Tuesday, February 14, 2012

Kuih Cara Manis

Salam semua..slmt pg dihari selasa bersamaan 22 Rabiulawal 1433.Pagi ni atie nak menayang kuih yg atie buat semlm tuk minum ptg kami.Buat pon xbyk,cukup tuk kami berdua....sebenarnya jarang buat kuih cara manis ni,bkn apa acuannya suka sgt melekat.Alhamdulilah,permulaan nya mmg melekat,pastu okey lak.
Kalernya xbape nk lawooooo...ya la menggunakn daun pandan yg hampir nak menopouse kat lam esbok.Dulu atie ada tanam daun pandan...pastu jiran india sebelah,habih diracunnya.Atie malas la nk gadoh2..biarlah,klu blk kg ambik la daun pandan Apak.
Jemput makan semua ya.InsyaAllh,ptg nanti ker atie singgah umah korang yer sbb sat lg nk kuar.Daaaaaaa
(Sumber:Blog Raidah)

Bahan-bahan:
2 cawan tepung gandum
3 cawan santan
2 biji telur
sedikit air daun pandan/pewarna hijau
secubit garam
gula secukupnya

Cara membuat:
~ Panaskan acuan khas utk kuih cara diatas dapur.
~ Daun pandan di blander dengan santan, tapis.
~ Kemudian campurkan dengan gandum, telur & garam. Tapis utk memastikan adunan tidak berketul.
~ Bila adunan siap masukkan kedalam acuan yang telah dipanaskan, perlu disapu sedikit minyak dahulu supaya mudah ditanggalkan nanti.
~ Isikan gula ditengahnya. Tutup acuan dgn tudung periuk,tunggulah hingga masak. Gunakan api yg perlahan supaya kuih tu tak mudah hangit bawahnya.
~ Angkat dan boleh lah lekatkan sepasang2

45 comments:

YaYaNsMuM said...

Eii,,nape nak racun2?tak baek lar...dengki la tu kan?hehe

Sheila Shafeareen said...

salam atie sdp tu kuih cara manis ..saya pun suka mkn...dua2 kuih cara sauka yg mansi dan cara belauk cuma acuan aje x ada ..biasa buat dlm acuan alamanium tu aje...

nuyui a.k.a miss YUI said...

sedap ni..suka gak cara berlauk..

Mas said...

lama dah mas tak buat kuih cara..
sedappnya tengokkkk...

kakngah said...

pengasuh anak2 kakngah memang terer buat kuih cara manis ni. selalu buat utk minum petang bebudak...

Ros said...

Salam azatiesayang,

Comel2 ja kuih cara tu ...post mai sepinggan he.he.he...

quinnie said...

saya suka makan kuih ni kak..ingat nak buat jugak le..hehehe

kakyon said...

mesti sedap jugak kan.. kalau tukar inti kaya atau inti kelapa macam kuih kuchi..

kasihredha said...

salam atie
akak dah lama beli acuan dia...tp belum buat2 juga :)

nanakimie said...

suka sangat2 kuih neh:) nak sikit sis...heeee....

sis nk jalan ke mana tu?:)

Zie said...

Wah dapnya... cara brlauk lagi sdap...

Ati Masrif said...

kuih kalau letak daun pandan
ori ..walau nmpk pucat rasa mesti
sedapkan ...yummm!

aneem said...

sedapnya teringin nak makan.....
alahai kena p cari lak sok pg nie kirenya.....

wan nurul hezrina said...

nurul suka cara berlauk.mmg sodap=)

ummiaisyah said...

sukanya mkn kuih cara..acuan sy tu pon melekat gak...tu yg maleh buat tu...g balik kampung mkn kt rmh k atie je la..hehehe

umiyumi said...

