Wednesday, February 15, 2012

Masak Lemak Petola

Salam & slmt pg....sekadar ingin bercerita ttg juadah tghari kami semlm.Ada lar atie membeli sebiji buah petola semlm.Baki kelapa pon ada lg lam esbok..jadinya ,masak brlemak la kita(tuk menambah lemak2 yg sedia ada kat badan..hihi)
Biasanya atie jarang membeli sayur petola ni sbb MyLaling bkn suka makan sayur ni,dia suka cedok kuah jer.dah tinggai trkonteng2 lar petola tu dlm mangkuk...turn atie la mkn sayurnya :D.
Lgsatui atie juga suka isi suhun byk2...sbb sedap gaul ngan nasi....best sgttttt.Jgn isi suhun time mengelegak tu...kang dah siap msk,xder kuah langsung diserap dek suhun.
Biasa atie dah siap angkat peyok,br masukkan suhun yg dah sedia direndam!

BAHAN-BAHANNYA (sumber:MG..makasih Mat)

1 biji petola manis

1 paket cendawan (cendawam tiram pun ok)-atie xisi

1 cekak soo hoon, kerat pendek dan rendam hingga lembut

1 camca besar udang kering, rendam 10 minit, tos dan tumbuk kasar

1400 ml santan cair

300 ml pati santan

1 biji bawang besar, hiris

3 ulas bawang putih, dititik

1/2 camca teh serbuk lada hitam

1 biji cili merah, hiris

Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)

1.Petola dikupas kulitnya, cuci dan kerat serong. Cendawan tiram kalau besar, dikerat dua, cuci dan toskan.

2. Kalau guna cendawan macam dalam gambar tu, kerat pangkalnya dan leraikan. Ketepikan.

3.Dalam periuk, masukkan hirisan bawang besar, bawang putih, udang kering dan santan cair.

4.Kacau rata dan masak hingga mendidih. Masukkan petola dan kacau. Masak sekejap. Masukkan soo hoon (toskan) dan serbuk lada hitam.

5.Kacau rata dan biar mendidih perlahan.

6.Tambah cendawan, hirisan cili merah dan pati santan. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula.

7.Kacau perlahan dan biar mendidih dengan api sederhana, kacau selalu. Rasa dan jika ok boleh matikan api.

8. Hidangkan bersama nasi hangat, sambal belacan dan ikan masin/ikan goreng.

16 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

sedapnya ni..ratah buh kicap pon sodaappp..

Kamalia said...

saya pun suka makan kuah dan suhun je kak..petola tu nanti akan tergolek2 tunggu suami saya yg makan..

shiori_LA said...

assalam;
Atie...thanks sebab suka BG baru tu...skang ni sibuk skit la....ahmad dah pandai macam2 hehehe...ahmad masuk ward semalam due to asthma attack....taktau lagi bila keluar...tu yang busy skit ni...huhuhu

LYAfrina said...

sedapnyer...

Qhaifa Nur said...

suka bubuh banyak sihun, itupun yang anak - anak suka...

So Shy Lady said...

dh lama t.msk bsantan2 neh. sy pon spisies hb akak. mcm best plak dgging k atie kt bwh tuh...nk cuba buat!

Kakzakie said...

Hubby kakak dan anak yg kecik pun suka suuhun sampai sambal tumis sardin pun dia suruh bubuh suuhun...

Mas said...

mak mas selalu masak gini..
sedappnya..

Izan Ishak said...

alahai kak ati... menggodalah sayur lemak petola kak atie ni. izan pun suka suhun banyak2... sedap!!!

Tihara said...

ni abah ng hubby saya ske kalao sayur ada suhun..sy pn terikut2 jd suka :)

IntaNBerliaN said...

msk lmak slh satu fav sy.. tp biasa msk kcg pnjang ;-)

fieda said...

mavelles la kak tie...

ajumohit said...

sedapnya kak atie, sayur kegemaran saya ni, masak air pon sodap hehehehe

Masya said...

nape lah akak duduk jauh klu dekat saya dah makan dengan sambal belacan+ikan masin saya bwk ni tau huhuhuhu

wan nurul hezrina said...

kalau sayur masak lemak mmg sedap.pastuh adalak ikam masin tenggiri..terangkat!

nanakimie said...

yang ni pun nana nak simpan ye sis?tq:) hee....

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™