mylaling  kata,xder feadahnya mkn kuaci ni..sampah kulit jer yg banyak.Klu atie dh dok mengadap kuaci tu..selagi xhabih 1 paket..mmg xbergerak la dr situ.hikhik.
Korang ada ke yg suka kuaci cam atie?atau ada jajan lain yg korang minat?Cer citer...

Sunday, December 18, 2011

Bubur Kacang Hijau Durian

Salam....slmt ptg & slmt berhari mggu semua.Arini xder g mana2 pon...dok umah,kemas umah & masak2 jer.Semlm kami melawat anak llaki atie kat asrama...dah habih exam & sekolahnya mengadakn lawatan sambil belajar pd hari selasa mggu depan.
Ptg semlm kami ke KL & menghtr la brg2,baju & seluar tambahan tuknya serta duit belanja sekali.Semoga perjlnan mereka selamat pergi & balik.Aminnnn.Lps ambik Abg kat asrama..bwk dia kuar g mkn2,soping jajan kat GIANT & jln2 kat KL.
Arini tingin lak nk buat bubur kacang + durian(balance durian aritu ada simpan lam esbok).jadinya ptg ni kami minum ptg dgn bubur kacang + durian & cicah ngan roti.Kami berdua klu mkn bubur kcg WAJIB cicah ngan roti sekali.Entah la,dh trbiasa camtu.hihi.Resepi bubur copy dr umah yatie..makasih ya.Jom makan sama2...Daaaa

Resepi Bubur Kacang Hijau Durian ( Sumber : Dapur Yatie )

Bahan-Bahan

2 cawan kacang hijau – rendam 1 jam
Air secukupnya utk merebus kcng hijau
2 cawan santan pekat
2 cwn santan cair
1 ketul gula melaka
1/2 cawan gula pasir
2 helai daun pandan
1 sudu besar minyak masak
2 helai daun pandan – belah dan simpul
1 sudu kecil garam
Isi durian secukupnya.

Cara-Cara:

1.Rebus kacang hijau bersama air, garam dan masukkan 1 sudu besar minyak masak (*biar cepat empuk).
2.Bila kacang telah empuk dan kembang, masukkan gula pasir.
3.Masukkan pula gula melaka yg di racik. Kacau hingga gula larut dan sebati.
4.Masukkan isi durian….masukkan pula santan cair ke dalam periuk bersama daun pandan. 5.Masukkan santan pekat dan gaul sebati.. Biarkan mendidih sebentar dan tutup api.
6.Setelah siap bolehlah di hidangkan.(Kalau tak suka durian, tak perlu letak ya…)

Dah Lama Tak Makan Buah Ni

Selamat berhari mggu semua.No idea nk citer pasai apa...tp skrg musim buahkan?nak la citer pasai buah yg mmggggg jarangggg atie jumpa(atie tau!..bkn org lain :D).
Al kisahnya mggu lps g majlis perkahwinan sepupu MyLaling kat Chenderong balai(perak juga..).masa dok lam kete nampak la ada sorang pakcik sdg kait buah manggis ngan anak dia kat tepi jalan...atie cakap la ngan Mylaling,dah lama xmkn buah manggis.
Pastu bukak la story atie kecik2 dulu..hihihi.Dulu buah manggis ni mmg biasa atie mkn sbb Apak mmg byk tanam pokok ni kat keliling umah CUMA skrg dah habih tebang semuanya.
Tu la tpt kitaorg adik beradik main masak2...main kawen2...jadi superman.Klu mengait manggis ni...dpt sampai seguni,punyalah byk namun kini tinggal kenangan.
Ari khamis lps...MyLaling g ke Putra Jaya ngan kawannya...ptg tu bila sampai umah,dia suh ambik barang kat bonet.Bila atie angkat barang tu cam berat je...rasa cam bulat2 kecik(xnampak sbb berbungkus lam plastik hitam).
Masuk umah bila bukak jer..BUAH MANGGIS!Xsangka dpt gak mkn buah manggis...terima kasih MyLaling sbb belikn atie buah manggis(tingin nk mkn BKN ngidam tau!).Yg byk makan,pasti lar atie....MyLaling & Adik xminat sgt buah manggis ni.2-3 hari asyik ngulang mkn sampai habih!!sedapppppp..putih jer isinya.

