Saturday, February 25, 2012

Masak Lemak Rebung

Salam semua...selamat ptg,baru nak menayang lauk tghari ya?Biasa la ari sabtu..brsenang-lenang dulu kat umah.hihi.
Sebenarnya rebung ni Apak yg bagi...buat sendirik tau!.Kat depan umah...lam kebun ada byk pokok buloh,
Apak atie yang sangat rajin g la ambik & potong cam gambar kat bawah tu.Apak atie xbuat jeruknya sbb kitaorg adik brdik selalu ckp busuk.hihi.Klu yg camni...mmg 'laku' lar kat anak2nya.
Terima kasih Apak!
Resepi atie guna milik MG(dh mintak izin tau..)mmg berselera kami mkn tghari tadi..seperti biasa Laling atie tu cedok kuah jer.Dia mana gheti nk mkn sayur2 camni...Emmmm
Jemput semua...

BAHAN-BAHANNYA :(sumber:MatGebu)

800 g rebung, hiris nipis, celur dengan sedikit garam, toskan

300 g udang, dibuang kulit, cuci dan toskan

2 batang serai, dititik

1 helai daun kunyit, disiat2

1 keping asam gelugor

800 ml santan cair

300 ml pati santan

Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)

3 biji cili merah (mat guna cili kaler "oren")-atie guna ciliapi

1/2 inci belacan

9 biji bawang merah

2 ulas bawang putih

1/2 inci kunyit hidup-atie guna serbuk jer

3 biji buah keras

CARA MEMBUATNYA :-)

Rebung dihiris nipis, kemudian rebus 5 minit dengan sedikit garam, toskan. Udang dibuang kulit, cuci bersih dan tos. Ketepikan.

Dalam periuk, satukan rebung, serai titik, udang dan bahan2 kisar halus. Gaul rata dan tuang santan cair. Jerang atas api hingga mendidih. Kecilkan api dan terus memasak hingga rebung lembut.

Tambah asam gelugor, santan pekat dan daun kuyit. Perasanakn dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak dengan api perlahan sambil dikacau selalu. Rasa dan jika ok, boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat, sambal belacan dan lauk2 lain.


21 comments:

fieda said...

sedap ni kak atie..saya pun pndai gak makan..

Cendana Kasih said...

salam kak tie...paberet saya, biras dan mak mertua...tp anak2nyer sume tak makan, so kami masak dan makan sorok2 jer... kata suami dan abang ipar, baunyer busuk... tp kami suka..kalo buat seperiuk besar pun bleh habis...hahaha

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam fieda..ya ke?mmg sedapkan.hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam noorma..emmm MIL k.atie pon cam HB gak mana gheti nk mkn sayur2 camni.Depa perak belah lain :D

saniah said...

saya teringat masakan gulai rebung mak..sedap kan?..sendiri tak berani nak buat takut tak jadi..terkenang kenang dah ni..:) terima kasih bagi resepi tu..:)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam saniah..air tangan mak mmg semuanya sedap2,hatta sambal belacan ponkan.hihi

IntaNBerliaN said...

rebung sedap ni kak tiee :-)

Kak Aya said...

atie, saya suka sangat masak lemak rebung dengan perut..kalau mak mertuo den masak, mmg makan tak hengat punyo he he

ieda said...

sedap niee kak ..
makan nasi panas2 perghh
dah lama juga ieda x makan .. hubby xsuke sbb x suke bau dia .. ;)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Ina..jemput makan.hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Aya..mmg sodap bonar mak mertuo masak yo,menjilat jari.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam ieda..yg berbau tu klu dijeruk...yg k.atie masak ni fresh br ambik kat pokok :D

EmbunRosaliza said...

Assalam atie, akk ni tau mkn je rebung nak masak tak reti n tak pernah masak heheh

Cik Rose Cute said...

sedapnya kak tie...kalau dalam pantang tak boleh makan nie hehehe

faa.rosli said...

my fevret.! lg2 kalo campur udang or perot..sedap!

anisalya said...

sedap ke rebung? sebab saya tak mkn. takut nak makan. boleh gitu?

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Rosa..cubalah,sedap!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Rose..klu lam pantang mkn ni xtau la k.atie nak cakap apa..hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam faa...ni k.atie tamnah udang jer.Perot xdak..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam anisalya..mana org yg suka mmg sedap lar.Trpulang masing2...:D

anitadiana said...

sedapnya tie...rebung ne....kalu ita suka masak dengan daging salai atau perut salai..terbaikkkkkkkkkkk lah...

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™