Monday, October 11, 2010

Kek Sarang Lebah.

Salam semua...baru lps tgk berita kt TV ttg kemalangan ngeri semlm!salam TAKZIAH tuk kluarga2 mangsa dlm kemalangan trsebut....bila tgk kt kwsan kemalangan mmg mengerikan(nk naik bas dh takut rasanya)tapi MAUT dtg x kira dimana kita berada....semoga kita semua dlm perlindungan ALLAH sentiasa.AMIN.doa atie,semoga semua keluarga mangsa2 sabar & tabah.
Mlm2 camni atie nak tempek kek yg atie buat ptg tadi...nampak kek nie kt umah k.rusnah fotopages(masa BW)....trpikat!(terus print resepi..ngee).ptg tadi rajen lak...buat la tuk minum ptg kami berdua....kebetulan pula, kwn atie sekluarga dtg umah ...kek nie la yg atie jamu + ada la sikit kuih raya(awat x habaq nk mai?)...dia ckp kek tue sedap!.... siap mintak resepi lagik..makasih k.rus yer...



Bahan-Bahan:(sumber:K.Rusnah.fotopages)

1 Cawan Gula Pasir-atie kurangkan jadi 3/4 cwn
1 Cawan Air Panas
2 Sudu Besar Mentega
1 cawan Susu Pekat-atie kurangkn 3/4 cwn
1 cawan Tepung Naik Sendiri-ayak bersama
2 Sudu Teh Soda bikarbonate-ayak bersama
4 Biji Telor-atie guna 3 biji sbb saiz bsr
1/2 sudu Teh esen Vanilla


Cara-cara:
1.Masukkan gula pasir dalam periuk,masak hingga gula cair dan menjadi gula perang,tuangkan air panas sedikit demi sedikit sehingga habis(hati2 sbb masa tuang air panas,gula akan memercik!)
2.Masukkan mentega,kacau hingga mentega jadi cair dan sejukkan seketika.
3.Putar telur hingga kembang dan pekat.masukkan susu pekat manis,kacau rata.masukkan tepong,kacau rata lagi.
4.Akhir sekali masukkan adunan no1 dan juga esen vanilla.gaul rata dan perap adunan tadi selama 2-3 jam.
5.Tuangkan adunan dlm tin pembakar(8x6inci)yang telah di sapu dengan mentega dan dialas dengan keranjang aluminium,lengser juga keranjang aluminium itu dengan mentega.
6.Kemudian bakar selama 1 jam dengan suhu 170 darjah celcius(ikut tahap kepanasan oven masing2).sejukkan sebelum di hidangkan


10 comments:

Noorma Ismail said...

sya tak pernah lagi buat kek bersarang ni..sebabnya dulu kakak saya yang rajin buat..saya tau makan jer...mmg sedap pun lebih2 lagi org yg buatkan..hehehe....

kesian kat keluarga mangsa. Saya semalam dh bercadang nk ke Melaka, tgk mak, tp hubby plak nk pegi kerja...so tangguh ler minggu depan. Mmg kalau balik sekitar jam 6.30 petang tu... syukur,,,

Nur Ede said...

Atie... akak mmg suke sangat kek sarang lebah nie taw... tapi baru2 nie akak buat x menjadi pong sarang lebah tu... dier jadi mcm kek span jew... tengok atie buat menjadi lobang2 sarang lebah tu...jelous akak... huhuhu

AZLINA said...

Salam Atie, alahai geramnya akak tengok kek sarang lebah tu, aritu ada buat tp sarang x brpa menjadi la...apa pasai pon x tau la...Nnt nk cuba resepi Atie lak, ok, tq!!!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam noorma..firstime buat nie..Alhamdllh menjadik gak tapi xbape bersarang la....umah org laen cantik jer,sarangnya.buat mkn berdua..bole la...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam k.ede..firtime atie buat tue..jadik lak.Alhamdllh,sok2 buat guna resepi nie je lah...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Azlina..agaknya azlina x perap lama kot!

kasihredha said...

Dulu2 mak akak selalu buat kek ni...tp sekarang dia dah pencen buat kek :)

HomeKreation said...

Salam azatie. Cantik bersarang kek yg atie buat.... nyum2... Along kalau buat cam sarang anak semut je...hehe.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kasihredha...MIL atie yg suke buat kek camni bila raya....menanto nya mkn jer....la nie br nk try sendirik!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Along...xde la x bape cantik nie..klu tgk tuan punya resepi buat lagi cantik sarangnyaaaa....

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™