Wednesday, October 13, 2010

Punch Buah-Buahan.

Mari!mari!...sapa yg haus ptg2...lam cuaca panas nie,meh la singgah kt umah atie....pekena punch buah-buahan yg sejoooook!...buatnya tghari tadi,pastu boh lam esbox.bila MyLaling blk keje tadi....bkn main 'syok' dia minum...Alhamdllh.suker yer bang??mesti dia dok pikir.(rajen lak bini aku buat pencuci molot skrg nih!)....nk ngendeng apa la yer?ngeeee.tapi minum lam cuaca panas2 cam skrg...mmg nyaman sgt.Jom kiter minum sama2..jap!jap!atie ambik cawan kt dapo yer....bape org nk mai umah nih?


Bahan-Bahan:(sumber;myANAKTEKAK.blogspot)

(Utk kuah)

1 tin susu cair
1 tin besar mix fruit coctail
1/2 cawan air
4 sudu gula
1 sudu teh esen vanilla
1 sudu teh tepung custard larutkan dalam air. (tujuan untuk memekat kalau tak masukkan pun tak apa)

Cara membuat:

Campurkan semua bahan dan masak diatas api perlahan ( api kuat akan membuatkan susu berkeladak dan tak cantik). Tujuan masak di atas api hanyalah untuk menghancurkan gula. Jika rasa gula sudah hancur bolehlah tutup api tersebut. Kemudia, masukkan dalam freezer.

(Utk custard)

1 cawan tepung custard
5 cawan air
1 sudu gula
Cara membuat:

Campurkan semua bahan dan masak diatas api sehingga menjadi pekat dan likat (warnanya akan bertukar dari kuning cair ke kuning yg lutsinar). Setelah masak sudukan kedalam bekas2 kecil seperti bekas lompang, dan sejukkan. Setelah sejuk masukkan dalam adunan pertama, sedia untuk dimakan.

12 comments:

ijayuji said...

Salam kak atie! sedapnyerrr punch tu! tekak kita yg tak sedap ni pun kalau nmpk benda2 mcm ni rasa nak buat jer! :D buat panas2 ok kot hihihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam ika...la tk syihat ker?patut la arini ika mkn bubur jer!takecare ok..

PearlnScarf said...

salam k atie.. fiza nak dtg nie... nak 2 cawan boleh??

zarin said...

haaa memang rajin...ada lagi tak? kita pun nak gak sikit ;-)

bArdbOO said...

menarik!!! nak cubalah..huhu

syuE said...

haih! nyum2..tergugat ank tekak..haha!

PUTERA2PUTERI said...

akakkkkk...ada lg x ni..ieta punnk secawan la.....

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam fiza...tggu yer,k.atie cedokkan..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam zarin...xde la rajen...cuaca panas sgt..tekak kering jer,tue yg buat..ngee

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam bard...nanti cuba yer...mudah tapi sedap!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam syue...sabo!sabo!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam ieta....laaa dh sampai ke umah k.atie ponnnn....penat yer mop lantai!meh,k.atie hidangkn punch..

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™