Friday, December 16, 2011

Ingatan dari Insan Kesayanganku.

Salam.Semlm kami menyambut hari lahir atie secara sederhana shj...yg penting ia diraikn bersama insan kesygan atie.Terima kasih kpd SUAMI & ANAK2 yg sering mengingati tarikh trsebut.
Hadiah dari anak2 mmg membuatkn atie sebak..bkn apa mereka sanggup menyimpan wang semata2 tuk membelikn atie hadiah pd bln disember ini.sesungguh atie bersyukur & beruntung mempunyai anak2 spt mereka...anugerah terindah dari ALLAH.
walaupon anak llaki atie tidak dpt bersama meraikannya tp telah menitipkn hadiah drnya tuk atie.Ibu sayang kalian berdua.
Doa ibu,semoga kalian berdua menjadi anak yg soleh & solehah.Aminnnnn
Sebenarnya MyLaling kata tahun ni xder hadiah :D...HANYA CINTA,KESETIAAN & KASIH SAYANG yg mampu diberikn pd atie.
Bagi atie,semua itu sudah sgt memadai & atie amat bahgia sepjg hidup bersama.Namun SUPRISE!!..bila mlm tu MyLaling berikn sebuah kotak yg berbalut(masa tu atie dah senyum simpul..hihi).hadiah yg diterima adalh HANDPONE NOKIA!.
Terima kasih ABANG...I LOVE UUUUUU.



Sup Ketam

Salam semua.Trlebih dahulu atie nak ucapkn TERIMA KASIH sgt2 pada kawan2 semua diatas ucapan & doa-doa kalian sempena hari lahir atie semlm.Semoga ALLAH sahaja yg dapat membalasnya.Aminnnn
Alhamdulilah,semlm mmg hari yg sgt membahgiakn atie....diraikn oleh suami & anak TP sedih la jgk sbb anak llaki atie tiada bersama meraiknnya.Namun cukup trharu bila telah sedia menitipkn hadiah utk ibunya ini(nanti kita citer :D).
Semlm pon dia ada colling2 mengucapkn selamat hari lahir tuk atie.Sebak lak rasa hati.
Okeylah,menu hari ini..setelah semlm seharian mengantung peyok belanga...sup ketam.dah lama xmasak sbb kurenggg peminatnya kat umah ni tp kuahnya LICIN!.atie la yg dok meratah ketam2 tu...MyLaling cakap ssh nk mkn ketam nih.
Selain sup ketam,atie masak gak ayam goreng berempah,tumis sayur bayam & sambal tumis ikan.Alhamdulilah,rezeki kami hari ini.Jom layan resepi dr K.idamesraNet.Terima kasih.


Bahan-Bahan:

5 ekor ketam
5 ulas bawang merah ]
4 ulas bawang putih ]di kisar
2 inci halia ]
½ kampit rempah sup
1 biji bawang besar - dihiris
sedikit rempah tumis
2 btg serai -dititik
daun sadri secukupnya-atie ganti dgn daun sup.
garam/serbuk perasa-secukup rasa

Cara:

1.Bersihkan ketam.tumis rempah tumis dan bawang hiris hingga garing.
2.Masukkan bahan kisar,rempah sup dan air secukupnya.setelah mendidih,masukkan ketam.
3.Setelah ketam masak,taburkan daun sadri.

Cadangan Hidangan:
Enak dimakan dengan nasi panas-panas.Juga boleh dimakan sebagai bihoon sup atau dengan bubur nasi.

Thursday, December 15, 2011

HAPPY BIRTHDAY ATIE!


