Wednesday, February 1, 2012

Masak Lemak CiliApi Ayam

Salam semua.Sedar X sedar kita telah pon masuk ke bulan febuari...bak kata org muda2 skrg,bulan berkasih syg..bln percintaan.Maklum la dlm bulan Febuari ni ...valentine day disambut(org2 Islam jgn sambut tau!..dosa..)
Permulaan masakan atie dlm bln Febuari ni,simple jer...masak lemak ciliapi ayam.Malas nk g pasar..msk apa yg ada lam esbok jer.Jemput makan semua....
Bismillah.....


  • Bahan-Bahan:(sumber:BlogResepi.com)
  • 5-6 ketul ayam
  • 2 ulas bawang putih-dikisar
  • 1 biji bawang besar-saiz sederhana-dikisar
  • 1 biji cili merah-dikisar
  • 6 biji cili api-dikisar
  • 2 batang serai diketuk
  • sedikit serbuk kunyit
  • 1 keping asam keping
  • 1 cwn santan pekat
  • 2 cawan air
  • garam, gula & pati ayam knorr
  • 2 Biji Kentang-atie tambah.
  • timun & cili besar dipotong-optional
  1. Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan kisar, kunyit dan serai sehingga wangi.
  2. Masukkan ayam dan asam keping. Kacau dan perlahankan api. Biarkan sehingga ayam empuk. Kacau sekali skala.
  3. Masukkan santan pekat, air dan kacau. Perasakan dengan garam, gula dan blh tmbh pati ayam knorr jika suka.
  4. Biarkan mendidih. Bila ayam hampir masak, masukkan timun dan cili yg dipotong. Siap.

43 comments:

Kamalia said...

salam kak..sedapnye masak lemak cili api tu..terliur saya jadinya..
dah lama tak masak sebab guna cili dr bangladesh tu tak sesedap guna cili api malaysia..

nuyui a.k.a miss YUI said...

terasa keenakannya..

tiefazatie said...

salam kak atie..alhamdullilah..sihat2 je..kak atie sihat??
sedapnya masak lemak cili api nie kak..hehe

Yatie said...

Assalamualaikum Atie,
mmng sedap sesekali layan ayam masak lemak cili api ni..lwn dngn ikan masin lagi bestkan...fuhhh maunya berpeluh2 makan..

Citarasa Rinduan said...

cantik date hari ini 1212... heheheh

fieda said...

kak atie...bau sampai sini tau..

Zefa NorAsmara said...

Sedapnya kak atie, smlm dah terfikir dah nak masak mcm ni, tp sudahnya keluarkan ikan. Masak singgang je..

Kerull said...

salam kak atie...lama tak singgah sini..dtg melawat nak mintak lauk lunch sikit..hu hu dah lama tak menggulai...

ajumohit said...

sedapnya kak, ni kalau goreng ikan masin mau bertambah2 makannya hehehe, saya suka simbah kicap manis kipas udang, perrghhhh

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kamalia...pasni kena order ciliapi dr Malaysia larrrr...:D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam yui..jemput makan.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Ifa.Alhamdulilah,dok shah alam baik2 tau...hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam yatie..ikan masin xdak la pulak :(

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Ayu..ada pry yg buat kenduri kawen arini kot sbb date cantik!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam fieda..kang k.atie htr semangkuk ya :D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam zefa..masak singgang pon sedap gak,mkn ngan nasi panas2.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kerull...k.atie pon kdg2 malas gak nk mengulai.Ni angin rajin dtg..kelapa pon ada lam esbok.jadi la..sat lg k.atie htr ya..tgguuuu

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Aju..larrr dah ada kuah simbah lak ngan kicap?Sedap erkh?

Azi said...

azi makan nasi goreng je hari ni, bahan asas serbuk kunyit dah abis, hubby pulak outstation, hrpkan azi xkeluar belila..huhuhu

Azi said...

azi makan nasi goreng je hari ni, bahan asas serbuk kunyit dah abis, hubby pulak outstation, hrpkan azi xkeluar belila..huhuhu

Liza said...

salam atie...huhhh lauk peberet akak ni...mintak semangkuk...hihihihi

EmbunRosaliza said...

Assalam atie, lauk kesukaan anak akk yg 8 tahun tu, suka sangat dgn msk lomak cili padi mcm ni, sedapnya atie

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Azi..klu kiter ni dah malas kuar kedai/pasar...msk la apa yg ada lam esbok kan..hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam K.Liza...tggu,sat lg atie sampai noooo

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Rosa..sama la ngan anak atie yg pompuan tu..poberet dia nih!

nik rosmawati said...

bestnya.lama dah tak buat masak lemak cili api ni.terliur la pulak,

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Nik...mkn nasi curah kuah ni mmg sedap..kasi pedas sikit br ummmphhh..hihi

anitadiana said...

tie..kalu ayam tu disalai sikit..pehhhhhhhhhhhhh...terbaikkkkkkkklah tie..sedap..rumah ita kurang sikit ayam msk lemak..kalu salai baru lah jalan sikit...

Cik Rose Cute said...

Emm sedapnya...baunya sampai ke sini hehehe...Kak tie rajin betul masak...

mummyseri said...

kak atie, sedapnya..baru2 ni mkn lauk ni jugek yg mak masak..;)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam anita..Xpernah try yg bersalai2 ni.Lg tambah sedap ya ita?Kt umah atie klu anak2 blk mmg wajib beli ayam..ni balance aritu larr

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Rose..k.atie masak simple2 jer.Tk mcm org lain semuanya msk yg hebat2...hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam mummyseri..klu mak masak lgggg sedapkan...untung mummyseri punya mak lagi....

kzai said...

salam azatie cayang..lama akak x singgah kt sini..memanjang bz..hehehe
lapor bila npk lauk cili padi azatie ni..bak semangkok..

IntaNBerliaN said...

sedapnya kak tie... ni yg tiba2 teringin nk msk ni..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kak zai..awat lambat sampai?habih dah..hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Ina...isi ciliapi byk sikit,lg sedap mkn..:D

Acik Erna said...

atie..acik baru makan masak lomak cili api ayam ni..he he

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam k.erna..sodap yo?hihi

Cik Anita said...

masak lamak cili api memang idaman hatiii!!!

tapi masukkan timun tu tak pernah plak..

Puan Kutu said...

sy jarang masak masakan yg ada santan,tp klu sekali sekala pekena msk lemak cili api mmg sodap!

Jun said...

kita suka masakan ni tp rasanya mcm dah bertahun x masak sbb anak2 kurang le plak..tumpang mkn kt umah atie j la..

blogresipi.com said...

Salam kak Azatie,
Saya suka makan dengan sambal belacan ni. hehe :)

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™