Wednesday, October 3, 2012

Tempe Goreng Berempah

Salam.
Maaf dah trpost lak n3 besday anak llaki atie yg septtnya 'kuar' pd 15 oct...sowy korang!!

Okeylah,antara juadah tghari atie arini ialah tempe goreng berempah sbb guna biji ketumbar(^_^)..
Klu atie masak tempe camni..mmg habih licin,tambah2 time ngah mengoreng kat dapo.Semua ulangalik  ke dapur jer.
Tp sbb anak2 xder...MyLaling g keje...atie la dok ngunyah sorang2 sambil mengoreng.Biasa la klu dah kawen ngan 'org jawa' ni..tempe xleh tinggai.:D
Jemput makan semua..malas atie nk posing bagai tempe tu..ambik jer gambonya dr dlm mangkuk.Blh gitu?
Atie kagum ngan kengkawan yg rajin snap gambar masakan dgn prop bagai...mmg hebat korang.
Bila la atie nk rajen camtukan.
......tggu kamera gedabak sampai kot(order pon tidak..he he he)



Bahan-bahan:(Versi atie)

Seikat tempe-dlm 4 biji(potong serong/ikut suka)
3 Ulas bawang Putih*
1 Sudu Ketumbar biji*
Sedikit Serbuk Kunyit*
Sedikit Garam*
Tepung Beras secukupnya-
Sedikit Air


Cara:
Bahan-bahan yg bertanda* ditumbuk hingga lumat.masukkan ke dalam mangkuk yg berisi tepung beras.tepung beras jgn trlalu byk..tgk jumlah tempe kita tadi.bancuh seperti kita nak mengoreng pisang kesemua bahan2 tadi.Dah siap...celupkn tempe kedlm adunan tepung & goreng hingga masak.siap!!.

p/s:tempe yg digoreng begini,sedap di makan ketika masih panas lg....

16 comments:

Rai Ourkizuna said...

oo..ada guna bawang putih ek..ok..boleh try yg ni pulak..

saya guna rempah semata mata aritu.. sedap gak..

Myra Jay said...

Bolehla dicuba sebab sekarang ni myra dah suka makan tempe ;D

Nad @ MamaZN said...

La...15okt ke? Igtkan arini..hahahahha..!adoi, tak pasal2 dah wish 2mggu awal :)

aneem said...

sedap nie akak..leh lah cobe pas nie...
kucur dah ayor liur nie

Fieza79 said...

nyumm2..sedap nya tgk..mesti kak atiey nye tempe lg sedap kan dri yg di kedai rsa hambar je..., pnh cuba sekali dua..ke mmg tekak ni dh bkn tekak jawa kan..? hikhikk

Norzie hany said...

Cicah dgn sambal kicap sedap ni atie.

Amie said...

hadoii Tie... bila kukawin dengan bukan jawa, tempe pula yang selalu kutinggalkan he he he hehh

Acik Erna said...

assalam atie..anak kedua acik suka sangat goreng tempe.nanti nak cuba cara atie ni

|| NaFiRaa || said...

napelah tekak zura tak leh masuk ngan tempe or seangkatan dengannye.. semua makanan berunsur soya mmg zura tak makan.. huhuhu.. nape entah~

Qhaifa Nur said...

buat tempe berempah pun sedap juga...
asyik goreng kosong saja...
cicah pula dgn sambal kicap...aduh sedapnya......

PinkUmmi said...

salam kak...
akak msk sume nmpk sedap...
tp sy nih tak makan tempe la...hehehe

inazamri said...

menu kita sama tapi dah siap2 potong tempe tetiba xjadi nak masak so termasak lak menu lain heheh...tempe tu mebi buat minum ptg ni.(dok mc hr ni)

syiela said...

tak pernah try lagi.. bolah la try nanti

IntaNBerliaN said...

macam best je.. xpnh try lg..

Tihara said...

i like tempe ! :)

fieda said...

mcm sodap ni..

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™