Alhamdulilah,bersyukur ke hadrat Ilahi kerana memanjangkn usia atie tuk setahun lagi.Semoga sepjg usia ini...segala amalan2 atie akan diterima oleh ALLAH.Aminnn.
Bersyukur sgt sbb dah usia sebegini atie dikurniakn keluarga yg sgt bahgia.Ada suami tuk berkongsi suka-duka..sebagai teman kala kegembiraan menyapa,tenangkan hati ketika gundah melanda,penguat semangat tika impian musnah,merawati ketika atie trlantar kesakitan,menumpangkn bahunya ketika atie kesedihan serta kelahiran sepasang cahayamata..menceriakn istana bahgia kami.
Terima kasih tak trhingga kepada Arwah Mak yg telah melahirkan atie ke dunia ini..meskipon Mak tiada lg bersama atie namun memori bersamanya kekal bersama atie..xmungkin jasa & pengorbanan Mak atie lupakn.Al-Fatihah tuk Mak.
Tak lupa tuk Apak kesayangan atie...bertungkus lumus memerah keringat tuk membsrkn atie & memberikn pendidikan buat atie.Dan pastinya saat Apak mewalikn atie untuk menyerahkn amanah kpd suami tuk menjg & mendidik atie pula...tidak akan atie lupakn.Terima kasih Apak!
Kpd adik beradik yg sgt atie sayangi..pastinya mereka amat mengenanali siapa ADIK/KAK YANG mereka ini.Syukur padamu YA ALLAH..atie masih bersama2 mereka hingga ke usia ini...Alhamdulilah.
Kpd teman-teman semua...atie bahgia sgt bila mengenali kalian semua,menceriakn hari2 atie,brkongsi pelbagai cerita bersama kalian.Meskipon tanpa mengenali raut wajah namun kemesraan kita ttp terserlah.Semoga satu hari nanti,kita akan bersua muka.InsayaAllah.
Semoga bertambahnya usia ini akan lbh mematangkan atie,menjadi isteri yg solehah kpd suami yg atie cintai serta ibu yg trbaik tuk sepasang cahayamata atie.Aminnnnnnn

Wednesday, December 14, 2011

Soping Buku Adik

Salam.semlm kami bersoping buku2 rujukan tuk Adik(anak pompuan atie) kat Teluk Intan..pastinya di STL.Dlm hujan2 tu kami sampai...dr tingakt 1,naik tingkat 2 pastu naik tingakt 3...turunnnnn balik ke tingkat 1 semula.hikhik.Kt STL ni,brg2 keperluan pelajar semua complete.
Atie ngan MyLaling duduk jer kat bangku dalam STL tu..penat ngikut Adik jer.Bila dia dah dapat semua brg2 yg diperlukan...bayar time!!Alatan tulis & 18 buah buku yg dibelinya...dlm RM19X.XX gak.xper la tuk dia belajar...lgpon klu Adik dah xguna buku2 tu lagi,anakbuah atie ramai yg akan kesekolah menengah.
Buat masa skrg,brg2 Adik spt buku2 rujukan,alatan tulis,uniform sekolah dah settle..kasut sekolah guna yg tahun lepas punya,elok lagi.Cuma bag sekolah blm jumpa yg dia brkenan & tudung2 pon lom siap lagi...sbb ibunya ni yg jahit sendiri.Klu buat sendiri tudung...senang nak adjust labuh/pjg tudung tu.



Yang nie atie belikan tuk anakbuah kat Ipoh tu...alatan tulis angrybird!

Bloglist Hilang???

Salam semua.maaf la semlm korang xleh nk bukak blog atie,kononnya nk adjust sikit lar blog nie..last2 lain lak jadinya.Jgn lak trperanjat klu 'langsir blog' tiba2 bertukar :D.Disbbkn semlm gak..BLOGLIST atie hilang semua!!!!!.Sedihnya..
Pada korang..minta tolong tinggalkn link korang tuk simpanan atie semula.camna blh jadi camni :(

