Wednesday, February 29, 2012

Masak Lemak Kubis + Udang

Salam semua..slmt ptg.Cuaca arini..mendung lak tp awai pg dah sidai kain,baru jap tadi hujan.kelam kabut kejar kain..hihi
Tghari tadi masak ala2 simple gak...antaranya masak lemak kubis,nk ngabihkn sayur yg ada lam esbok tu.
Jumpa lak udang sikit lam tapaware..cukup la tu tp atie tambah suhun lam masakan ni.Suka bila cedok kuah bersama suhun.
Walaupon resepi mudah,
nk gak menempek kat sini..mana la tau kot2 ada yg baru kawen..br nk belajar memasak...leh skodeng blog atie.Ya la tuh!okey la,jemput makan semua...

Bahan-bahan ( sumber:princessharyati)

1/2 biji kubis (di potong besar skit)

2 cawan santan

1/2 cawan ikan bilis kecil (atie guna udang basah)

1 biji bawang besar (di hiris besar)

1 biji cili besar

3Biji ciliapi-atie tambah

Sedikit suhun-rendam & potongkan

Sedikit garam dan ajinamoto

Lada sulah

Cara-cara

Masukkan santan di dalam periuk , kacau sehingga mendidih, masukkan kubis , cili dan ikan bilis, kacau lagi. akhir sekali masukan bawang merah, garam dan ajinamota serta lada sulah.

Siap untuk di santap bersama keluarga. * semasa masak hendaklah sentiasa kacau, jika tidak santan akan pecah minyak.

24 comments:

Yat Maria said...

Salam Atie

Kita suka jugak lauk cam ni..kena ngan sambal belacan..sedap!

fieda said...

saya pun sama kak tie kalau masak gini mesti nak kena ada sambal belacan dan ikan goreng..

HALAMANKU said...

Salam tu dia dah kuar menu sedap tu.. lelagi sayur lemak tu ader udang manis2 lemak sedap tu kak.. mkn nasi panas2 sedapnyer lap peloh he he he

Ati Masrif said...

hari ni siang tak msk
sbb kuar pi bank dan segala
urusan kat bandar :)

IeRA said...

Salam atie..

simple tapi membangkitkan selera

tiefazatie said...

wah..ebstnya kak atie..
lama dh ifa xmsk2

MOH KEMBARA said...

Salam Yong,
hmm menu Melayu asli!

Udinz.com said...

sedap!..
rasa lapar la pulak...

dela said...

menarik jgak ye.. :)

inahar ali said...

salam rindu atie..tu la lauk yg sempoi camnih pun leh mamam bertambah2 kan..akak pun suker taruh suhun tu..berebut ngan anak masa makan..hahaha!

Rose Khadijah said...

kak atie:...my feberet sekeluarga..tapi lately tak leh makan kubis le, terpaksa la masak sayur lain..huhhuuu...

anitadiana said...

ita tak pernah letah udang basah ne..biasa udang kering atau udang gergau atau ikan bilis aje..mesti sedap ..manis udang..nak try gak lah...tq tie....goreng ikan masin sambail belacan....pehhhhhhhh...

IntaNBerliaN said...

sy sk msk lmak kobis ni.. sedappp :-)

Zie said...

mkn sama nadi pns2 ni mau 2 pinggan nih... hehe

Naz / Nadz COSK said...

Assallamulalaikum kak Atie..
Naz suka kobis buat masak lemak..Akak letak udang lagi umphhh!!

Mishter Izwän said...

pndai yer akak masak, sedap tak? meh rs siket

Kazman / Sue said...

kalau perut dal lapar.... semua kami bedal... heee3x

mamawana said...

Cedapnyer... suker suker suker...

Ros said...

Salam Azatie,

memang sedap sangat Azatie...makan ngan ulam sambai belacan tambah pulak ikan kering...aduhhh....sapa lalu kat belakang pun tak nampak dah nih he.he.he....

ummiross said...

Simple tapi sedap ni Atie, memang betul tu, pekena dengan sambal belacan, meletop!

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
sedapnya tgk masak lemak kubis n udang tu.... nie kalau diana ratah mcm tu pun sedap nie..

kakchik@ella said...

Ini sedap... feveret KC.

Zie Fauzi said...

zie suka masak lemak ni.. kalau kena dgn ikan goreng garing, sambal belacan pedas punya dgn nasi panas mesti bertambah...

Azi said...

azi jarang masak lemak, tp sesekali masak memang sedap sesuai ngan anak yang masih kecik tu..ada kuah baru selera nak makan

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™