Thursday, May 17, 2012

hati Ayam Masak Kicap

Salam semua....dah ptg baru nak menempek juadah tghari ya?Aci tak...hihi.Antara  juadah tghari kami hari ini ialah hati ayam masak kicap...merupakn poberet MyLaling.Atie selalu usik dia.....dah wife nama atie,pastu suka lak mkn hati ayam!
Sebenarnya pg tadi kami g Teluk Intan..MyLaling ada hal...alang2 g pagi2 ke sana,singgah kat Pasar Besar Teluk Intan & beli la bahan2 basah cam ikan2,udang,sotong & trmasuk hati ayam ni.Kat sana klu g awai pg...semuanya fresh2.
Tp atie jarang la g sana...mkn pon berdua jer selalu beli kat kedai2 kat sini jer.Cuma klu kebetulan g Teluk Intan pepagi...barulh singgah.Ramai sungguh org...nk jln pon payah!
Jemput semuaaaaa...
 Bahan-bahan (Resepi:RosniMYR )

600 gm hati ayam
6 batang lada merah ( dipotong 2 )
1 biji bawang besar ( dihiris )
4 biji bawang putih ( dihiris )
1/2 inci halia ( dihiris )
4 biji bawang merah ( dihiris )
5 sudu makan kicap manis
2 biji bunga lawang
1 batang kayu manis
1 sudu makan lada hitam ( ditumbuk )
sedikit asam dan belacan ( campur sedikit air dan ambil pati )
sedikit garam
minyak utk menggoreng

Cara-cara:

Hati ayam direbus setengah masak dan kemudian di goreng
Masukkan sedikit minyak dalam kuali. Tumiskan semua bahan hirisan hingga naik bau
Masukkan pati asam dan belacan, kayu manis, bunga lawang, lada hitam dan kicap
Masukkan hati ayam, kacau dan masukkan sedikit garam dan serbuk perasa
Bila kuah kicap hampir pekat, angkat hati ayam dan blh dihidangkan 

8 comments:

PinkUmmi said...

nampak mcm sdap tp sy tak mkn ati ayam...

nuyui a.k.a miss YUI said...

sedap3.. yui suka..hihi.

Qasey Honey said...

hmmm mmg nmpk sedap...syg jugak QH xmakan...skrg ni ngadanya2...dlu kecik2 pantang jmpa...hehe

maya amir said...

dah lama tak masak hati ayam..bolehlah cuba lepas ni:)

Che Rosliza Che mat said...

sedapnya kak tie...terliur pulak..

Myra Jay said...

Masak kicap ni myra suka guna hati lembu..
puas makan :)

IntaNBerliaN said...

xpnh try lg ltk belacan.. leh try nih...

kakyon said...

akk kalo msk ati ayam tak penah merasa..blum smpt mkn dh habis dulu..org rmh suka. pasni bleh try resepi atie..

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™