Monday, December 12, 2011

Kuih Kukus Bawang Goreng

Salam semua & slmt ptg...maaf la atie dah ghupa biskut lak,kejap ada..kejap xder.Apa kabar korang semua?
Rindunya ngan blog & xsabar nk tempek masakan kat sini..jadinya menayang la kuih yg telah ramai mencubanya & arini br atie sempat nk mencubanya.
Alhamdulilah,kejadiannya elok sgt...sedap!.Sebenarnya atie buat 2 loyang...1 atie kasi MIL.wah!firstime buat terus kasi MIL ye?MIL pon pelik gak bila tgk kuih nie sbb dia xpernah jumpa..TP katanya sedap(perasan jap menantunya nih!.Pada Izah,terima kasih berkongsi resepi yg sedap & mudah ni.Jom layan..meh ambik sepotong sorang yer!.

KUIH KUKUS BAWANG GORENG

by: izah

3/4 cawan + 2 sb tepung gandum

1/4 cawan tepung ubi kayu

1/2 cawan gula halus

1 cwan air pandan *5-7 helai daun pandan

1 cawan santan pekat

sedikit pewarna hijau apple * jika suka

1/2 genggam bawang goreng

caranya:

Panaskan kukusan.

Campurkan semua bahan di atas kecuali bawang goreng.

Kemudian blend/ kisar sehingga sebati.

Masukkan ke dalam mangkuk, masukkan bawang goreng. Kacau-kacaukan.

Kemudian tuang ke dalam loyang yang telah disapu minyak.

Kukus sehingga masak (30-40 minit).

Tunggu sejuk kemudian hidang.

********kuih ni dapat kecik comel je.

Kena gunakan loyang palingg kecil.

*disyorkan menggunakan bahan2 semula jadi. Contoh: bawang goreng buat sendiri, santan perah dan daun pandan.

*bawang goreng kena letak sikit aje, nak kasi rasa lite lite gitu. Dalam gambar tu, saya letak terbanyak bawang goreng nyer. sedikit menjejaskan rasa.


P/S:Semlm 11 Dis merupakan tarikh hari lahir Arwah MAK atie.Hanya doa & bacaan ayat2 suci Al-Quran yg mampu atie hadiahkn tuk MAK.Semoga ALLAH mencucuri rahmat ke atas roh MAK & MAK trmasuk dalam golongan org2 yg beriman.Al-Fatihah.

Sunday, December 11, 2011

Ziarah Abang & Ke TESCO

Salam & slmt berhari mggu...kemana arini?.Semlm kami melawat Abg(anak llaki)di asrama.bertolak seawal 8 pg...kemudian bawa Abg kuar makan2,jalan2 & soping beli jajan kat TESCO yg berdekatan.
Yg paling byk memborong Adik la...brg2 persekolahan tuk tahun depan.TESCO lak mengadakn promosi 'kembali ke sekolah'..ramai la ibubapa yg mengambil kesempatan tuk soping brg sekolah anak2.
Harga blh tahan gak tuk uniform.kasut & bag sekolah..pada yg punyai anak ramai.mmg 'sakit' gak hujung tahun camni trutama yg tidak bersedia lbh awal.Semoga brbelanja dgn lbh berhemah :D


Area kesukaan Adik..
Kesini juge..

Thursday, December 8, 2011

JOM MAKAN BUAH-BUAHAN.

Semlm MyLaling g Seri Iskandar,Bota sbb nak jumpa ngan kawan dia...atie xikut .bila sampai umah je,bkn main byk buah durian & rambutan yg diangkatnya ke dapur.katanya beli kat org kampung di Kampung Gajah...murah!
Mmg puas la kami mkn durian mlm tu...ada balance byk lom lopek lagi.Tue pon seblm balik kerumah,singgah kat umah MIL & kakak ipar...kasi depa buah durian & rambutan tu.Masih byk lagi bawak balik umah.
Tp mmg skrg musim buah rambutan & duriankan?.Tingat lak kebun durian & pokok rambutan depan umah Apak..berbuah ke tidak?Lom sempat lg nak blk kg cuti sekolah ni...rindu ngan Apak.Biasa tepon jer..Tp adik2 atie setiap mggu bergilir balik kgnya menjak cuti sekolah nih.Alhamdulilah.




