Wednesday, February 15, 2012

IKAN MASAK KICAP LADA HITAM

Salam & slmt ptg.Org dok sibuk menayang menu petang..atie lak menayang menu tghari lak ya.Antara juadah kami tghari tadi,disamping lauk2 yg lain.Alhamdulilah.
Ikn tenggiri pon ngam2 beli 2 ketul...terima kasih pada k.ummi atas resepinya ni.Seorg ibu yg bekerja tp ligat di dapur.Sebenarnya atie jarang masak kicap kat umah ni...xtau la kenapa:D.
Tapi tadi bkn main lagi Mylaling mencurahkn kuah kicap keatas nasi...sedap la kot/wife dia jarang masak lauk camgini...tu yg nambah2.hihi
Ptg ni xder buat minum ptg pon..MyLaling xder kat umah.Atie sorang jer...emmm malas nk masak apa2.Makan lar roti yg ada lam almari tu,cicah ngan tea..kot2 lapar nanti.


Bahan-bahan:(sumber:K.ummiZaihadi@HomesweetHome)

  • 2 keping ikan tenggiri
  • *5 ulas bawang merah - ditumbuk/hiris
  • *3 ulas bawang putih - ditumbuk/hiris
  • *2 cm halia - ditumbuk/hiris halus
  • *1 batang kulit kayu manis
  • *2 kuntum bunga lawang
  • *3 kuntum bunga cengkih (bahan * untuk ditumis)
  • 2 sudu teh lada hitam biji yg telah dikisar
  • 1/2 biji lada benggala hijau & merah - dihiris memanjang-xder
  • 1/4 cawan air asam jawa
  • 5 sudu besar kicap pekat ABC
  • 3 sudu besar kicap cair
  • sedikit air
  • garam dan gula secukup rasa
  • minyak untuk menumis
  • sedikit tomato ceri-xder
  • 3 - 4 tangkai cili padi merah

Cara-Cara:-
  1. Ikan dibersihkan dan dilumur dengan garam dan serbuk kunyit. Goreng 3/4 masak. Angkat dan ketepikan.
  2. Dalam kuali yang sama, tinggalkan 4 sudu besar minyak dan tumis bahan-bahan tumis. Kacau hingga naik bau.
  3. Masukkan lada hitam, kicap pekat, kicap cair dan air asam jawa. Masukkan air sedikit. Biar mendidih.
  4. Masukkan ikan, garam dan gula secukup rasa dan biarkan mereneh sebentar dalam kicap tersebut, balik-balikkan juga.
  5. Bila kuah telah mendidih, masukkan lada benggala dan masak sebentar. Tutup api.
  6. Terus tabur cili padi dan tomato ceri. Kacau balik dalam ikan (untuk mengelakkan toamato ceri layu, masukkan setelah api ditutup).
  7. Hidangkan.

29 comments:

Sheila Shafeareen said...

As'salam harap sihat ye...hem sdp tu lauk ikan masak kicap lada hitam...suka letak kuah pada nasi pastu gaul...hemm selera mkn...

IntaNBerliaN said...

kak tie.. nmpk sedap.. xpnh msk lg nih.. esok nk try lah..hihii

thanks share :-)

[PCL] said...

singgah tgk apa yg menyelerakan..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam sheila..letak kuah kicap tu byk2 kat nasi..mmg best!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Ina..slmt mencuba ya,pastu htr keumah k.atie semangkuk...:D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam PCL..xder apa yg sedap kat sini.Kuah kicap jerrrr...
Terima kasih singgah ya.

fieda said...

kak atie feveret anak2 saya ni..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam fieda..budak2 mmg suka yg berkicap2 ni kan :D

ijayuji said...

Salam kak atie!! ni org jawa dah dtg :D suke betul kita masak lauk kicap kak :D ank2 kita pun menuruni kita suke benda yg ada kicap2 nii, klu mkn nasi putih mesti letak kicap, daging kicap, ikan masak kicap :D sume kicap :D kulit pun dah mcm kicap hihihi

Diana @ Melley Mey said...

ikan masak kicap memang fav kami sekeluarga ( kecuali irfan ler yer .. hehe ).. tambahan lagi bubuh lada hitam... lagi ler berganda sedapnya... terliur pula diana tgk ikan masak kicap lada hitam tu... sedap2!!!

Zie Fauzi said...

nampak sedap je.. biasa kalau masak lada hitam ni guna ayam atau daging je..ikan tak pernah try lg.. nanti nk try la...

umiyumi said...

Salam Kak Atie.. mcm pakat2 pulak ye.. kami buat ayam masak kicap.. hehehe

ieda said...

sedap kak ... saya selalu buat ikan masak kicap nie ;)

TeacherAzimah said...

waaaa kak atie teror masak lar!! sy bab masak2 ni sgt kurengggg huhu sedih.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam ika...sama la ngan anak k.atie +ngah ayahnya..semua nk brkicap.Klu mkn nasi WAJIB ada kicap..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Diana..budak2 mmg suka kicap kot ya...isi nasi mesti tambah ngan kicap :D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Zoe..k.atie dah jemu makan ayam masa anak2 blk bercuti..hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Umi..lupa ker kita coling2 pagi tadi tanya masak apa arini..hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Ieda...mesti anak2 pon menambah makan,sbb ibunya pandai masak.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Azimah..mana la k.atie pandai masak.campak2 camtu bole lah...

ummiaisyah said...

lauk kicap mmg sentiasa menghiasi dapo saya..hahaha...tp sy msk bodo-bodo je...takat boh bwg ngan kicap je...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam ummiaisyah..yg penting airtangan mak yg masak...semua sedap!!

nanakimie said...

sis,nana mntak izin simpan ye resepi ni,boleh?:)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam nana...takpe ambik la,k.atie halalkn.selamat mencuba ya.

Amie said...

Nampak berlinangt-linang kuahnya, dan berkilauan kilatnya... sedap makan dengan nasi panas ye Atie... nyum nyummm

tiefazatie said...

salam sis..wah..sedap nie..hehe..maaf sis..lama dh xdtg sini..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salma Ifa..xper.Tau ifa mmg bz kan maklum la org dah keje :D

anitadiana said...

sedapnya tie...ne menu pantang..mak akan masak banyak lada hitam dan halia...sedap2...

blogresipi.com said...

salam Kak Atiey,
Kalau kat rumah ni, Mikael lah peminat kuah kicap. Mesti dia makan nasi banyak kalau ada kuah berkicap gini. hehe :)
Ijan

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™