Saturday, October 6, 2012

Cucur Bawang Udang Geragau

Salam & Slmt berhari mggu semua.
Mesti ramai yg bercuti arini...g jln2 ngan family,ada yg pulang ke kg menziarahi orgtua & ada yg melawat anak2 kat asrama.Semoga ceria semuanya ya...
Juadah sarapan pg kami dihari sabtu ni....cucur bawang udang geragau cicah cili sos(^_^).Semlm sewaktu bw trjumpa la blog sorang kakak/adik ni...trpikat lak atie tgk cucur dia.
 Pg ni gigih mencuba resepinya....tp buat pon xbyk,dpt sepinggan tu jer.Mmg sedap...pd peminat2 cucur,leh la cuba try resepi cik kak/adik ni sajiandapurbonda.
Kpd empunya resepi,terima kasih berkongsi...halalkn atie kongsikn diblog atie pula.
Terima kasih

Bahan-bahannya:

1/2 kilo tepung gandum
150 gm udang geragau - boleh tambah lagi kalau suka
2 labu bawang besar - dicincang kasar
2 biji cili hijau - dihiris nipis
2 sudu besar susu tepung
1 biji telur
1 sudu kecil serbuk soda bikarbonat
1 sudu kecil serbuk kunyit
1 kiub ikan bilis Maggi
Daun sup/daun bawang
Garam dan gula
Air suam secukupnya untuk membancuh adunan
Minyak untuk menggoreng

Penyediaannya:
1.  Rendam udang geragau selama lebih kurang 10 minit.  Kemudian basuh sehingga bersih.  Kebiasaannya bila kita rendam udang geragau, pasir akan mendap ke bawah.  Basuhlah berulang-ulang kali sehingga tiada pasir dan toskan.
2.  Di dalam bekas, satukan tepung gandum, udang geragau, cincangan bawang besar, cili hijau, susu tepung, telur, soda bikarbonat, serbuk kunyit, kiub ikan bilis Maggi, daun sup/daun bawng,  garam, dan gula.  Gaul-gaulkannya.
3.  Kemudian masukkan air suam sedikit demi sedikit dan gaul adunan tadi sehingga sebati dan boleh dijemput.
4.  Biarkan 1/2 jam sehingga adunan naik sedikit.
5.  Sebelum digoreng, pastikan adunan digaul rata sekali lagi.
6.  Panaskan minyak di dalam kuali.  Jemput adunan tadi dan goreng sehingga kekuningan.  Memandangkan adunan ini dimasukkan soda bikarbonat, maka tesktur cucur adalah lembut.
7.  Sedap dicicah dengan sos cili thai; manis-manis pedas.

27 comments:

Sheila Shafeareen said...

salam selamat pg dan behujung minggu hemmm sdp tu sarapan pg atau ptg gan cucur udang geragau...bau harum udang bangkit selera...cicah gan sambal tumis syok ni heee

kak tini (umialya) said...

atie, bak sini sikit, terliur daa...

kak tini (umialya) said...
This comment has been removed by the author.
Amie said...

selamat pagi Atie....
samalah sarapan kita pagi ni... Amie buat cucur bawang tapi bubuh ikan bilis, tak sempat ambik gambar, sebab anak-anak dah berebut nak makan.... cucur papun, memang hidangan evergreen kan Atie...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam sheila..tu la yg mampu atie sediakn tuk alas perut HB sblm g keje.
Tghari kang br mkn berat2 sikit:D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Ummi Alya#

Tggu atie dtg sat lg...htr sepiring:)

Kakzakie said...

Kakak sarapan beehon hari ini atie. Lama kakak tak makan jemput-jemput udang geragau atie. Kakak suka kalau ada ni...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Amie#

Tang mkn berebut2 tu la makin berselera nk mkn Amie...ingat lak masa zaman kecik2 dulu,Klu mak buat cucur,sepinggan beso pon tak cukup....

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

kak Zakie#

Xder idea nk masak apa arini kak...nk msk nasi lemak HB nk cpt g keje.
Sempat buat cucur je la...kang tghari br dia blk mkn yg berat2 pulak :D

Zie said...

buat sarapan sedap nih kak

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Sedap nye.. Boleh cuba ni..

Norzie hany said...

Sis pun baru aje buat,mmg menjadi kegemaran kami sekeluarga.

EmbunRosaliza said...

Assalam Atie, mkn cucur panas2 pagi2 mcm ni mmg best kenyang juga, akk tak pernah buat cucur udang geragau ni,

cHeRyNa PiReS said...

geragau adalah kegemaran saya walaupon itu sangat mahal. sangat mahal...sehingga rasa sangat stress bila membeli :)

dan cekodok nieh dr gambarnya sama macam arwah nenek saya punye.

alahaaaii...dah ada yg panas punggung nak ikut resepi ni. rasa nak masak.

selamat menjalani hujung minggu. macam byk aktiviti tu?

Cikgu Ma said...

boleh try nih..suka kalo buat cucuq2 ni...

maya amir said...

lama tak dtg sini.. masuk2 ada cucur bawang udang geragau..bestnye...:)nom nom!:)

shera haifa said...

huwaaa.. ngah lapar. ada lg x? nk ckit..

Aju Mohit said...

Sedapnya kak atie, makan panas2 sedap tu, nak plak pekena teh tarik kan, emm nyum2

Che Rosliza Che mat said...

sedapnya cucur kak tie..petang2 makan gan air teh mesti seronok...

adyna said...

wah buat minum ptg ok nie :)..nak klik2 ape yg patut

izahdaut said...

comelnya cucuq akak... hehe.. sedap ngap nih petang2 gini :-)

Acik Erna said...

assalam atie..petang yengok cucur yang elok cantik bulat kejadian nya boleh buatkan pertu jadi lapar

ieda said...

sedappnyee kakak ...

saya suke nie .. anak2 pun suke
cuma pagi tadi x sempat nak grg huhuh

ekinashikin said...

sedaplah cekodok ni..hihi...
sya jarang masak guna udang geragau or udang kering..
tpi rajin membeli...ekekeke...

ibh_sue said...

Cucur paberet sue. X kira apa jenis cucur. :D

sal ya said...

hari tu pinjam resepi daripada blog yang sama utk siakap tiga rasa. cuma ada tukar2 sikit. hehehe...

Myra Jay said...

Sedap makan waktu petang..

Terus rasa balik satgi nak bancuh cucur jagung ;D

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™