Pecal.

Salam & slmt tghari semua..arini lambat lak beronline.tapi nak gak menayang juadah kami tghari tadi diantaranya ialh kuah pecal beserta sayurannya.
Yg juga menjadi kesukaan MyLaling..bkn main menambah2 mkn tghari tadi..Alhamdulilah.sayurannya pon xbyk..timun xder,klu dapat jantung pisang,pucuk ubi lagiiiii tambah sedapkan?.
Wah!arini ada lak pencuci mulut...mangga tu beli kat pasar mlm gak semlm...sekg dlm 5 henggit tp berbaloi lar sbb manissss.Jom layan.Daaaa.


p/s:Tk lupa TAHNIAH tuk blogger kemma yg dpt baby boy yg sgt comellll..hero ketiganya!!

Wednesday, December 7, 2011

Rezeki Lagi!

Alhamdulilah,masih ada rezeki tuk atie menjak rajen join CGL ni..trbaru menang Giveaway kat blog mommy Nadia.
Hadiah yg bakal atie menangi ialah... mcm voucher la tuk 4 hours makeup session...yg dianjurkan oleh ENUCA.Alahai,atie ni bkn pandai bermakeup2 nih...biasa tempek bedak,calit gincu..siap!!
Pada mommy Nadia,terima kasih mengadakn Giveaway serta menyediakan hadiah yg awesome ni.
Nak pergi?sempat pergi?jadi ke pergi?sapa nak hantar?Dok ting tong pikir...
3 Consolations prizes:
1 invitation to 4 hours Hands-on Personal Make up Workshop

Gulai Kari Sotong

Salam & slmt tghari semua.Masakan atie ditengahri rabu ini adalh kari sotong.menu2 yg berasaskn sotong ni mmg poberet Adik...tambah2 lak klu buat sambal sotong tp atie rasa cam jemu lak.akhirnya,buat la kari jer sotong tu.
Tuk kelainan atie tambah 2 sdb kerisek..tambah sedap lak :D..Kpd yana MYR terima kasih atas resepinya..maaf la ada bahan lain yg atie tambah kat resepi yana ni.kpd yg ingin mencuba..slmt mencuba.Dah siap masak htr kat umah atie semangkuk yer.



Bahan-bahan ( sumber:yanaMYR) )

  • 6-8 ekor sotong (sederhana besar)
  • *1 ulas bawang merah
  • *1 ulas bawang putih
  • *setengah biji bawang besar
  • *2 hiris halia
  • satu tangkai daun kari
  • 2 biji lada besar
  • 2 sudu makan serbuk kari
  • satu sudu makan serbuk kurma
  • sedikit air asam jawa
  • secubit garam
  • 1 sudu makan cili boh
  • 1 batang kulit kayu manis
  • (bahan yang bertanda * di mayang)
  • 2sdb Kerisik-atie tambah
  • Separuh batang karot-potong bulat2-atie tambah

Cara-cara

  1. Panaskan minyak, tumis bawang besar bersama secubit garam.
  2. Apabila dah naik bau, masukkan kulit kayu manis, bawang putih, bawang merah, halia, cili boh dan daun kari. tumis hingga naik bau
  3. Kemudian, masukkan sotong dan serbuk kari serta serbuk kurma. tambah sedikit air jika perlu.
  4. Kacau dan terus tutup periuk untuk satu minit. (kecilkan api)
  5. Terus masukkan santan, lada besar dan kiub pati ayam. kacau hingga mendidih
  6. Masukkan gula dan air asam jawa secukup rasa.
  7. Bolehlah diangkat dan terus dihidangkan. ( pd sesiapa yg sukakan tomato blh jg dimasukkan sekali)

HADIAH MENANG CONTEST DAH SAMPAI!!

