Friday, October 5, 2012

Ikan Bakar Dalam Pemanggang Ajaib

Salam semua.
Menjak2 kat umah atie ni dah beli & biz pemanggang ajaib ni...atie rajin membakar ikan/ayam/sotong tp xberkesempatan nk kongsikn kat sini.
Arini,
br rajen nk snap gambo ikan yg dah dibakar kat pemanggang tu.Biasa atie beli ikan yg besau2 sikit...br sedap menikmati isinya:D
Tp mmg memudahkn kerja....
kuih bakar pon atie guna pemanggang ni gak,tp cuma nanti ada jalur2 la kat kuih tu,takpe la dr nk kuarkn oben..cuci oben.Cam atie mmg malas nk cuci2 oben ni
Guna pemanggang ni...senang nk cuci.
(^_^) promote lagikkkk

Terima kasih kpd http://fromaszkitchen.blogspot.com atas resepinya yg sedap ni..dgn aroma serai satu dapo.
  
 (Sumber: fromaszkitchen)

Bahan-bahan Untuk Ikan :
Ikan pari - dibuang perut dan dibersihkan dengan air asam/kapur(ikan lain blh)
Garam
Asam jawa
Daun pisang untuk membakar ikan pari(atie bakar terus kat pemanggang)

Bahan-bahan Untuk Sambal :
4 sudu lada mesin
Bawang merah - di blend
Bawang putih - di blend
Belacan - ditumbuk
Serai - diracik halus dan ditumbuk(atie lbhkn)
Garam dan gula secukup rasa
Air asam jawa
Limau kasturi - untuk diperah di atas ikan yang telah dicurah sambal


Cara-cara Penyediaan Sambal :

·                     Tumbukkan bawang, serai dan belacan sehingga serai lumat
·                     Tumiskan bahan tumbuk sehingga garing dan masukkan bahan blend
·                     Tumiskan jugak bahan yang diblend tadi sehingga garing
·                     Masukkan air asam jawa sedikit
·                     Masukkan garam dan gula secukup rasa dan gaul rata semua bahan
·                     Bila sambal sudah nampak memekat, angkat dan curahkan sambal di atas ikan


Klu ada yg berminat...pm/email atie ya.Terima kasih

24 comments:

Jaa said...

saya baru sekali guna benda ni..hehe.. guna utk panggang ikan masa bln posa aritu...

JaSSNaNi said...

sedapnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.... ni geram ni... dah siap makan pun.. baru siap ikan bakar.. kalau tak tadi leh makan nasi ngan ikan bakar ni... x per la.. dah tak de rezeki... kan kan.. sib baik dah mamam.. kalau tak pecah pc ni kena tumbuk sbb nak amik ikan tu.. hehehehheh

ibundo said...

adik ipar bundo ada pemanggang ajaib ni. Sibuk suruh beli. Tapi bundo dah ada satu macam tu nama saja bukan pemanggang ajaib. Senang kan masak dalam kuali ni?

|| NaFiRaa || said...

arrgghhh.. nak makan ikan~ huhuhu..

Tihara said...

saya punye jenis lain..sedapnya ikan bako kak :)

SeputihSalju said...

alahai kak tie... terliur saya..

ekinashikin said...

hahai..sedap..terus lapo

Aishah Jahirah said...

saya dah ada pemanggang ni...kakak sendiri jual..hehee.mmg sedap n mudah la guna pemanggang ni kan...yg pntng xmelekat...:)

HALAMANKU said...

Salam kak Atie... sedapnyer...mmmm memang memudahkan kerja pakai pemanggang ikan ajaib tu.. kak masa beli siap dapat CD he he he

Mas said...

jadi lapar lak nengok ikan bako tu kak.he3

nuyui a.k.a miss YUI said...

mnyelerakan sggh tgk ni.

Qhaifa Nur said...

senang betul guna pemanggang ajaib ni...
tak melekat langsung.....

Acik Erna said...

Assalam atie..bila dah kata bau serai satu dapur tu mesti sedap kan atie

inahar ali said...

waduh atie..mengancam ni!! perghhh!!

Qasey Honey said...

mmg amat mudahkan masak jenis bakar n panggang dlm pemanggang ajaib tu..tp skrg nk beli bajet xde lg..hihi..tgk aje la org lain guna...

kemma said...

sedaptu..meleleh dah air liur ni.....hehe

AZLINA said...

Assalamualaikum Atie, akak pernah tengok kat tv pemanggang ajaib ni..betul ke boleh guna utk buat kek..atau akak yg tersilap dengar kot?

Pokok Manggis Depan Rumah said...

sedap nye ikan bakar tu.. mak rasa juga..

adyna said...

dah lama tak buat ikan bakar nie :)

Che Rosliza Che mat said...

sungguh menyelerakan kak tie...nampak sedap...meleleh air liur..

sal ya said...

mmg ajaib. hehehe...

UmmiSyarni said...

Yela kak ati.sy pon dah kerap guna.senang n cepat.aritu siap grill kamben lg! rugi sape tak beli.lai..lai...mai beli.

Myra Jay said...

Sedapnya tengok, nampak ikan fresh je kan :D

Ainul said...

baru nak cuba pemanggang tu. just masukkan ikan & letak sambal tu je??

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™