Salam Kak Atie.. umi baru je beli pokok pandan sepasu haritu.. tiba2 nampak kuih cara fevret umi ni uwaaa lupa lah bawak acuan kuih cara ke sini. uhukss.. hmm agak2 kalau buat kuih cara dalam ramekin ok tak? boleh jugak nak try kan? :D

anitadiana said...

tie ...comel aje kueh cara tu...kalu ita buat tak comel..lepas tu mcm dia mendak...mcm kek..mula2 tu ok..bila dah sejuk tu kejut aje..kenapa ya tie..lama dah tak buat...

IntaNBerliaN said...

kak tie.. sy suka kuih ni.. adoiiii.. ni yg nak wat gak ni.. tp acuan lak xda.. bahan2 ada je...

Acik Erna said...

ATI SEDAPNYA ACIK SUKA NI SELALU BELI

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam yaya..entah lar jeles kot pokok pandan k.atie subur jer :D

ekinashikin said...

tak baik betul...sengaja racun ke x sengaja tu..hihihi...
kita suka tgk kuih ni..tpi x berapa genar nk mkn..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam sheila...atie pon guna acuan pusaka dr arwah mak...:D
Dah lama xpakai kot..sbb tu melekat agaknya.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam nuyui...yg cara berlauk pernah buat gak..sedap!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Mas..k.atie pon dah lama xbuat gak.Entah camna tingin lak bila tgk kat umah kengkawan...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam k.ngah..mesti cantik jer ghupanya kan?k.atie punya ni cam xsenonoh jer...janji blh ngap masuk mulut.hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Ros..makasih singgah.maaf la dah habih larrrrr.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam quinnie..klu buat htr ke umah k.atie sepinggan ya.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kak yon..baik gak idea akak tu ya,nanti atie try..:D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam k.kasih...pasni akak kuarkn acuan,meh atie nolong bakar :D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam nana..ala nk htr umah nana pon dah haok2 klu k.atie buat lg,akak htr ya.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Zie..pernah buat cara berlauk dulu tp Hb cam xbape suka lak :(

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam ati..nak buat camna daun pandan dah lemau lam esbok.Klu daun pandan fresh..lg best & wangi kot.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam aneem..kadang2 mmg ada org jual kuih ni.Klu dekat ngan umah k.atie leh hulur sepiring...hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Nurul..kat umah ni xbape gemar cara berlauk..tp k.atie suka jerrrr

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam ummiaisyah..klu melekat tu yg xsonok nak buat kuih cara ni.Mula2 akak buat melekat gak,pastu br okey..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Umi..boleh jer.Klu jadi jgn lupa post kat n3 yer.Mesti best ada daun pandan fresh....

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam anita..nape yer jadi camtu?Ada isi telur tak?biasa klu isi telor dia kan 'mengebu'...xdapat atie nk menjawapnya...Sbb xpernah jd camtu.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Ina..k.atie pon dapat acuan dr arwah mak klu tak xder gak :D
rasanya kat kedai2 bahan plastik2..ada jual kot.Klu dekat leh pinjam acuan k.atie :D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam K.Erna ..kat sini xder org menjual,nampak pon klu bulan puasa ada la org menjual.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Ekin..entah lar.K.atie malas nak gado2 tambah ngan org india..serammmmmm

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum kak Atie..
Kak Atie, mmg susah kan kalau tak de pokok daun pandan kat rumah. Naz dulu pun ada tanam pokok daun pandan. Pas tu dia merimbun dan merata sgt2 membiak. Gatal lak tangan ni gi buang. Kot ye pun tinggallah serumpun ke kan. Last2 skrg bila nk guna daun pandan kena amik kat umah mak mertua.Bila tanam yg baru, asyik tak nak tumbuh jer..huuhuhu..
Kak,hihihi..tergelak Naz baca ayat akak yg daun pandan hampir nk menopouse tu..^__^

Treatntrick treatntrick said...

Salam Atie, wah sedapnya! Sup sayur tu boleh makan dgn roti atau pasta, nanti cuba ya...

Tihara said...

saya dua2 saya suka, cara ni dgn cara berlauk..best :)

SeputihSalju said...

terliur tengok kuih cara kak atie..:-)

adyna said...

wah dah lama tak buat kuih cara... dah tergoda nie :)

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™