Alhamdllh,hadiah yg atie menangi ketika join Contest yg dianjurkn oleh puteri Nuur & FISHER-PRICE iaitu barangan permainan kanak2 yg bermutu dah pon sampai.Teruja bila Encik posmen kasi bungkusan yg bsr semlm.
Atie menang tempat ke 2 dlm segmen ke 3.Hadiah yg atie menangi ialah DOODLE PRO GLOW yg bernilai RM149.90!!.
Mainan nie sesuai tuk kanak2 yg berusia 3 tahun ke atas TP anak pompuan atie lak yg excited bila nampak mainan ini....hihi.
Kpd penganjur..terima kasih & semoga puteri Nuur sentiasa dimurahkn rezeki.Aminnnnn


WORDLESS WENDNESDAY

Tuesday, December 6, 2011

Kuih Bom Pisang

Juadah tuk kami minum ptg hari ini ialah kuih bom pisang..ghupanya xbape cantik la pulak sbb xpandai nk bolat2 dia..hihi.
Apapon mmg sedap & lembuttttt sgt.Sebenarnya ada lebihan pisang lam esbok..dr membazir dek busuk,atie pon merajinkn diri buah kuih bom pisang ni.xdpt byk pon...jadi la buat keluarga kecil kami.Terima kasih kpd Quinnie yg berkongsi resepi ini.

Bahan-bahan:(sumber:Quinnie)

600gm pisang masak ranum
1 telor ayam
120ml susu segar/ santan-saya ganti dgn susu pekat dlm 4 sudu besar lepas tu tambah dgn air dlm 50 ml
60-70 gm gula pasir
210-230gm tepung gandum
1 sudu teh soda bikarbonat
sedikit garam
minyak utk menggoreng

Cara2

1. Lecek pisang..kemudian masukkan susu dan gula dan telor...ayak tepung..soda dan garam dalam adunan..kacau rata...adunan hendaklah agak keras..jika tidak bentuknya tidak bulat(atie trlembut sikit)

2. biar adunan 2 jam kemudian barulah di bentukkan bulat dan digoreng dalam minyak yg panas hingga warnanya keemasan. angkat dan toskan.

Sambal Tumis Ikan Talang Masin

Salam & slmt ptg semua.Alhamdllh,cuaca hari ini panas sgt..kering la kain yg atie basuh pg tadi.Semlm mmg Xjumpa langsung matahari sbb hujan!
Arini atie msk simple jer...masak lemak ciliapi ayam + kentang,ulaman,ikan goreng bertepung & sambal tumis ikan masin talang.Klu hari2 layan ayam jer...jemu gak(kecuali anak pompuan atie..hihi).tambah menu ikan masin sikit...kasi sambal pedas2.Fuh!
Tp xleh la mkn hari2 kang kena penyakit darah tinggi lak.Resepi atie copy dr blog Mrmama.terima kasih ya!
Klu diikutkan atie xder la sedetail ni bahan2nya..main campak jer:D tp sebagai panduan bagi yg ingin mencubanya..atie sertakn sekali resepinya.
Selamat mencuba.Daaaa
Bahan-Bahan:(sumber:Resepihidupku)

350gm Ikan Talang Masin(atie beli dah siap ptg-gorengkan)
20 Biji Cili Kering-rebus-kisar
2 Biji Bawang Besar-1/2 kisar & 1/2 ptg bulat2
2 Biji Bawang putih-kisar (atie tambah)
1 inci halia-kisar (atie tambah)
1/2 Inci Belacan-kisar
1Sdb Paste Asam Jawa Adabi
1 sdt Gula-xmau isi pon xpe
Minyak masak

***Rendam ikan talang masin dgn air garam semlman tuk mengurangkn masin.

Cara-Cara penyediaanya:

1.Panaskan minyak,tumis bahan-bahan yg telah dikisar/ditumbuk tadi dan kacau sebati.
2.Masukkan gula dan garam hingga pecah minyak
3.Masukkan ikan talang masin yg telah siap digoreng tadi.
4.Kemudian masukkan paste asam jawa dan bawang besar yg telah dipotong bulat.
5.Kacau sebati hingga mendidih.
6.Dah siap,bolehlah dihidangkan!
© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™